Gå til innhold

Hvem inviteres til konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest selje

Bør vel nevne at det er niesen til mannen min som skal konfirmeres. Om det har noen betydning..

Til vertskapets forsvar: I min familie er vi veldig mange. Om alle skulle ta barna med, måtet vi leie digre, dyre steder. Og ha en helt annen slags fest. Kanskje man skal sitte til bords, vil at det skal være en høytidelig anledning med taler og greier, og hvis så mange har småbarn med, er det slett ikke sant at de tar liten plass, de tar kjempeplass, med naturlig roping og kryping og alt det som hører barn til.

Hos oss er det sånn at vi må velge: alle kommer, man severer da IKKE dekket bord, varm mat, man tåler hyl og skrik og barnemat og alt - og det er koselig. Vil man at det skal være høytidelig og stilig, ber man ikke barna. De under 12, da. Hvordan de skaffer seg barnevakt, veit jeg ikke.

Vi har et barnebarn (mitt stebarnebarn) foreløpig. Det er blitt veldig sure miner til at vi ikke ba barnebarnet med til høytidelig anledning i vinter, men da åpnet vi samtidig for 15 (ja, riktig) mindre barn, i alle fall under 16. Fra baby og oppover.

Det kan være veldig ekkelt å måtte velge bort. Men av og til gjør man det jo.

Det opplevde vi også, det vil si min samboers nevø ble konfirmert uten at søskenbarna ble invitert.

Merkelige og usiviliserte greier, spesielt i og med at det var snakk om 4 - fire - barn. Det endte med at jeg måtte være hjemme med våre to.

Barna er altså til overs i familiesammenkomster... det er så utrolig at jeg mangler ord.

Når det er barna dine sine søskenbarn det gjelder, så ville jeg sagt det var naturlig å invitere dem med.

Vi er invitert til min kusine iår, og siden hun er såpass mye yngre enn meg og mange av de andre fettrene og kusinene sine, så inviteres altså bare jeg og mannen min, ikke barna våre. Men dette blir jo mye lengre ute enn det du refererer til. Om alle skulle blitt invitert her, så hadde det blitt langt over 100 stk...

I konfirmasjonen til min datter og to nevøer var alle søskenbarna invitert. Faddere derimot ble ikke invitert med barn.

Da jeg selv ble konfirmert, ba vi bare de to søskenbarna som bodde i samme bygd, samt et par doble tremenninger som også bodde der.

Noen har 50 søskenbarn, så da kan man ikke be alle.....

Annonse

Gjest Panserbestemora

Det kommer helt an på familiesammensetningen det!

Noen ganger må en kutte ut barna for å få plass til alle de voksne en vil be. Skal en ha med barna, må en kutte ut enkelte familier. det blir en balansegang.

Vi bl.a. har kun plass til 25 stk der vi har bestilt middag, og da må vi prioritere. Kutter heller ut små barn enn tanter.

Folk må la vær å blir så fornærmet over alle ting! Det er nok styr med konfirmasjon om ikke familien skal bli sur over bagateller.

Var i en konfirmasjon hvor alle de små barna var velkommen til kaffen hjemme hos konfirmanten. Middag på hotellet var bare for voksne. Det syntes jeg var greit. Og foreldrene koste seg uten de små 'bråkmakerne'.

Gjest ikke undertegnet

Hos oss erd et slik at det er veldig stor forskjell på familien bå konfirmantens mors- og farsside.

Derfor ber vi slik det passer og og som det passer oss. Trist hvis bare en familieside er representert.

Så får folk snakke så mye de vil! SLIK er det hos oss...

Gjest ikke undertegnet

Det opplevde vi også, det vil si min samboers nevø ble konfirmert uten at søskenbarna ble invitert.

Merkelige og usiviliserte greier, spesielt i og med at det var snakk om 4 - fire - barn. Det endte med at jeg måtte være hjemme med våre to.

Barna er altså til overs i familiesammenkomster... det er så utrolig at jeg mangler ord.

Er det store familier så KAN det ha med økonomi å gjøre vet du. Hvis en har middag ute.

Mange orker ikke ha konfirmasjonen hjemme. Av grunner som familien ikke nødvendigvis kjenner til.

Det kommer helt an på familiesammensetningen det!

Noen ganger må en kutte ut barna for å få plass til alle de voksne en vil be. Skal en ha med barna, må en kutte ut enkelte familier. det blir en balansegang.

Vi bl.a. har kun plass til 25 stk der vi har bestilt middag, og da må vi prioritere. Kutter heller ut små barn enn tanter.

Folk må la vær å blir så fornærmet over alle ting! Det er nok styr med konfirmasjon om ikke familien skal bli sur over bagateller.

Var i en konfirmasjon hvor alle de små barna var velkommen til kaffen hjemme hos konfirmanten. Middag på hotellet var bare for voksne. Det syntes jeg var greit. Og foreldrene koste seg uten de små 'bråkmakerne'.

Hei.

Du skriver: "Folk må la vær å blir så fornærmet over alle ting!"

Ja, det er sant. Men jeg er ikke helt sikker på hvorfor du nevner fornærmet i denne tråden. Jeg er ikke fornærmet, bare uten barnevakt. *s*

"Det er nok styr med konfirmasjon om ikke familien skal bli sur over bagateller."

Helt enig. Avskaff hele sulamitten! ;o) Men igjen bruker du ord som jeg ikke kjenner meg igjen i. Og en ting er ihvertfall sikkert; det er ingen bagatell å skaffe barnevakt på så kort varsel.

Vennlig hilsen

Gjest Panserbestemora

Hei.

Du skriver: "Folk må la vær å blir så fornærmet over alle ting!"

Ja, det er sant. Men jeg er ikke helt sikker på hvorfor du nevner fornærmet i denne tråden. Jeg er ikke fornærmet, bare uten barnevakt. *s*

"Det er nok styr med konfirmasjon om ikke familien skal bli sur over bagateller."

Helt enig. Avskaff hele sulamitten! ;o) Men igjen bruker du ord som jeg ikke kjenner meg igjen i. Og en ting er ihvertfall sikkert; det er ingen bagatell å skaffe barnevakt på så kort varsel.

Vennlig hilsen

Kort varsel? Har dere ikke fått invitasjon i god tid da?

Jeg oppfattet det som om du syntes det var 'rart' at barna ikke kunne være med, og traff konklusjonen at du var fornærmet. Det er vel ingen 'big deal' om det ikke stemte.

Har litt dårlige erfaringer fra slekta i så måte. Når noen klager om hvem som er invitert hvor, størrelser på gaver osv osv, så er som regel grunnen til 'forundringen' over det som har skjedd at de er fornærmet, føler seg forbigått osv.

Det er noe herk, men ikke uvanlig i andre familier heller har jeg hørt.

Kort varsel? Har dere ikke fått invitasjon i god tid da?

Jeg oppfattet det som om du syntes det var 'rart' at barna ikke kunne være med, og traff konklusjonen at du var fornærmet. Det er vel ingen 'big deal' om det ikke stemte.

Har litt dårlige erfaringer fra slekta i så måte. Når noen klager om hvem som er invitert hvor, størrelser på gaver osv osv, så er som regel grunnen til 'forundringen' over det som har skjedd at de er fornærmet, føler seg forbigått osv.

Det er noe herk, men ikke uvanlig i andre familier heller har jeg hørt.

Joda, invitasjonen kom i god tid, men vi fikk beskjed idag ang. barna. Konfirmasjonen er på søndag.

"Det er vel ingen 'big deal' om det ikke stemte."

Selvsagt ikke. Vi kjenner jo ikke hverandre. *s* Men når du antar ting, er det naturlig for meg å svare på det. Jeg var ikke ute etter "Ja, du bør være fornærmet!".

Innlegget mitt gjaldt; vanlig eller ikke vanlig å invitere barn (søskenbarn).

Vennlig hilsen

Er det store familier så KAN det ha med økonomi å gjøre vet du. Hvis en har middag ute.

Mange orker ikke ha konfirmasjonen hjemme. Av grunner som familien ikke nødvendigvis kjenner til.

Nå er det sånn at jeg tilfeldigvis kjenner til hvor mange det er i eks-svigerfamilien slik at jeg ikke trengte å lure på om det kanskje var 200 personer som skulle komme. Ni personer var invitert, men altså ikke de fire barna som måtte være hjemme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...