Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

En artikkel om stiller spørsmål som er direkte skremmende:

"Mange av verdens største legemiddelbedrifter bruker det afrikanske kontinentet som søppelplass. En svært lønnsom søppelplass."

http://www.dagbladet.no/kultur/2003/05/10/368426.html

Hvordan forholder seg man til slikt, enten man bor i Trondheim eller i Maputo.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg bor i Trondheim og forholder meg til dette med en viss oppgitthet og sinne - men helt uten overraskelse. Jeg tror at mye av problemet med legemiddelindustrien er at myndigheter (over hele verden) har forholdt seg alt for naivt til denne bransjen; det har vært alt for lite kontroll og restriksjoner.

Muligens har bransjen fått et skinn av å være velsigna med en alturisme som ikke er andre bransjer forundt. I virkeligheten er det ingen prinsipiell forskjell mellom legemiddelindustrien og tobakksbransjen eller bilbransjen: de ønsker fortjeneste, alt annet er sekundært.

Det kan virke som om myndighetene ikke har tatt inn over seg at legemiddelindustrien virker i det kapitalistiske systemet på samme måte som alle andre bransjer. I det siste har man imildertid sett at det internasjonalt har blitt satt i verk økt kontroll overfor denne bransjen (i hvert fall i vestlige land).

Skrevet

Har du lest siste LeCarré?

Hei Birdie,

Nei, men jeg leste OM den, samt et lengre intervju med Le Carré. Virkeligheten kan jo være langt mer skremmende enn "fiction"!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg bor i Trondheim og forholder meg til dette med en viss oppgitthet og sinne - men helt uten overraskelse. Jeg tror at mye av problemet med legemiddelindustrien er at myndigheter (over hele verden) har forholdt seg alt for naivt til denne bransjen; det har vært alt for lite kontroll og restriksjoner.

Muligens har bransjen fått et skinn av å være velsigna med en alturisme som ikke er andre bransjer forundt. I virkeligheten er det ingen prinsipiell forskjell mellom legemiddelindustrien og tobakksbransjen eller bilbransjen: de ønsker fortjeneste, alt annet er sekundært.

Det kan virke som om myndighetene ikke har tatt inn over seg at legemiddelindustrien virker i det kapitalistiske systemet på samme måte som alle andre bransjer. I det siste har man imildertid sett at det internasjonalt har blitt satt i verk økt kontroll overfor denne bransjen (i hvert fall i vestlige land).

Hei tod,

Enig med deg.

Det er flere "spesielle" forhold innen den bransjen:

1) Svært mange av medisinene de patenterer er jo egentlig utviklet med offentlige midler via utviklingsmiljøer på offentlige universiteter.

2) De fleste "forstår" hva som skjer hvis man røyker, man med medisiner er det langt mer komplisert. (F. eks. medisiner for depresjon som blir feilaktig brukt mot malaria.)

3) Sammenblandingen av privat profitt og medisinsk aktivitet er alltid "traumatisk", og da særlig for pasienten som ikke er i stand til å vurdere hvilken behandling legen bør gi ham/henne.

Gjør oppmerksom på at du er tilgitt selv om du bor i Trondheim! ;-)

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...