Gå til innhold

tar du fri med god samvittighet?

Anbefalte innlegg

Gjest Tjasemikkel

Hva pleier du å gjøre hvis du en dag bare ikk "orker" å gå på jobb. Enten fordi du er litt pjusk, eller fordi du rett og slett er trist eller altfor sliten. Hva gjør du da? Ringer du jobb og tar en dag på egenmeldingen eller tar du kun fri jobb hvis du er ekte syk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104508-tar-du-fri-med-god-samvittighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• asterix

14

• laguna1365380434

10

• SierDuDet

9

• Bunny

2

Mest aktive i denne tråden

Er jeg virkelig syk blir jeg hjemme.

Er jeg sliten og "pjusk", vurderer jeg situasjonen på jobben; klarer de seg uten meg en dag, ringer jeg og spør om de synes det er ok at jeg avspaserer eller tar en feriedag.

Hva? Ringe og spørre om man kan ta en fridag??? Er det vanlig å gjøre det? Det skulle tatt seg ut om jeg gjorde det. Da hadde de fått noe å prate om på jobben.

Jeg har tatt meg fri fra jobben en dag fordi jeg var utrolig sliten og trett, det er noen måneder siden nå. Jeg har dårlig samvittighet for det enda, så det kommer jeg ikke til å gjøre igjen.

Hva? Ringe og spørre om man kan ta en fridag??? Er det vanlig å gjøre det? Det skulle tatt seg ut om jeg gjorde det. Da hadde de fått noe å prate om på jobben.

Jeg har tatt meg fri fra jobben en dag fordi jeg var utrolig sliten og trett, det er noen måneder siden nå. Jeg har dårlig samvittighet for det enda, så det kommer jeg ikke til å gjøre igjen.

Jeg skrev feriedag, ikke fridag! Så jeg bruker altså en av feriedagene mine eller avspaserer overtidstimer.

laguna1365380434

Jeg har til nå ikke oppdaget at jeg har super høy arbeidsmoral..

Har stort sett jobbet i en rekke underbetalte møkkajobber, der jeg overhodt ikke synes jeg skylder arbeidsgiver noe annet en ett absolutt minimum

Der har jeg skulket fritt, men selvfølgelig ikke så ofte at det blir mistenkelig..

Jeg regner med arbeidsmoralen utvikles når jeg gjør en meningsfull jobb en eller annen gang etter endt skole..

Jeg er til å stole på hvis motparten fortjener det og hvis det er viktig at jeg kommer..:o)

Annonse

...Hvis jeg føler meg nedenfor/ utslitt. Jeg gjør dette av flere grunner:

1) Det er ikke bare fysiske lidelser som kvalifiserer til å kalles sykdom. Kan man være hjemme pga kraftig forkjølelse, kan man være hjemme på en tung dag også.

2) Når jeg er uttafor, er jeg ikke til særlig nytte for noen på jobben.

3) Jeg har tidligere vært svært langt nede på grunn av psyken. (Inkludert uføretrygd). Å ta én slik dag når man har en ekstra tøff dag, er forebyggende i forhold til tilbakefall.

4) Det er bedre å ta én sykedag på en slik dag enn å bli sykmeldt i 2-3 måneder pga "utbrenthet".

(osv)

Når det er sagt, tror jeg jeg har tatt én slik sykedag i løpet av det siste året, så det er ikke akkurat noe overforbruk - jeg tar heller aldri en "tredagers" i samme slengen.

Det er naturligvis også noe HELT annet om jeg er sliten en mandag fordi jeg har hatt masse å gjøre i helgen f.eks..... da er det ikke snakk om noen sykedag. Det er dårlig planlegging som man selv må ta konsekvensen av.

Forresten er jeg i grunnen den typen som legen må foreslå sykmelding for, jeg selv ønsker som regel å stå på for fullt selv om jeg egentlig er syk.

Så selv om jeg ikke nøler med å ta en sykedag når jeg føler for det, så anser jeg igrunnen min arbeidsmoral for å være høy.

mvh

Gjest malun

Hvis jeg føler meg pjusk fordi jeg har jobbet mer enn vanlig og mitt fravær ikke går utover noen, kan jeg ta en sykedag for å komme meg.

Hvis noen andre blir forsinket i arbeidet eller får mer å gjøre pga det, biter jeg tenna sammen og kommer meg på jobb.

Gjest ikke undertegnet

Jeg har til nå ikke oppdaget at jeg har super høy arbeidsmoral..

Har stort sett jobbet i en rekke underbetalte møkkajobber, der jeg overhodt ikke synes jeg skylder arbeidsgiver noe annet en ett absolutt minimum

Der har jeg skulket fritt, men selvfølgelig ikke så ofte at det blir mistenkelig..

Jeg regner med arbeidsmoralen utvikles når jeg gjør en meningsfull jobb en eller annen gang etter endt skole..

Jeg er til å stole på hvis motparten fortjener det og hvis det er viktig at jeg kommer..:o)

'Hvis motparten fortjener det og hvis det er viktig at jeg kommer'

Merkelig innstilling til å ha påtatt seg betalt arbeide! Med enslik innstilling tror jeg ikke det er forbedringspotensiale for deg nei! Du kommer ikke langt med den innstillingen.

Du kan ikke velge og vrake vet du!

Annonse

laguna1365380434

'Hvis motparten fortjener det og hvis det er viktig at jeg kommer'

Merkelig innstilling til å ha påtatt seg betalt arbeide! Med enslik innstilling tror jeg ikke det er forbedringspotensiale for deg nei! Du kommer ikke langt med den innstillingen.

Du kan ikke velge og vrake vet du!

Jeg nekter å logre mer enn absolutt nødvendig for 80 kr timen i en møkkajobb..

Om noen år kan jeg forhåpentligvis velge og vrake mer enn nå..

Det jeg gjør absolutt verdt den lille lønningen jeg får, så jeg gidder ikke å ha dårlig samvittighet for å ta fri en og annen dag, uten å være syk..

Arbeidsmoral følger gjerne meningsfylt arbeid..

De jobbene jeg har hatt til nå, har vært surt arbeid under sure forhold, og grunnen til at jeg har holdt meg med de er KUN for å kunne fylle brødboksen..

Jeg nekter å logre mer enn absolutt nødvendig for 80 kr timen i en møkkajobb..

Om noen år kan jeg forhåpentligvis velge og vrake mer enn nå..

Det jeg gjør absolutt verdt den lille lønningen jeg får, så jeg gidder ikke å ha dårlig samvittighet for å ta fri en og annen dag, uten å være syk..

Arbeidsmoral følger gjerne meningsfylt arbeid..

De jobbene jeg har hatt til nå, har vært surt arbeid under sure forhold, og grunnen til at jeg har holdt meg med de er KUN for å kunne fylle brødboksen..

Hvorfor sier du ja til "møkkajobber" da?

Hvorfor sier du ja til "møkkajobber" da?

"Hvorfor sier du ja til "møkkajobber" da?"

Nå er ikke jeg laguna, men kanskje hun gjør det for å kunne eksistere?

Jeg vet ikke hvilken planet du bor på, men på min planet er man faktisk avhengig av penger for å kunne leve.

Gjest Rusle

"Hvorfor sier du ja til "møkkajobber" da?"

Nå er ikke jeg laguna, men kanskje hun gjør det for å kunne eksistere?

Jeg vet ikke hvilken planet du bor på, men på min planet er man faktisk avhengig av penger for å kunne leve.

Ja, det har du rett i. Det er bare kunstnere og sånt som jobber fordi de har lyst......;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...