Gå til innhold

Alkoholavgifter, dominoeffekten som stopper på norskegrensa

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Mafiaen selger halvparten av alkoholen og en ukjent del av tobakken i dette landet. De tjener mer enn staten.

Folk nær svenskegrensa handler i Sverige og det blir stadig fler som toger dit.

På grunn av avgiftpolitikken i de ulike land, handler vi i Sverige, svenskene i Danmark og danskene i Tyskland. Grensehandelen mellom Sverige, Tyskland og Danmark er mye større enn mellom Norge og Sverige.

En boks øl koster kr 5,50 i Tysland, kr 8 i Danmark, kr 12 i Sverige og kr 26 i Norge. Prisen i Norge er høy av to grunner: bryggerienes avanse som er mye høyere i Norge enn i andre land, og alkoholavgiften.

Tyskerne setter ned alle alkoholavgifter med 45% den 1. oktober i år. Danmark må følge opp, og dernest Sverige.

Men hva med Norge ?

Den kjente trailersjåføren Smugler-Knut selger bra nå, men med prisnedgangen i Tyskland vil han tjene mye mer. Han setter ikke ned prisene her hjemme selv om han tjener mer, for det er polprisen og butikkprisen på røyk han gir 30% rabatt på uansett. Han har bygd hus av smuglerpenger. Det eneste som bekymerer han er prisene i Sverige, for han har sete litt for nære grensa, så kundene sjekker også prisen mot polet i Strømstad, derfor er han nødt til å ligge nær denne. Bisnissmann med sans for marked. Nå er det 20. året han driver på og er ikke tatt enda. To turer fra Tyskland i uka, med en kvart pall ulovlige varer.

Min mening: for meg personlig spiller det liten rolle hva ting koster på polet, jeg handler ikke der. Øl går det lite av, og Ringnes er bedre enn det meste utenlandske. Jeg røyker ikke, og dett var dett.

Men staten må da tape enorme summer ? Noen sier 20-30 mrd i året.

Fortsetter under...

Staten anser kvantumet som konstant ved avgiftsendringer. De ser bort fra sammenhengen mellom pris og etterspørsel, og bekymrer seg følgelig for provenytapet.

Kanskje man burde sende sosialøkonomene i finansdepartementet på et halvårlig handelsskolekurs?

(Politikerne kan ikke forventes å skjønne så komplekse sammenhenger, uansett)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...