Gå til innhold

Fjernes kalk i vannet ved koking !??

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hørt det før. Men i et stueplanteleksikon jeg nylig har kjøpt, ser jeg plutselig at det står det; koking av vann fjerner kalk i vannet.

Mange planter liker jo ikke eller tåler ikke kalkholdig vann. Det hadde derfor vært kjekt å finne en enkel metode å fjerne kalken på (hardhetsgraden i vannet).

Flere andre bøker jeg har, nevner ikke et kvekk om at det liksom skal være SÅÅÅ enkelt å gjøre vann kalkfritt. Der står det istedet at man må gjøre ting som enten filtrere vannet gjennom torv, eller samle regnvann og vanne stueplantene med det.

Ikke skjønner jeg hvordan koking kan _fysisk fjerne_ noe annet enn bakterier heller i vann...?

Noen som har litt peiling, eller har linker å tipse om?

Og til sist: En ph (kalk)verdi på mellom 2½-3, er det mye eller LITE?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104655-fjernes-kalk-i-vannet-ved-koking/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Koking "fjerner" nok noe av kalken i vannet, rett og slett fordi kalken fester seg på innsiden av gryten. (Hvis du noensinne har sett innsiden av en britisk varmtvannsbereder så forstår du hva jeg mener.)

===

Kalk gjør vannet basisk (pH over 7).

Med vennlig hilsen

Hei,

Koking "fjerner" nok noe av kalken i vannet, rett og slett fordi kalken fester seg på innsiden av gryten. (Hvis du noensinne har sett innsiden av en britisk varmtvannsbereder så forstår du hva jeg mener.)

===

Kalk gjør vannet basisk (pH over 7).

Med vennlig hilsen

Tusen takk for svaret! :-) Da skal jeg koke det, selv om det ikke er så høy kalkverdi i området vi bor. Men jeg ser likevel at kalk avleirer seg over tid på utkanten av potter spm er av leire. Eller er det mineralsalter fra jorda? Nei, det ser ut som kalk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...