Sør Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Jajamensan..., så du har humor også? Hei, Jeg er selvsagt enig i at de som har reelle betalingsvansker burde får utsettelse/nedsettelse. Med med tanke på gebyret: staten tar høyere gebyr, men staten kan ikke nekte å ha dårlige betalere som kunder! Altså, hvis du var en elendig betaler hos et privat firma, har de mulighet til å si "finn et annet firma - for du betaler oss jo aldri". Staten, derimot, kan neppe si "betal årsavgiften til Sverige i år, fordi du betalte ikke før i november ifjor." Ergo har staten en langt større andel dårlige betalere. === Videre tipper jeg at de fleste som ikke har betalt har penger, men "vil ikke betale". (Ihvertfall etter undersøkelser jeg har sett.) De virkelig fattige passer på å betale årsavgiften fordi gebyret er høyt. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104702-forba-%C3%A5rsavgiftbilskattfl%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5ing/page/3/#findComment-607273 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Du lister opp mange gode formål, som jeg aboslutt kan støtte. Jeg tviler likevel på om straffegebyr for sent betalt veiavgift den rette finansieringsmodellen. Kan jeg i stedet foreslå en økning av tv-lisensen? Ellers kanskje høyere el-avgift? For ikke å snakke om høyere rente på studielån? Problemet med statens ågerrenter er at den rammer de som har dårligst økonomi, og som ikke kan betale i tide. For oss som er opptatt av fattigfolks ve og vel (og som ikke bare påkler seg glorie på dol), er det faktisk et problem fordelingsmessig. Ågerrenter på veiavgift, tv-lisens etc etc er av de verste eksempler på statens overgrep mot fattigfolk. Hei, Se svar til Favn nedenfor. ("betal årsavgiften til Sverige") Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104702-forba-%C3%A5rsavgiftbilskattfl%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5ing/page/3/#findComment-607277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Hei, Jeg er selvsagt enig i at de som har reelle betalingsvansker burde får utsettelse/nedsettelse. Med med tanke på gebyret: staten tar høyere gebyr, men staten kan ikke nekte å ha dårlige betalere som kunder! Altså, hvis du var en elendig betaler hos et privat firma, har de mulighet til å si "finn et annet firma - for du betaler oss jo aldri". Staten, derimot, kan neppe si "betal årsavgiften til Sverige i år, fordi du betalte ikke før i november ifjor." Ergo har staten en langt større andel dårlige betalere. === Videre tipper jeg at de fleste som ikke har betalt har penger, men "vil ikke betale". (Ihvertfall etter undersøkelser jeg har sett.) De virkelig fattige passer på å betale årsavgiften fordi gebyret er høyt. Med vennlig hilsen Formålet med lover mot ågerrenter, er å beskytte betaler (kjøper) og ikke selger, i dette tilfelle staten. Ditt "resonnement" bygger derfor på feile forutsetninger. Det er likevel interessant å se hvor din bekymring ligger; for forvaltningens ve og vel, og ikke fattigfolk som må betale ågerrentene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104702-forba-%C3%A5rsavgiftbilskattfl%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5ing/page/3/#findComment-607287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Formålet med lover mot ågerrenter, er å beskytte betaler (kjøper) og ikke selger, i dette tilfelle staten. Ditt "resonnement" bygger derfor på feile forutsetninger. Det er likevel interessant å se hvor din bekymring ligger; for forvaltningens ve og vel, og ikke fattigfolk som må betale ågerrentene. Staten representerer faktisk "oss". Altså, hvis staten "taper penger", blir det færre skoler, sykkelstier, sykehus, osv - noe som i langt større grad rammer de fattige. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104702-forba-%C3%A5rsavgiftbilskattfl%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5ing/page/3/#findComment-607303 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Det er et eksempel på at vi borgere anses å være til for statsforvaltningen og ikke omvendt. Eg påslag på 250 kroner, eller ca. 10%, i forbindelse med en for sent betalt regning, er ulovlig i alle andre forbindelser. Flåsete argumentasjon som at man jo kan betale i tide, er selvsagt irrelevant. Regulering av tilleggsrenter og gebyrer er nemlig gjort for å beskytte de som av ulike grunner ikke kan betale i tide, mot ågerrenter. Det er morsomt å observere at de som ellers ønsker å gi inntrykk av å tale de "svakes" sak, nå uten videre stiller seg på forvaltningens side. Det er slik sosialistenes ryggmargrefleks virker; et mektig statsapparat er overordnet andre hensyn, også hensynet til de mindre priviligerte blant oss. Enda mer interesant at en annen her fikk en bot på kr 5000, dvs reduksjon i dagpenger, utelukkende fordi h*n ikke sendte meldingskortet i riktig tid. Jeg sjekka saken, og Aetat hadde sett seg lei på de som ikke leverte i riktig tid og skal "få orden på det". Det har ingen tekniske konsekvenser at noen leverer for sent, utbetalingen til den mottakeren blir bare forsinka. Men statistikken til Aetat blir ikke "sanntid". Hva nå det kan bety. Syns du kr 5000, dvs halve månedsbeløpet er en grovt overdrevet straff for en forseeelse som har mikroskopiske konsekvenser for staten ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104702-forba-%C3%A5rsavgiftbilskattfl%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5ing/page/3/#findComment-607307 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Staten representerer faktisk "oss". Altså, hvis staten "taper penger", blir det færre skoler, sykkelstier, sykehus, osv - noe som i langt større grad rammer de fattige. Med vennlig hilsen Da synes du vel det burde være greit å heve gebyret fra 250 til 1250 kroner, for eksempel. Siden formålene er så gode, mener jeg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104702-forba-%C3%A5rsavgiftbilskattfl%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5ing/page/3/#findComment-607352 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hawkwind Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Hei Hawkwind, Jeg er helt enig i at staten i dette tilfelle burde tilby diverse betalingsordninger. Det tror jeg ikke de gjør i dette tilfellet, og det er feil. Dog var innleggene til "peacemaker" like mye på fleip, men selvsagt er det et snev av sannhet i at, forutsatt man har pengene, så burde man klare å organisere det godt nok i nettbanken til at regningen betales innen forfall. Alt godt til deg og dine i sommer, forresten! :-) Med vennlig hilsen Skjønte vel egentlig det; men følte for å påpeke at det er flere problemstillinger enn kun den praktiske betalingsbiten *s* Jaja, gleder meg til den dagen jeg får råd til en bil som har innkjøpspris på over 5 lapper... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104702-forba-%C3%A5rsavgiftbilskattfl%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5ing/page/3/#findComment-607375 Del på andre sider Flere delingsvalg…
shandy Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Jeg vet jo at det bør være sånn, ideelt sett. I virkeligheten er det annerledes, og dette har lovgiver tatt hensyn til gjennom forbud mot ågerrenter. Det påfallende er at forbudet tydeligvis ikke gjelder staten. Jeg sier ikke at systemet er riktig Grip, men isteden for å irritere meg over ting jeg ikke får gjort noe med, innretter jeg meg etter det isteden. Noe annet går jo bare utover meg selv. Det som er mest irriterende ved statlige institusjoner, er forskjellsbehandlingen. Når DE skal ha noe fra f.eks meg, så er det en tidsfrist som er absolutt, og det koster dyrt og la vær å følge denne. Mens hvis man selv har krav på noe fra staten, så må man for det første vite ALT om regler, og allikevel har de allverdens tid til behandling av sakene. Dette var litt på siden kanskje, men det sier litt om statlige institusjoner som helhet. Jeg syntes dette er et større problem, enn å få betalt årsavgiften i tide. Hadde de statlige institusjonene hatt samme krav til seg selv, som de har til andre, så hadde det vært greit. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/104702-forba-%C3%A5rsavgiftbilskattfl%C3%A5%C3%A5%C3%A5%C3%A5ing/page/3/#findComment-607740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.