Gå til innhold

Ganding - samer og andre med peil?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest meget interessert

Ganding og samer hører egentlig ikke sammen.

Jeg vet ikke hva du mener med *egentlig* og er heller ikke så veldig interessert i hva det måtte bety.

Men du er kanskje enig i at det er flere samer enn italienere, bergensere, møringer som bedriver ganding?

Annonse

Gjest papirtiger

Jeg vet ikke hva du mener med *egentlig* og er heller ikke så veldig interessert i hva det måtte bety.

Men du er kanskje enig i at det er flere samer enn italienere, bergensere, møringer som bedriver ganding?

Nei, det er jeg ikke enig i. Kanskje du heller skal finne ut hva ganding betyr før du gjør antagelser om noe.

Gjest meget interessert

Nei, det er jeg ikke enig i. Kanskje du heller skal finne ut hva ganding betyr før du gjør antagelser om noe.

Selvfølgelig vet jeg hva ganding er. Hva er det med deg? Plager det deg at jeg spør om ganding? Det er bare å la være å svare hvis du ikke kan svare på det jeg spør om.

Gjest papirtiger

Selvfølgelig vet jeg hva ganding er. Hva er det med deg? Plager det deg at jeg spør om ganding? Det er bare å la være å svare hvis du ikke kan svare på det jeg spør om.

Jeg svarte jeg. Samer driver ikke med ganding. Om du ikke vil tro på fakta er faen meg ikke mitt problem.

Gjest papirtiger

Hva èr _ganding_? Er det det samme som når noen står og ønsker at noe skal gå til _en viss plass_ -og så gjør det det?

Ganding er å tilkalle djevelen eller onde onder på en person.

Og her ligger grunnen til at samer ikke driver med det, djevelen finnes ikke i gammel samisk mytologi.

Annonse

Gjest meget interessert

Hvis du vet det, så hadde du ikke blandet samer inn i det. Ganding er noe moderne kristendommen har lagd.

Hallo? Ganding og sjamanisme har ingenting med kristendommen å gjøre. Det skulle vel være åpenbart.

For oppklaring: Ganding og sjamanisme eksisterte lenge før kristendommen ble 'innført' i Norge (omkring år 1000).

Men hvorfor bedriver du 'god dag mann, økseskaft'? Du har nemlig ennå ikke svart på det jeg spør om. Jaja, samme kan det være.

Ulv I Faarikaal

Hallo? Ganding og sjamanisme har ingenting med kristendommen å gjøre. Det skulle vel være åpenbart.

For oppklaring: Ganding og sjamanisme eksisterte lenge før kristendommen ble 'innført' i Norge (omkring år 1000).

Men hvorfor bedriver du 'god dag mann, økseskaft'? Du har nemlig ennå ikke svart på det jeg spør om. Jaja, samme kan det være.

Det har nok skjedd en sammenblanding i løpet av tida. Sjamanismen kom med samenes innvandring til Norge ca år 0 fra øst, Sibirkysten.

Gjest papirtiger

Tåpelige forsvar fortjener ingen svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...