Gå til innhold

Adopsjon av barn med hjertefeil.


Gjest trost

Anbefalte innlegg

Gjest trost

Vi er godkjente adopsjonssøkere og har fått en forespørsel om å adoptere et barn med en mindre hjertefeil. Jenten blir ca 1 år når vi henter henne. Hun har diagnosen "congenital cardic disease of ventriculo defect". Vi har blitt fortalt at hun etter en operasjon vil kunne få et 100% normalt liv, og synes det er meningsfullt å å kunne gi henne behandling av et dyktig norsk helsevesen. I sitt hjemland hadde hun hatt få muligheter for en slik operasjon. Kan du på bakgrunn av mine svært sparsommelige opplysninger fortelle meg litt om denne typen hjertefeil, samt omfanget av en operasjon? Vi venter på en mer utfyllende helserapport, og vil etter dette ta den endelige avgjørelsen (men i hjertet mitt er alt jenta mi!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Trost.

Det ser ut til at veslejenta har det vi kaller "ventrikkel-septumdefekt". Det er et medfødt hull i skilleveggen mellom h. og v. hjertekammer. Det er varierende grader av dette. Et slikt hull medfører at blod går fra venstre (høyt trykk) til høyre (lavt trykk) hjertekammer.

Det står ikke noe om pikens alder. Ganske mange av disse hullene lukker seg spontant, men det er avhengig av hullets størrelse.

Det er en rel. uskyldig hjertefeil, som, hvis det er nødvendig, kan behandles. Det skjer enten ved en operasjon, eller via et kateter, med lukning av defekten. Hjertet er deretter "som nytt". Slike barn får vanligvis en helt normal utvikling forøvrig, og vil senere i livet ikke ha noen form for hjerteproblemer.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vanlige forkortelsen for ventrikkel septum defekt er forøvrig VSD så vet du det og. :o)

Ta gjerne kontakt med Foreningen for Hjertesyke Barn ( www.ffhb.no ) for mer informasjon. VSD er heldigvis vanligvis en ufarlig hjertefeil og den nest vanligste som barn fødes med. Personlig mener jeg altså at det ikke er noe i veien for å adoptere et barn med en slik hjertefeil. Lykke til! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei jeg har selv et barn med hjertefeil og er med i Foreningen for hjertesyke barn

Det er en kjempefin forening der du møter foreldre med barn med forskjellige typer hjertefeil . Hvist barnet allerede er ditt i ditt hjerte

Så følg hjerte.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...