Gå til innhold

Personer med HIV og diskriminering

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Det sies at hiv ikke kan smittes gjennom vanlig sosial omgang og at det ikke kan smittes via f.eks klemmer/håndhilsing. Allikevel opplever en del hivsmittede at helsepersonell og andre ikke behandler de på en vanlig på måte mener jeg og ha lest/hørt. Er dette diskriminering?

Hvordan hadde du behandlet en person om du fikk vite at vedkommende hadde hiv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104651-personer-med-hiv-og-diskriminering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det stemmer det du sier. HIV er en av de minst smittsomme sykdommene - dog dødligst..

Jeg håper jeg vil behandle vedkommende med respekt og omtanke, er det en venn håper jeg at jeg vil behandle den normalt.

Men jeg MÅ jo ikke akkurat bli blodsvenner der og da..

tigertrollet

"at helsepersonell og andre ikke behandler de på en vanlig på måte"

Noen få forhåndsregler må jo tas pga smittefaren, men utover det skal det ikke være forskjellsbehandling.

Man vet aldri, men jeg kan ikke forestille meg at jeg skulle oppføre meg annerledes om en bekjent hadde hatt HIV.

:-)

Hei,

"helsepersonell og andre" er en rimelig bred gruppe!

Om man opptrer "forskjellig" ovenfor mennesker med HIV/hepatitt osv. avhenger selvsagt av hvilken type "omgang" det er snakk om. Sitter du i resepsjonen på et legekontor, behandler du dem selvsagt som alle andre.

Skal du derimot foreta fysiske undersøkelser av personen (hvor det er fare for smitte) så må du selvsagt ta forhåndsregler.

Helsepersonell skal selvsagt ha et reflektert forhold til dette, og skal selvsagt ikke utsette seg selv for unødig smittefare.

Med vennlig hilsen

Gjest ikke undertegnet

Hei,

"helsepersonell og andre" er en rimelig bred gruppe!

Om man opptrer "forskjellig" ovenfor mennesker med HIV/hepatitt osv. avhenger selvsagt av hvilken type "omgang" det er snakk om. Sitter du i resepsjonen på et legekontor, behandler du dem selvsagt som alle andre.

Skal du derimot foreta fysiske undersøkelser av personen (hvor det er fare for smitte) så må du selvsagt ta forhåndsregler.

Helsepersonell skal selvsagt ha et reflektert forhold til dette, og skal selvsagt ikke utsette seg selv for unødig smittefare.

Med vennlig hilsen

Er det akseptabelt/diskriminering å håndhilse på de med hansker?

Jeg hadde nok vært mer forsiktig i min omgang med HIv positive personer enn med andre...men jeg vet hvordan det smitter og hva som blir ansett som trygt. Alikavel er jeg redd for at jeg ville ta forhåndsregler, ja...men å bruke hansker for å hilse på dem ville være å gå for lang synest jeg...

Jeg tror at frykten for smitte ligger der selv om vi vet at vanlig kontakt og omgang ikke er farlig...

Jobbet selv på utested der vi fikk beskjed av eierne å bruke hansker når vi ryddet bort glass etter noen folk som vi vet var hepatitt C smittet....Om det var rett gjort vet jeg ikke, men det var slik det ble gjort...

Annonse

Jeg er "helsepersonell" og kommer til stadighet i kontakt med pasienter med kjent HIV-smitte. (ikke hver uke riktignok, men med jevne mellomrom)

Dessverre må jeg gi deg rett i det du sier - det er påfallende at enkelte kollegaer ike har skjønt hvordan HIV smitter - og fremfor alt: IKKE smitter.

Heldigvis er de fleste ikke sånn, men jeg forstår altså ikke hvordan høgskoleutdannet helsepersonell kan klare å ikke ha denne kunnskapen... og tror de må desinfisere rubbel og bit etter at pasienten har vært der...

Disse enkeltpersonene virker også påfallende lite mottagelige for realistiske opplysninger om smitteveier.

Jeg blir like forbauset hver gang....

Er det akseptabelt/diskriminering å håndhilse på de med hansker?

Nei, det er uakseptabelt med unntak av tre situasjoner:

- pasienten har sår på hendene (eller tilsvarende)

- personalet har sår på hendene

- personaket er plaget av en hudsykdom slik at han/hun uansett ville brukt hansker

Gjest ikke undertegnet

Nei, det er uakseptabelt med unntak av tre situasjoner:

- pasienten har sår på hendene (eller tilsvarende)

- personalet har sår på hendene

- personaket er plaget av en hudsykdom slik at han/hun uansett ville brukt hansker

Hva gjør du da første gangen du skal hilse på pasienten? Kan vel ikke be ham/henne vise frem hendene sine heller for å se om der er sår først?

Hva gjør du da første gangen du skal hilse på pasienten? Kan vel ikke be ham/henne vise frem hendene sine heller for å se om der er sår først?

Jeg ser selvsagt på pasientens hånd idet jeg skal ta den.

En hånd som ser ut som en kjøttkake avbryter jeg håndhilsinga med. Uansett HIV-status.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...