Taj Mahal Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Selv har jeg fx vært en del på en øy i Hellas, og så og si aldri sett funksjonshemmede av noe slag. Ikke det at forhold mellom nære slektninger er særlig utbredt der, såvidt meg bekjent, men i alle samfunn finnes det som regel noen funksjonshemmede. Så - hvor var de da, som jeg aldri så? I og med at jeg har litt interesse på dette området, så spurte jeg meg fore, og fant ut at det ikke finnes noe tilbud for funksjonshemmede på øya, de må bo på institusjon på fastlandet. Evt. er de gjemt bort inne/på avsidesliggende plasser, og går nok lite ute blant "folk flest". Så - det er mye som ikke er bra med hvordan vi behandler funksjonshemmede her i landet også, men det ER gjerne bedre her enn i en god del land, ja. Ja, det er noe vi vet. Men det er forskjell på det å sette dem på instutison og det å drepe dem. Svært skjeldent jeg ser funksjonshemmede selv. Og det er her i landet. Og jeg bor da ikke i så veldig liten by. Nå har jeg opplevd i land hvor de ofte gifter seg med søskenbarn at de blir ekstra glade i de som ikke er helt som oss andre. Men i dette landet så gifter ikke søskenbarn seg hvis de har spesielle sykdommer ol. alså de sjekker slike saker først. Hva de gjør i andre land, vet jeg ikke 0 Siter
Dorthe Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Undersøkelse gjort i Oslo *fnis* Da regner jeg med at de som var med i den undersøkelsen var Pakistanere for det meste? Siden det er relativt få Pakistanere her til lands, så gifter de seg som regel med den søskenbarnet som også er her i landet Har de gjort en slik undersøkelse kontra undersøkelse på resten av dem som har arvlige sykdommer? da ville det jo bli et mer riktig bilde. Tror ikke den ene gruppen kommer bedere ut av det en den andre, om man skulle undersøke de to opp mot hverandre på verdens basis Vet du ikke at når pakistanerne som bor i Oslo gifter seg med sine søskenbarn så er det et søskenbarn som er født og bor i Pakistan. Det er jo foreldrene som bestemmer selv om ungene gjerne har et ord med i laget. Det er jo derfor mange 2. og 3. generasjon pakistanere sliter med ekteskapet. Ikke så lett å være gift med en som kommer fra landsbygda i Pakistan når du selv er oppvokst her i landet og ikke engang er forelsket og ektefellen plutselig forlanger at de skal leve etter pakistanske regler.. 0 Siter
Gemini Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Ja, det er noe vi vet. Men det er forskjell på det å sette dem på instutison og det å drepe dem. Svært skjeldent jeg ser funksjonshemmede selv. Og det er her i landet. Og jeg bor da ikke i så veldig liten by. Nå har jeg opplevd i land hvor de ofte gifter seg med søskenbarn at de blir ekstra glade i de som ikke er helt som oss andre. Men i dette landet så gifter ikke søskenbarn seg hvis de har spesielle sykdommer ol. alså de sjekker slike saker først. Hva de gjør i andre land, vet jeg ikke Javel - jeg ser funksjonshemmede temmelig ofte, enten det f.eks. er psykisk utviklingshemmede som er sammen med personale eller familie for å handle, gå på cafe eller tur, eller f.eks. fysisk funksjonshemmede i rullestol eller i det hele tatt en rekke andre funksjonshemmede. Vel - det er ikke særlig mer å si om den saken, du ser det du vil se, og hva andre måtte mene og vite bryr du deg tydeligvis lite eller ingenting om... 0 Siter
Taj Mahal Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Vet du ikke at når pakistanerne som bor i Oslo gifter seg med sine søskenbarn så er det et søskenbarn som er født og bor i Pakistan. Det er jo foreldrene som bestemmer selv om ungene gjerne har et ord med i laget. Det er jo derfor mange 2. og 3. generasjon pakistanere sliter med ekteskapet. Ikke så lett å være gift med en som kommer fra landsbygda i Pakistan når du selv er oppvokst her i landet og ikke engang er forelsket og ektefellen plutselig forlanger at de skal leve etter pakistanske regler.. *lol* tror nok ikke Pakistanere sliter noe mer med ekteskapet en Normenn! 0 Siter
Taj Mahal Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Javel - jeg ser funksjonshemmede temmelig ofte, enten det f.eks. er psykisk utviklingshemmede som er sammen med personale eller familie for å handle, gå på cafe eller tur, eller f.eks. fysisk funksjonshemmede i rullestol eller i det hele tatt en rekke andre funksjonshemmede. Vel - det er ikke særlig mer å si om den saken, du ser det du vil se, og hva andre måtte mene og vite bryr du deg tydeligvis lite eller ingenting om... #Vel - det er ikke særlig mer å si om den saken, du ser det du vil se, og hva andre måtte mene og vite bryr du deg tydeligvis lite eller ingenting om...# ???? jøsses! jeg diskuterer og lærer noe her kjære deg. At jeg ikke bryr meg? det var da svært da! 0 Siter
Dorthe Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 *lol* tror nok ikke Pakistanere sliter noe mer med ekteskapet en Normenn! Å nei, hvorfor er hele krisesenteret fullt av pakistanske kvinner som er gift med fettern fra Pakistan. Og hvorfor slår to brødre, den pakistanske kjæresten til søstra halvt ihjel på Oslo City fordi han og søsteren hadde møttes etterat hun hadde giftet seg med fettern. Og hvorfor er elskeren til venninnen min, de har vært sammen i 11 år, han har vært gift med kusina fra Pakistan i 7 år, fremdeles kjæreste og tilbringer til og med jula med henne og hennes familie og spiser ribbe. Tror ikke kona hans er så happy når de krangler og hun ber han dra til venninnen min. Forresten har han to barn med kona og begge har små fødselsfeil pga familieinnavl. 0 Siter
Taj Mahal Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Å nei, hvorfor er hele krisesenteret fullt av pakistanske kvinner som er gift med fettern fra Pakistan. Og hvorfor slår to brødre, den pakistanske kjæresten til søstra halvt ihjel på Oslo City fordi han og søsteren hadde møttes etterat hun hadde giftet seg med fettern. Og hvorfor er elskeren til venninnen min, de har vært sammen i 11 år, han har vært gift med kusina fra Pakistan i 7 år, fremdeles kjæreste og tilbringer til og med jula med henne og hennes familie og spiser ribbe. Tror ikke kona hans er så happy når de krangler og hun ber han dra til venninnen min. Forresten har han to barn med kona og begge har små fødselsfeil pga familieinnavl. Du drar frem enkelt hendelser og ikke minst hendelser om Pakistanere som kommer trolig fra Gurband! Tvangsgifting er ikke vanlig i andre land. Ikke vanlig i forhold til befolkningen. Det skjer ute på bygder hvor det er lite av alt! hvor man går på do bak busker og tørker seg med sten! Resterende som ikke kommer fra "bak fjellet" tar hensyn til om det er arvlige sykdommer i familien samt at de tvinger ikke til ekteskap! 0 Siter
Dorthe Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Du drar frem enkelt hendelser og ikke minst hendelser om Pakistanere som kommer trolig fra Gurband! Tvangsgifting er ikke vanlig i andre land. Ikke vanlig i forhold til befolkningen. Det skjer ute på bygder hvor det er lite av alt! hvor man går på do bak busker og tørker seg med sten! Resterende som ikke kommer fra "bak fjellet" tar hensyn til om det er arvlige sykdommer i familien samt at de tvinger ikke til ekteskap! Jeg har også hørt at de fleste pakistanerne kommer fra samme by og området omkring. Men de oppfører seg dårlig mot damene. Selv om de har høy utdannelse og selv om de er i familie med imamen i moskeen. De kommer fra Pakistan og tvinger jenter som har gått i norske klær hele sitt liv til å gå i pakistansk tøy og oppføre seg "skikkelig". Jeg kan gi deg så mange eksempler på dårlig oppførsel og jentene har ingen muligheter for å skille seg. Da blir de utstøtt fra familien, mister ungene og ingen har lov å snakke med dem etterpå. 0 Siter
Taj Mahal Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Jeg har også hørt at de fleste pakistanerne kommer fra samme by og området omkring. Men de oppfører seg dårlig mot damene. Selv om de har høy utdannelse og selv om de er i familie med imamen i moskeen. De kommer fra Pakistan og tvinger jenter som har gått i norske klær hele sitt liv til å gå i pakistansk tøy og oppføre seg "skikkelig". Jeg kan gi deg så mange eksempler på dårlig oppførsel og jentene har ingen muligheter for å skille seg. Da blir de utstøtt fra familien, mister ungene og ingen har lov å snakke med dem etterpå. #Jeg har også hørt at de fleste pakistanerne kommer fra samme by og området omkring. Men de oppfører seg dårlig mot damene. Selv om de har høy utdannelse og selv om de er i familie med imamen i moskeen.# Den høye utdanningen kan de få kjøpt seg, slik som alt annet kan kjøpes der nede. Pakistan er et utrolig korrupt land! En hver Pakistaner kan kalle seg imam. De Imamer som er her i Norge har ikke store utdanningen. De sier den eller den er imam, kun for å ha sin egen moske. Dette er tilfelle og fakta. Jeg er gift med en som har vært flyktning i Pakistan i mange år og vi begge har vært i Pakistan den senere tid. Min mann kommer fra Afghanistan, som er nabo landet til Pakistan. Byene de fleste Pakistanere kommer i fra, kjenner vi godt til. Samt ukulturen som befinner seg der. Så dette er enkelt tilfeller og gjelder en liten "gruppe" mennesker. 0 Siter
Dorthe Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 #Jeg har også hørt at de fleste pakistanerne kommer fra samme by og området omkring. Men de oppfører seg dårlig mot damene. Selv om de har høy utdannelse og selv om de er i familie med imamen i moskeen.# Den høye utdanningen kan de få kjøpt seg, slik som alt annet kan kjøpes der nede. Pakistan er et utrolig korrupt land! En hver Pakistaner kan kalle seg imam. De Imamer som er her i Norge har ikke store utdanningen. De sier den eller den er imam, kun for å ha sin egen moske. Dette er tilfelle og fakta. Jeg er gift med en som har vært flyktning i Pakistan i mange år og vi begge har vært i Pakistan den senere tid. Min mann kommer fra Afghanistan, som er nabo landet til Pakistan. Byene de fleste Pakistanere kommer i fra, kjenner vi godt til. Samt ukulturen som befinner seg der. Så dette er enkelt tilfeller og gjelder en liten "gruppe" mennesker. Men det er de som er bosatt i Oslo. Og utdannelsen har de nok for jeg kjenner til både leger og psykiatere som praktiserer her. Og jeg forstår virkelig at jentene som er gift med dem klager og egentlig vil skilles. Så jeg mener fremdeles at norske jenter har det bedre i ekteskapet enn pakistanske som er gift med fetteren sin. 0 Siter
Taj Mahal Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Men det er de som er bosatt i Oslo. Og utdannelsen har de nok for jeg kjenner til både leger og psykiatere som praktiserer her. Og jeg forstår virkelig at jentene som er gift med dem klager og egentlig vil skilles. Så jeg mener fremdeles at norske jenter har det bedre i ekteskapet enn pakistanske som er gift med fetteren sin. Det har ikke noen med at de er fetter og kusiner. Ei heller at de er Pakistanere. Men mulig det har noe med ukulturen de er i fra (bygda si) samt deres personligheter. Jeg kjenner fler som er gift med fetteren og kusina si som er veldig lykkelige. 0 Siter
Taj Mahal Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Men det er de som er bosatt i Oslo. Og utdannelsen har de nok for jeg kjenner til både leger og psykiatere som praktiserer her. Og jeg forstår virkelig at jentene som er gift med dem klager og egentlig vil skilles. Så jeg mener fremdeles at norske jenter har det bedre i ekteskapet enn pakistanske som er gift med fetteren sin. Jeg kjenner også mange normenn som er ulykklige men fortsetter i ekteskapet.Og de er ikke i familie en gang 0 Siter
Dorthe Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Det har ikke noen med at de er fetter og kusiner. Ei heller at de er Pakistanere. Men mulig det har noe med ukulturen de er i fra (bygda si) samt deres personligheter. Jeg kjenner fler som er gift med fetteren og kusina si som er veldig lykkelige. Hvor foreldrene har bestemt at de skal gifte seg eller folk som har forelsket seg i hverandre? 0 Siter
Dorthe Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Jeg kjenner også mange normenn som er ulykklige men fortsetter i ekteskapet.Og de er ikke i familie en gang Det gjør jeg også ) 0 Siter
Sør Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Det har ikke noen med at de er fetter og kusiner. Ei heller at de er Pakistanere. Men mulig det har noe med ukulturen de er i fra (bygda si) samt deres personligheter. Jeg kjenner fler som er gift med fetteren og kusina si som er veldig lykkelige. Du skriver: "Jeg kjenner fler som er gift med fetteren og kusina si som er veldig lykkelige." Det er, som du selv skriver over, "enkelt hendelser"! ;-) Poenget er at det er langt større sjanse for å få skadet DNA når genene er såpass like. Dette var også et stort problem "på bygden" i Norge i eldre dager, fordi "alle var i slekt med alle" og man fikk innavl. Med vennlig hilsen 0 Siter
Taj Mahal Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Du skriver: "Jeg kjenner fler som er gift med fetteren og kusina si som er veldig lykkelige." Det er, som du selv skriver over, "enkelt hendelser"! ;-) Poenget er at det er langt større sjanse for å få skadet DNA når genene er såpass like. Dette var også et stort problem "på bygden" i Norge i eldre dager, fordi "alle var i slekt med alle" og man fikk innavl. Med vennlig hilsen #Du skriver: "Jeg kjenner fler som er gift med fetteren og kusina si som er veldig lykkelige." Det er, som du selv skriver over, "enkelt hendelser"! ;-)# Ja, ikke sant! derfor er det ikke slik at alle de er slik og slik. #Poenget er at det er langt større sjanse for å få skadet DNA når genene er såpass like.# Ja, og i de fleste land hvor det er vanlig at folk gifter seg inni familien, så tar de slike ting ( arvlige sykdommmer ol.)til etteretning. # Dette var også et stort problem "på bygden" i Norge i eldre dager, fordi "alle var i slekt med alle" og man fikk innavl.# Ja, de tok vel ikke slikt til etteretning da sjø 0 Siter
Taj Mahal Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Hvor foreldrene har bestemt at de skal gifte seg eller folk som har forelsket seg i hverandre? Det er i enkelte land man finner mennesker langt utpå bygdene, at foreldre tvangsgifter døttrene sine. Ellers er som oftest foreldre med på å vurdere. Grunnen er at i muslimske land blandt muslimske folk, så går ikke damene "ut på vift". Om noen spør om datteren til noen vil gifte seg med sønnen deres, (noen foreldrene kjenner som regel) så spør foreldrene datteren hva hun synes og vil. De fleste jenter sier nei ganske mange ganger, før de finner "den rette" 0 Siter
molli Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Det er i enkelte land man finner mennesker langt utpå bygdene, at foreldre tvangsgifter døttrene sine. Ellers er som oftest foreldre med på å vurdere. Grunnen er at i muslimske land blandt muslimske folk, så går ikke damene "ut på vift". Om noen spør om datteren til noen vil gifte seg med sønnen deres, (noen foreldrene kjenner som regel) så spør foreldrene datteren hva hun synes og vil. De fleste jenter sier nei ganske mange ganger, før de finner "den rette" Hvordan kan de si hverken ja eller nei, når de ikke engang har sett fyren? De får kanskje fremlagt et bilde, men det er neimen ikke mye å belage et helt livs samliv på.... 0 Siter
nick Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Undersøkelse gjort i Oslo *fnis* Da regner jeg med at de som var med i den undersøkelsen var Pakistanere for det meste? Siden det er relativt få Pakistanere her til lands, så gifter de seg som regel med den søskenbarnet som også er her i landet Har de gjort en slik undersøkelse kontra undersøkelse på resten av dem som har arvlige sykdommer? da ville det jo bli et mer riktig bilde. Tror ikke den ene gruppen kommer bedere ut av det en den andre, om man skulle undersøke de to opp mot hverandre på verdens basis Det er alminnelig kunnskap at innavl gir større forekomster at fødselsdefekter. Hofteproblemer, f.eks. En liten tur til Midt Østen, og du legger merke til et påfallende stort antall mennesker som halter. Akkurat som for bikkjene, de får hoftedysplasi. Ikke et ukjent fenomen på små bygdeplasser i Norge heller, det utvalget av partnere er begrenset. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.