Gå til innhold

Er dette lovlig? Kabelfolk klipper kabel uoppfordret...

Anbefalte innlegg

Gjest Huseiere

Hei,

Vi er en familie som har et stort hus vi leier ut deler av. Vi bruker selv huset periodevis, ca. en uke i mnd. Resten leies altså ut.

I dette huset har vi alltid hatt kabel-tv, også i leiligheten som leies ut.

Så har det seg sånn at han som leier hos oss, ringte her og sa at nå var plutselig kabel-tv borte.

Vi kontaktet kabel-tv og fikk følgende svar: Ja, de hadde funnet ut at deler av huset ble leid ut, ergo måtte han som leier hos oss selv betale for kabel-tv, og huset skulle da deles i to. Vi kunne altså ikke lenger betale for kabeltv for hele huset.

Neivel? Det har seg forøvrig slik,at når denne leiligheten brukes av oss tre mdnr i året (sommermndene).Da leies den altså ikke ut.

I tillegg fikk vi da vite at disse kabel-folkene bare har gått og tatt seg den frihet og klippet kabelen til leiligheten, UTEN å kontakte oss på forhånde. Vi spurte hvorvidt det ikke er vanlig praksis og normal høflighet å spørre huseier om tillatelse til dette, men da sa de bare at "nei, sånnt gjør vi bare. Og skal han som leietaker ha kabletv igjen, koster det ham 800 å få det opprettet".

Dette har ergret både huseier og leietaker. Kan virkelig kabel-folkene bare gjøre dette? Er det ikke mot loven eller noe slikt å ta seg slike friheter?

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Det er nok riktig, jeg kommer fra den bransjen.

Sedvane er at alle separate boenheter skal ha eget abonnement, også hybler uten eget kjøkken. Siden de greide å få koblet fra leiligheten, må den ha egen forgrening fra fordeler ellers hadde dere også mistet signalet. Da er det to separate abonnementer i huset.

En huseier med hus uten avdelte hybler eller leiligheter kan ha ekstrakontakter på sitt abonnement, evt mot en liten ekstra sum, alt etter hva kontrakten sier.

Gjest Persille

Jeg ville uten tvil løyet på meg at den leiligheten ikke ble leid ut.... At sønnen til en venninde låner den for en periode eller noe...

Og at du synes det er direkte frekt at de gjør slike ting uten å kontrollere med dere først, og at du skal la være å kreve erstatning for dager uten tv, dersom de kobler deg på igjen med en gang...

Det koster hvertfall ingenting å prøve =)

Gjest huseiere

Det er nok riktig, jeg kommer fra den bransjen.

Sedvane er at alle separate boenheter skal ha eget abonnement, også hybler uten eget kjøkken. Siden de greide å få koblet fra leiligheten, må den ha egen forgrening fra fordeler ellers hadde dere også mistet signalet. Da er det to separate abonnementer i huset.

En huseier med hus uten avdelte hybler eller leiligheter kan ha ekstrakontakter på sitt abonnement, evt mot en liten ekstra sum, alt etter hva kontrakten sier.

Hjelp, nå høres det jommen ut som kabelfolket har klippet vårt abbonement også, da! Grrr...da blir jeg steike så sur! Men forhåpentlig har vi da to abbonementer...Men da skulle vel allerede leieboreren ha betalt sitt eget vel? Vi betaler ialefall pr i dag vårt eget abbonement, som vi altså trodde gjalt hele huset.

Mulig du har rett...(vel, antakelig har du vel det), men si meg, går dere bare hen og klipper av på den måten UTEN å spørre huseier først? For meg er dette ren overkjøring! DET er faktisk det jeg reagerer på mest her. At leieboeren må betale sitt eget er forsåvidt greit nok, det...

Ulv I Faarikaal

Hjelp, nå høres det jommen ut som kabelfolket har klippet vårt abbonement også, da! Grrr...da blir jeg steike så sur! Men forhåpentlig har vi da to abbonementer...Men da skulle vel allerede leieboreren ha betalt sitt eget vel? Vi betaler ialefall pr i dag vårt eget abbonement, som vi altså trodde gjalt hele huset.

Mulig du har rett...(vel, antakelig har du vel det), men si meg, går dere bare hen og klipper av på den måten UTEN å spørre huseier først? For meg er dette ren overkjøring! DET er faktisk det jeg reagerer på mest her. At leieboeren må betale sitt eget er forsåvidt greit nok, det...

Du bør nok be de komme og se hva dere kan bli enige om. True dem med lokalavisen hvis dere ikke blir enige, det bør de ta alvorlig, for konflikter i aviser fører alltid til problemer med andre kunder.

Pappa Bjørn

Problemet her er jo at det er deres kabel. Dersom de vil klippe den i to kan de også gjøre det, men at de skal fakturere deg for å gjennoppkople den er helt Johann. Det kan de ikke kreve. De kan derimot stoppe oppkoplingen til dere har laget en formell avtale dere i mellom.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...