Gå til innhold

Statistikk! Haster!

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Kan noen hjelpe meg? Hva er nå standardavvik (standard deviation) og standard error mean?

Skulle helst ha visst dette til et møte klokka 12!!!!!!

Clue1365380406
Skrevet

Hei!

Nå ble jeg sikkert for sein, men....

Standardavvik er det målet for variabilitet som er mest brukt. Det måler hvor mye en serie verdier avviker fra seriens gjennomsnitt.

Gjest prust
Skrevet

Hei!

Nå ble jeg sikkert for sein, men....

Standardavvik er det målet for variabilitet som er mest brukt. Det måler hvor mye en serie verdier avviker fra seriens gjennomsnitt.

Betyr det at hvis gjennomsnittet er på 16.000, og standardavviket er på 18.000, så er høyeste verdi på 34.000?

Gjest moralsiten
Skrevet

Betyr det at hvis gjennomsnittet er på 16.000, og standardavviket er på 18.000, så er høyeste verdi på 34.000?

Nei.

Gjest prust
Skrevet

Nei.

Hvorfor ikke?

Hva er tallet 18.000 uttrykk for?

Fy, som en glemmer det en en gang kunne på fingrene....! Det var vel i 1993 eller noe sånt jeg hadde eksamen i statistikk.....!

Gjest moralsiten
Skrevet

Hvorfor ikke?

Hva er tallet 18.000 uttrykk for?

Fy, som en glemmer det en en gang kunne på fingrene....! Det var vel i 1993 eller noe sånt jeg hadde eksamen i statistikk.....!

Et gjennomsnitt på 16.000 og standardavvik på 18.000 sier umiddelbart at verdiene i dataene dine er veldig spredt. Det er ikke uten videre mulig å si noe om høyeste eller laveste verdi på bakgrunn av de talla.

Tenk deg hundre personer, en på 1 år, en på 2 år, en på tre år o.s.v., opp til hundre. Disse vil ha en gjennomsnittsalder på 50,5 år, standardavviket er ca. 29. Har du derimot hundre personer likt fordelt fra 21 til 25 år, blir gjennomsnittalderen 23 og standardavviket 1,4. Disse er ikke så spredt i alder.

Vil du lære det ordentlig, må du nok finne fram gamle lærebøker igjen.

Gjest prust
Skrevet

Et gjennomsnitt på 16.000 og standardavvik på 18.000 sier umiddelbart at verdiene i dataene dine er veldig spredt. Det er ikke uten videre mulig å si noe om høyeste eller laveste verdi på bakgrunn av de talla.

Tenk deg hundre personer, en på 1 år, en på 2 år, en på tre år o.s.v., opp til hundre. Disse vil ha en gjennomsnittsalder på 50,5 år, standardavviket er ca. 29. Har du derimot hundre personer likt fordelt fra 21 til 25 år, blir gjennomsnittalderen 23 og standardavviket 1,4. Disse er ikke så spredt i alder.

Vil du lære det ordentlig, må du nok finne fram gamle lærebøker igjen.

Ja, jeg får dykke ned i støvete gamle pappesker med studiebøker....Har ikke kastet noe, men heller ikke sett på dem siden jeg var ferdig i 1996...

Tror jeg har skjønt litt mer hva standardavvik er. Det lover ikke så godt for undersøkelsen vår på jobben med et st.av. på 18000, nei!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...