Gå til innhold

Kikk inn i en tvangspisers dag

Anbefalte innlegg

De som er deprimerte synes ikke synd på seg selv, de synes oftere synd på andre som er rundt dem. Det er ikke snakk om å jatte med folk, men når noen sier hva de mener så blir det ofte feil. "Ta deg sammen" er lite egnet til å hjelpe en person som ikke greier å se noen lyspunkter. "Så synd det er på deg, stakkars deg" er like lite egnet til å hjelpe. Det å påpeke hvor flinke andre er hjelper ikke. Det som hjelper er vennskap, omsorg og forståelse. Det er mulig å vise på mange måter. Det å dra fram sterke sider ved vedkommende eller gi komplimenter når og hvor det passer hjelper veldig. Invitere vedkommende til noe hyggelig, men da må den deprimerte orke det og det må respekteres. Sende tekstmeldinger, ringe, komme på korte besøk osv. I det hele vise at de som er rundt bryr seg og er ikke likegyldige.

Jeg er enig i det du skriver, og setninger som "ta deg sammen", ville jeg selvsagt aldri tatt i min munn til noen som sliter.

Men jeg ville derimot uttrykt meg som jeg har gjort nedover her, i hvert fall om man ser bortifra enkelte spydigheter til mine motdebatanter (selv om jeg ikke tror det var så mange spydigheter ute å gikk her og diskusjonen ble faktisk langt mindre vulgær enn hva den vanligvis blir når jeg blander meg inn i fintfølende temaer og folk finner det lurt å skjelle meg ut).

Cluet er å være en god venn og samtidig angripe problemet med mulige løsninger og råd om hva som kan gjøres for å bedre personens liv.

Fortsetter under...

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• SierDuDet

27

• laguna1365380434

10

• Gemini

4

• favn

4

Mest aktive i denne tråden

Det blir for dyptpløyende da jeg aldri har studert psykologi, ei heller leser jeg stort på psykforumet.

Men nå har jeg ikke diskutert bipolare lidelser eller noe av det andre nedover her, men tvangsspising som diagnose.

Jeg har ikke diskutert heftige depresjoner som gir utfall i at personen gir så faen at han bare vil spise seg ihjel, ei heller (som Sør var inne på) jenter som har blitt voldtatt som barn og prøver å spise seg "motbydelige".

Jeg svarte heller ikke på hovedinnlegget her, men kommenterte noe Favn skrev tidligere i kveld, under hennes innlegg, og diskusjonen min har i hovedsak (selv om enkelte drar den over på langt mer alvorlige lidelser) dreid seg om tvangsspising som SF og dermed en unnskyldning for å bli feit, samt latskap og fedmedproblemer grunnet nettopp latskap og viljeløshet.

Jeg trenger altså ikke å svare på noe av det du spør om, da jeg overhodet ikke er kompentent til å svare på det.

Realt nok at du ikke føler deg kompetent, noe du ikke er når du utaler deg om tvangsspising heller.

Men du får i gang en debatt, trolig p.g.a ditt gammelmodige syn og krasse uttalelser.

Gjest kolit

Jeg synes det du skriver høres fornuftig ut..

Jeg har bare så jævlig lite greie på overspising som fenomen, og prøver å ikke kjøre bombastisk ut..;o)

Jeg aner ikke hva som ligger i diagnosen. Fråtsing har jeg derimot sett mange ganger, og blandt de som gjør det har jeg observert en slags trassig komfortablitet hvis de kommer på at de kan være syke i stedet for å være fete..

Jeg tror noen overvektige er syke, men jeg er enig med og tror også at majoritetens største problem er latskap og manglende vilje til å forandre kosthold og livstil..

For meg høres ikke det ut som en psykisk lidelse. Det syneses jeg ville være å bagatellisere psykiske lidelser og på den måten fornærme og såre en stor gruppe mennesker..

Dessuten har jeg stor tro på effekten av hjelp fra venner som kaller en spade for en spade og gir hjelp deretter.. :o)

Så når jeg sier du er en veldig umoralsk person som snylter på samfunnet og skofter jobben. Så er det greit fordi jeg kaller en spade for en spade.

Kjære deg da SDD...!? Du tror vel ikke i fullt alvor at folk VIL bli feite???

Trodde virkelig ikke at du var såpass lite forståelsesfull...

Jeg har selvsagt aldri sagt at noen vil bli feite.

Som jeg skriver så sier jo ofte de som er overvektige eller i ferd med å bli det, hele tiden at de skal gjøre noe med "problemet" og det er sannsynligvis utrolig viktig for dem å bli i bedre form enn hva de er.

Og det jeg da sier, som jeg har skrevet nedover her og som jeg mener, er at det da ikke nytter å sette seg ned i sofaen og drikke mer cola, men faktisk begynne å gjøre noe med problemet istedet for å utsette det og utsette det og utsette det, til det blir hardere og hardere å starte.

Og min erfaring, og den tror jeg stemmer jævla bra for det er ikke bare snakk om et par personer her, er at det er utrolig lett å VILLE gjøre noe, men utrolig vanskelig å FAKTISK gjøre det.

Det er tross alt et slit å trene, et slit å passe kostholdet når man ikke har gjort det før.

Og her snakker vi om vilje. Viljen til å gjøre noe, ikke om viljen i forhold til at de vil bli feite. Det tror jeg tross alt ikke at noen vil.

Men de orker rett og slett ikke å sette igang med det de må gjøre for å komme i form igjen, noe jeg regner som latskap dersom de virkelig vil men ikke engang klarer å forsøke.

Og de som forsøker holder ofte ut i sånn ca 2 uker...

Jeg har lest de fleste innleggene i denne tråden og blir for å være helt ærlig litt oppgitt.

Det er ikke bare å "ta seg sammen" når en har en alvorlig psykisk lidelse!

Og spiseforstyrrelser er nettopp det. Dessverre en svært selvskadelig og i mange tilfeller dødelig sykdom.

Ikke bland inn tilfeller dere kjenner til om noen som spiser mye potetgull, er jojo slankere og har klippekort på Grethe Roede. Dette er ikke de samme folka som nevnt ovenfor!

Det er heller ikke lett å endre livvstil om en er tykk og har usunne vaner, men det er ikke dette som er en tvangsspisers egentlige problem.

Det ligger noe under. Ikke nødvendigvis overgrep eller voldtekter, men overspisingen er et alvorlig symptom på at noe er galt OG det er en sykdom.

Aksepter det! Og slutt med moraliseringen!!

Annonse

laguna1365380434

Så når jeg sier du er en veldig umoralsk person som snylter på samfunnet og skofter jobben. Så er det greit fordi jeg kaller en spade for en spade.

desuten var det en underlig spade: Hvor har du det fra at jeg snylter på samfunnet..? Jeg har pokker ikke studielån engang kan jeg fortelle deg..

Om jeg snylter på noen er det på mor mi innimellom, og det synes jeg for være hennes sak..

Så det er sagt, for det skal jeg ikke ha på meg..:o)

Gjest kolit

Helt i orden. Og jeg sier at du er en dust.

Fordi du blander temaer..:o)

Ja for bygningsarbeiderene dine som plystret led vel av tvangsspising?

Jeg tenker jeg traff spikeren på hodet jeg. Det er vel greit at andre får kalt en spade for en spade. Noe helt annet ser det ut til å være når det rammer deg selv.

Jeg synes det du skriver høres fornuftig ut..

Jeg har bare så jævlig lite greie på overspising som fenomen, og prøver å ikke kjøre bombastisk ut..;o)

Jeg aner ikke hva som ligger i diagnosen. Fråtsing har jeg derimot sett mange ganger, og blandt de som gjør det har jeg observert en slags trassig komfortablitet hvis de kommer på at de kan være syke i stedet for å være fete..

Jeg tror noen overvektige er syke, men jeg er enig med og tror også at majoritetens største problem er latskap og manglende vilje til å forandre kosthold og livstil..

For meg høres ikke det ut som en psykisk lidelse. Det syneses jeg ville være å bagatellisere psykiske lidelser og på den måten fornærme og såre en stor gruppe mennesker..

Dessuten har jeg stor tro på effekten av hjelp fra venner som kaller en spade for en spade og gir hjelp deretter.. :o)

Jeg har heller ikke greie på overspising som noen diagnose. Faktisk visste jeg ikke at tvangsspising i det hele tatt var det, men nå når det åpenbart viser seg at det er det så tror jeg jævla mange legger seg godt til rette og unnskylder sin overspising med noe sånt.

Det jeg derimot har greie på er kost og trening og jeg føler jeg i løpet av 10 år på helsestudio, også et par år hvor jeg hjalp eieren på det ene studioet med instruktørtimer og den slags, at jeg har sett en del overvektige og deres vilje til å gjøre noe med sin kropp.

I tillegg er overvekt et større og større problem, og vi kjenner alle noen som er det, og har man kjent dem lenge nok så forstår man nøyaktig hvorfor de blir overvektige. I hvert fall gjelder det en del av mine venner som har blitt det som følge av direkte latskap.

Noe jeg selvsagt også sier til dem når de gang på gang, mnd etter mnd, år etter år, sier at: "Til mandag skal jeg begynne å trene igjen!".

Yeah right.

Gjest kolit

desuten var det en underlig spade: Hvor har du det fra at jeg snylter på samfunnet..? Jeg har pokker ikke studielån engang kan jeg fortelle deg..

Om jeg snylter på noen er det på mor mi innimellom, og det synes jeg for være hennes sak..

Så det er sagt, for det skal jeg ikke ha på meg..:o)

Og syke folk vil heller ikke ha på seg at de er late.

laguna1365380434

Ja for bygningsarbeiderene dine som plystret led vel av tvangsspising?

Jeg tenker jeg traff spikeren på hodet jeg. Det er vel greit at andre får kalt en spade for en spade. Noe helt annet ser det ut til å være når det rammer deg selv.

Det eneste du ser ut til å ha truffet er en vellvillig bartjener.. Dette kan vi sikkert diskutere når du blir edru..:D

Dette er det mest usammenhengende innlegget jeg har lest her noen gang. Gratulerer!

Prøver du å si at overvektige er late fordi de gjør ikke noe med det? Kreftsyke er dumme fordi de ikke levde sunt nok. Hjertepasienter og slagpasienter også. Psykatriske pasienter er slappe og gjør ikke noe med situasjonen sin.

Du har tydelig en god løsning på helseproblemer og burde kontakte Gro Harlem Brundtland og få jobb i WHO.

Det meste du her sier er for dumt, men den her kan kommenteres:

"Prøver du å si at overvektige er late fordi de gjør ikke noe med det?"

Nei, noen vil tross alt være overvektige og da er de på ingen måte late når de ikke vil gjøre noe med det. Det er tross alt liten grunn til å gjøre noe med det om man trives sånn.

Men overvektige som VIL gjøre noe med det og ikke gjør det, jupp, de er late og mangler den viljen jeg har vært inne på i så godt som samtlige innlegg her.

Annonse

Gjest kolit

Det eneste du ser ut til å ha truffet er en vellvillig bartjener.. Dette kan vi sikkert diskutere når du blir edru..:D

Dette er det mest usammenhengende innlegget jeg har lest her noen gang. Gratulerer!

Her har du latskapen og spaden din. Jeg har ikke drukket. Du snakker etter vær og vind, startet bra i diskusjonen, men lar deg tulle rundt av SDD. En meget usakelig debatant i debatten.

Jeg er enig i det du skriver, og setninger som "ta deg sammen", ville jeg selvsagt aldri tatt i min munn til noen som sliter.

Men jeg ville derimot uttrykt meg som jeg har gjort nedover her, i hvert fall om man ser bortifra enkelte spydigheter til mine motdebatanter (selv om jeg ikke tror det var så mange spydigheter ute å gikk her og diskusjonen ble faktisk langt mindre vulgær enn hva den vanligvis blir når jeg blander meg inn i fintfølende temaer og folk finner det lurt å skjelle meg ut).

Cluet er å være en god venn og samtidig angripe problemet med mulige løsninger og råd om hva som kan gjøres for å bedre personens liv.

Alle jenter trenger en slik guttevenn som tenker som du. Det har jeg alltid hatt og det er mer til hjelp enn andre jenter som jatter med meg når jeg har det fælt :o)

laguna1365380434

Her har du latskapen og spaden din. Jeg har ikke drukket. Du snakker etter vær og vind, startet bra i diskusjonen, men lar deg tulle rundt av SDD. En meget usakelig debatant i debatten.

Jeg tror det. Jeg tror det er mange overvektige som har alvorlige problemer og at de skal ha all den hjelp&sympati som fremskaffes kan..

Dette forhindrer ikke at jeg samtidig tror at andre er feite grunnet latskap og dårlig livstil. Jeg tror disse kan synes det er komfortabelt å få være syke i stedet for bare å være overvektige..

Det synes jeg er usolidarisk i forhold til de reellt syke.

Tvangspising som diagnose har jeg, som sagt, i hele tråden, zipp greie på.. jeg ble med fordi jeg skulle skyte inn en mld. til SDD..

Og jeg er forøvrig jævlig interessert i å vite hvor du tror du har funnet ut at jeg snylter på samfunnet?

Og hvorfor du blander inn bygnungsarbeiderne?

Og hvorfor du tror "du traff spikeren på hodet", når jeg sjelden har sett bedre bom?

Seriøst.

Greit med uenighet, utfordrene og morsomt til og med, men du får ha meg tilgitt at jeg synes det du skrev til meg var usammenhengende&tullete..

Du kan sikkert bedre! :o)

Alle jenter trenger en slik guttevenn som tenker som du. Det har jeg alltid hatt og det er mer til hjelp enn andre jenter som jatter med meg når jeg har det fælt :o)

Jeg vet.

Jeg har tross alt aldri fått annet enn positive tilbakemeldinger på å være ærlig.

Men jeg forstår selvsagt at jeg tramper en del folk på føttene nå, uten at det er med vilje.

Gjest Sisssi

Du bare smisker fordi han er en av de flittigste til å skrive på dol, men han skriver stort sett bare tull.

Dette er vel en av de få gangene han prøvde å henge på i en seriøs diskusjon. Og du ser vel hvordan det gikk

En usaklig debatant?

Uten meg hadde det ikke engang vært en debatt i denne tråden.

Gjest kolit

Jeg tror det. Jeg tror det er mange overvektige som har alvorlige problemer og at de skal ha all den hjelp&sympati som fremskaffes kan..

Dette forhindrer ikke at jeg samtidig tror at andre er feite grunnet latskap og dårlig livstil. Jeg tror disse kan synes det er komfortabelt å få være syke i stedet for bare å være overvektige..

Det synes jeg er usolidarisk i forhold til de reellt syke.

Tvangspising som diagnose har jeg, som sagt, i hele tråden, zipp greie på.. jeg ble med fordi jeg skulle skyte inn en mld. til SDD..

Og jeg er forøvrig jævlig interessert i å vite hvor du tror du har funnet ut at jeg snylter på samfunnet?

Og hvorfor du blander inn bygnungsarbeiderne?

Og hvorfor du tror "du traff spikeren på hodet", når jeg sjelden har sett bedre bom?

Seriøst.

Greit med uenighet, utfordrene og morsomt til og med, men du får ha meg tilgitt at jeg synes det du skrev til meg var usammenhengende&tullete..

Du kan sikkert bedre! :o)

Jeg kan nok bedre, men jeg blir irritert når folk har for sterke meninger om noe de tydeligvis ikke vet noe om.

SDD vet lite om dette her, men provoserer, du hang deg litt på. SDD gidder jeg ikke å diskutere med han er bare flåsete og tøvete.

Du er helt sikkert ikke umoralsk, jeg sa det kun for å provosere :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...