Taj Mahal Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Hvordan kan de si hverken ja eller nei, når de ikke engang har sett fyren? De får kanskje fremlagt et bilde, men det er neimen ikke mye å belage et helt livs samliv på.... Mange familier er ikke så strenge på at damene ikke skal treffe famile. En annen ting er at familien kjenner godt til dem som spør. Egentlig så kjenner ikke folk hverandre så godt ( her til lands for eksempel). Det kommer med årene uansett Tenker da på alle de som gifter seg etter å ha kjent hverandre i ett år eller to spesiellt. Den siste tingen er at man vokser sammen på en måte. Man former seg og vokser sammen inn i fremtiden. At de kan bli like lykkelige som oss som finner en selv, er jeg helt overbevist om. Tror nok ikke det er fler ulykkelige ekteskap på det viset en ellers om vi skulle se på statestikk. 0 Siter
Dorthe Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Det er i enkelte land man finner mennesker langt utpå bygdene, at foreldre tvangsgifter døttrene sine. Ellers er som oftest foreldre med på å vurdere. Grunnen er at i muslimske land blandt muslimske folk, så går ikke damene "ut på vift". Om noen spør om datteren til noen vil gifte seg med sønnen deres, (noen foreldrene kjenner som regel) så spør foreldrene datteren hva hun synes og vil. De fleste jenter sier nei ganske mange ganger, før de finner "den rette" Men de har ikke store muligheter til å bli kjent med hverandre. Naboen min, hun er marokkaner sa nei flere ganger, fikk ikke gifte seg med den hun ville, men sa tilslutt ja til naboen som bodde her. De traff hverandre tre ganger på kafe og så bestemte de seg for å gifte seg. Faren hennes er universitetslærer i Casablanca og hun har selv høyere utdanning. 0 Siter
Taj Mahal Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Det er alminnelig kunnskap at innavl gir større forekomster at fødselsdefekter. Hofteproblemer, f.eks. En liten tur til Midt Østen, og du legger merke til et påfallende stort antall mennesker som halter. Akkurat som for bikkjene, de får hoftedysplasi. Ikke et ukjent fenomen på små bygdeplasser i Norge heller, det utvalget av partnere er begrenset. Der jeg har vært, var det mange som manglet ben, men ikke fordi de var gift med kusina si. 0 Siter
Sør Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 #Du skriver: "Jeg kjenner fler som er gift med fetteren og kusina si som er veldig lykkelige." Det er, som du selv skriver over, "enkelt hendelser"! ;-)# Ja, ikke sant! derfor er det ikke slik at alle de er slik og slik. #Poenget er at det er langt større sjanse for å få skadet DNA når genene er såpass like.# Ja, og i de fleste land hvor det er vanlig at folk gifter seg inni familien, så tar de slike ting ( arvlige sykdommmer ol.)til etteretning. # Dette var også et stort problem "på bygden" i Norge i eldre dager, fordi "alle var i slekt med alle" og man fikk innavl.# Ja, de tok vel ikke slikt til etteretning da sjø Du "ser" ikke arvelige sykdommer før det er for sent. Det er nettopp kombinasjonen som er farlig, og den ser du jo ikke før barnet er født! Med vennlig hilsen 0 Siter
Taj Mahal Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Men de har ikke store muligheter til å bli kjent med hverandre. Naboen min, hun er marokkaner sa nei flere ganger, fikk ikke gifte seg med den hun ville, men sa tilslutt ja til naboen som bodde her. De traff hverandre tre ganger på kafe og så bestemte de seg for å gifte seg. Faren hennes er universitetslærer i Casablanca og hun har selv høyere utdanning. He-he. Et enkelt tilfelle Som jeg sa til molli: så kjenner de færreste hverandre så veldig godt når de gifter seg. Men når det gjelder det at søskenbarn gifter seg der nede, så kjenner familiene hverandre veldig godt.Og som oftest kjenner de hverandre også, siden de er i familie. 0 Siter
Dorthe Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 He-he. Et enkelt tilfelle Som jeg sa til molli: så kjenner de færreste hverandre så veldig godt når de gifter seg. Men når det gjelder det at søskenbarn gifter seg der nede, så kjenner familiene hverandre veldig godt.Og som oftest kjenner de hverandre også, siden de er i familie. Men de jentene som er oppvokst her, kjenner som regel ikke fetteren sin som er født og oppvokst i Pakistan. Og det er vel det du og jeg egentlig diskuterer selv om vi sporer av fra diskusjonen forøvrig ) Og de har forøvrig liten mulighet til å si nei da familien bestemmer hvem som skal få bingo dvs oppholdstillatelse her. 0 Siter
Taj Mahal Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Du "ser" ikke arvelige sykdommer før det er for sent. Det er nettopp kombinasjonen som er farlig, og den ser du jo ikke før barnet er født! Med vennlig hilsen De aller fleste "skavanker" eller svakheter vet familier om jo. At det er noen man ikke ser eller ikke trer frem før barnet er født, er nok enda mer skjeldent. Ikke mer en ellers _tror_ jeg. 0 Siter
Sør Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 De aller fleste "skavanker" eller svakheter vet familier om jo. At det er noen man ikke ser eller ikke trer frem før barnet er født, er nok enda mer skjeldent. Ikke mer en ellers _tror_ jeg. Hei, Du kan, begripeligvis, ikke vite om skavanker som ikke blir til før barnet blir til! === Jeg forstår for øvrig ikke hvorfor du skal forsvare verken ekteskap mellom fetter/kusine, og/eller tvangsekteskap. Inten av delene er noe positivt. Med vennlig hilsen 0 Siter
Taj Mahal Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Hei, Du kan, begripeligvis, ikke vite om skavanker som ikke blir til før barnet blir til! === Jeg forstår for øvrig ikke hvorfor du skal forsvare verken ekteskap mellom fetter/kusine, og/eller tvangsekteskap. Inten av delene er noe positivt. Med vennlig hilsen Hvor forsvarer jeg tvangsekteskap? du vil krangle i dag du *ser morsk ut* 0 Siter
Taj Mahal Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Men de jentene som er oppvokst her, kjenner som regel ikke fetteren sin som er født og oppvokst i Pakistan. Og det er vel det du og jeg egentlig diskuterer selv om vi sporer av fra diskusjonen forøvrig ) Og de har forøvrig liten mulighet til å si nei da familien bestemmer hvem som skal få bingo dvs oppholdstillatelse her. Det er det som er saken her, jeg diskuterer IKKE de som er her eller Pakistanere, men de fleste andre. Du snakker eller diskuterer om dem, fordi du antagligvis kjenner mest til dem Men de som er kommet til Norge og spesiellt Pakistanere, er en "type" mennesker for seg, men sine bakgrunner osv. Alså: de som driver med tvangsgifting osv. er ofte Pakistanere eller andre fra andre land som kommer fra landsbyer hvor det har vært lite skolegang osv. og som har hatt sine egene mannlige tullete ledere i et veldig korrupt land hvor det har vært mye ukultur, fattigdom osv osv. De er ikke representative for alle andre. 0 Siter
Dorthe Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Det er det som er saken her, jeg diskuterer IKKE de som er her eller Pakistanere, men de fleste andre. Du snakker eller diskuterer om dem, fordi du antagligvis kjenner mest til dem Men de som er kommet til Norge og spesiellt Pakistanere, er en "type" mennesker for seg, men sine bakgrunner osv. Alså: de som driver med tvangsgifting osv. er ofte Pakistanere eller andre fra andre land som kommer fra landsbyer hvor det har vært lite skolegang osv. og som har hatt sine egene mannlige tullete ledere i et veldig korrupt land hvor det har vært mye ukultur, fattigdom osv osv. De er ikke representative for alle andre. Men utgangspunktet er skavanker ungen får fordi familiene driver med innavl. Vet du forresten at man kan se på ørenes plassering om det har vært mye innavl i familien. Ikke spør meg om noen link for det har jeg ikke men det er gjort en undersøkelse på det. 0 Siter
nick Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Der jeg har vært, var det mange som manglet ben, men ikke fordi de var gift med kusina si. Hvordan kan du si det? Dersom han ikke hadde giftet seg med kusinen sin, ville han sannsynligvis ikke befunnet seg der han faktisk gjorde, og dermed unngått å tråkke på den landminen han jo tråkket på. Ergo, han ville hatt to ben. Innlegget mitt var ikke kødd, det er mange i Midt Østen med hofteproblemer. De har begynt å se på "problemet", men tradisjonen er så innarbeidet at det er vanskelig å gjøre noe med. 0 Siter
Taj Mahal Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Men utgangspunktet er skavanker ungen får fordi familiene driver med innavl. Vet du forresten at man kan se på ørenes plassering om det har vært mye innavl i familien. Ikke spør meg om noen link for det har jeg ikke men det er gjort en undersøkelse på det. Jeg har hørt man kan se på ørene når det gjelder alkoholforbruk i svangerskapet men.... Har sett noen bilder av barn med veldig spesiellt utsende ja, når jeg tenker meg om. Det skjer nok når det gjentas i genrasjoner. Spurte min mann om det en gang for lenge siden, men husker ikke hva han svarte. Det er forskjell på de som gjør det i genrasjoner og enkeltilfeller. Og det er forskjell på de som undersøker litt om familie arvligheter og de som ikke gjør det. "taperene" er de bygdefolka som oftest. 0 Siter
Taj Mahal Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Hvordan kan du si det? Dersom han ikke hadde giftet seg med kusinen sin, ville han sannsynligvis ikke befunnet seg der han faktisk gjorde, og dermed unngått å tråkke på den landminen han jo tråkket på. Ergo, han ville hatt to ben. Innlegget mitt var ikke kødd, det er mange i Midt Østen med hofteproblemer. De har begynt å se på "problemet", men tradisjonen er så innarbeidet at det er vanskelig å gjøre noe med. Mulig det, men jeg kan ikke si jeg la merke til at det var så mange som haltet der. Bortsett fra enkelte høygravide damer som gikk med nr. 12 eller no i magen kanskje :-D 0 Siter
Dorthe Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Jeg har hørt man kan se på ørene når det gjelder alkoholforbruk i svangerskapet men.... Har sett noen bilder av barn med veldig spesiellt utsende ja, når jeg tenker meg om. Det skjer nok når det gjentas i genrasjoner. Spurte min mann om det en gang for lenge siden, men husker ikke hva han svarte. Det er forskjell på de som gjør det i genrasjoner og enkeltilfeller. Og det er forskjell på de som undersøker litt om familie arvligheter og de som ikke gjør det. "taperene" er de bygdefolka som oftest. Det tragiske er at det er ungene det går utover når det blir gjort i generasjoner. Og at det er vanskelig å stoppe denne tradisjonen hos dem det gjelder 0 Siter
Taj Mahal Skrevet 11. mai 2003 Skrevet 11. mai 2003 Det tragiske er at det er ungene det går utover når det blir gjort i generasjoner. Og at det er vanskelig å stoppe denne tradisjonen hos dem det gjelder Ja, det er det. Det er så mangt som er tragiskt og som burde vært stoppet. Desverre. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.