Gå til innhold

Anbefalte innlegg

til å være blodgiver.

Jeg er 48 - 49 kg og 148 cm høy. Normalvektig, vil jeg si.

Men, jeg ønsker å bli blodgiver. Der har de ei rigid vektgrense på 50 kg...Uansett hvor høy man er, skal man veie over 50 kg.

Kan noen snille mennesker gi meg en logisk forklaring på denne regelen?

Jeg mener at jeg er like sunn, kanskje sunnere når jeg veier 48 - 49 kg enn om jeg har lagt på meg 2 - 3 kg. Blodvolumet vil jeg tro er noenlunde det samme...

Søren også, dette irriterer meg!!! Og jeg som trodde at de trengte blodgivere!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104880-veid-og-funnet-for-lett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan vel bare si at du veier over 50?

Kanskje de er redd du skal besvime av å tappe blod?

Teit regel.

Den regelen om at utlendinger ikke kan gi blod er også helt bak mål.

Man blir veid der...

Jeg får vel spise litt ekstra, da. Men har ikke lett for å legge på meg.

Annonse

Hvorfor er det 23 års grense på de fleste utesteder som serverer sprit når du kan kjøpe det når du er 20?

Hvorfor er det 20 års grense på de fleste utesteder som server øl/vin når du kan kjøpe det når du er 18?

Hvorfor har de fleste utesteder med 18 grense et sabla problem med 16 åringer som prøver seg?

Alle vil tøye grensene.

Alle vil prøve seg.

Du vil prøve deg.

Du vet grensen.

Den er 50 kg.

Hvorfor er det 23 års grense på de fleste utesteder som serverer sprit når du kan kjøpe det når du er 20?

Hvorfor er det 20 års grense på de fleste utesteder som server øl/vin når du kan kjøpe det når du er 18?

Hvorfor har de fleste utesteder med 18 grense et sabla problem med 16 åringer som prøver seg?

Alle vil tøye grensene.

Alle vil prøve seg.

Du vil prøve deg.

Du vet grensen.

Den er 50 kg.

Altså, jeg driver ikke og presser meg inn på utesteder.

Det jeg vil, er å gjøre en samfunnsnyttig innsats som blodgiver.

Gjest ikke undertegnet

Man blir veid der...

Jeg får vel spise litt ekstra, da. Men har ikke lett for å legge på meg.

Spør om de ikke har hørt om BMI da vel!

Må vel være en bedre måte for å se om folk har nok fett på kroppen.

Dette sier alt om helsevesenets vurderingsevne. Og de folka skal en være avhengig av på liv og død.

Huff...

Dette var merkelig synes jeg.

Selv meldte jeg meg som blodgiver i fjor sommer. Jeg veide da 50,5 kilo, er 1.72 høy,og ble akkurat godtatt.

Dette viser jo at de ikke ser på forholdet mellom vekt og høyde i det hele tatt.

Betenkelig synes jeg.

Selv følte jeg meg slapp i flere dager etterpå. Derfor har jeg trukket meg.

Annonse

Eg går ut frå at det har med tilhøvet mellom kroppsmasse og blodmengde. Det er ikkje slik at dei kan tappe 0,35 liter av nokon fordi dei veier mindre enn andre. Det er ein halv liter som gjeld - ferdig med det. Veier ein under 50 kilo er dei truleg redd for at ein vil ha større biverknader fordi ein større prosentdel av blodet er fjerna enn nokon som veier f.eks. 70 kilo.

Eg ga blod for første gong i påsken, og merka ingenting etterpå, men så veier eg over dobbelt så mykje som deg... :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...