Gå til innhold

Anbefalte innlegg

....just for your information - denne diskusjonen har vært oppe på Dol rundt disse tider i alle de årene jeg har vært her. Så altså, du slipper ingen bombe.

Etter et år i Norge tror jeg neppe noen invandrere (fra ikke-nordiske land) har råd til å kjøpe en norsk bunad, så jeg forstår liksom ikke helt problemstillingen.

Om utlendinger (les: svarte/gule ol) ser rare ut i norsk nasjonaldrakt, så har jeg bare en ting og si - jeg er hvertfall stilig i stakken min;-)

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Grip

9

• Ulv I Faarikaal

8

• petter smart

5

• favn

4

Mest aktive i denne tråden

Bunad er turn-off, uansett.

Så hvem eller hva som ifører seg en budeiedrakt som ble oppgradert og behengt med sølvrosetter av de kondisjonerte under nasjonalromantikken er ihvertfall meg revnende likegyldig.

Men kanskje det er en viktig sak for det beryktede bunadspolitiet?

Pardon me - men dette kaller ikke jeg tur-off altså, dette kaller jeg - snadder ;-)

http://www.husfliden.no/felles/visdetalj.asp?ID=58&Felt=URL_Bilde_Stor

Ulv I Faarikaal

Jeg syns bunad er et underlig kledebon, og kan ikke tenke meg å gå med en. Det er morsomt å se på Folkemuseet at de går i bunad.

At en utlending, f eks en svart går i bunad ville blitt en skurrende "kulturkollisjon" for meg, og jeg ville begynne å lure på hva vedkommende ville uttrykke, som du sier, men hadde ikke lurt lenge på det eller kommentert det for noen.

At en fra et annet land går i sitt eget lands nasjonaldrakt finner jeg naturlig og festlig.

Em kompis er meget glad i bygdetradisjoner, og guttungen hans har bunad. Men jeg tror han ikke vil ha den på seg lenger, siden han er blitt så stor at han ikke lar seg tvinge uten uforutsigbare "represalier".

Gjest jerico

Hvordan kan det ha seg at så mange velger å benytte dette plagget? Hvordan kan det ha seg at det nesten er verre i byen enn på bygda?

Er vi rammet av en nasjonal psykose? Hvorfra kommer denne psyke hang til uniformering? Hvorfra kommer denne pussige tendens til å søke tilbake til fortiden?

Fan vite.

Mange blir påtvunget bunad når de blir konfirmert, og føler senere at de må bruke den forde den var såpass dyr.Ellers er det nok en slags massiv nasjonal suggesjon; må ha,bare må ha, må ha det.........forde alle andre har det,forde d lixom skal være tradisjon.Med andre ord en ond sirkel, men akk så mange bortkastede penger!En bunad med tilbehør kan koste flere titusener, mens det er bare noen få av dem som er fine og se på.

Gjest Jerico

Mange blir påtvunget bunad når de blir konfirmert, og føler senere at de må bruke den forde den var såpass dyr.Ellers er det nok en slags massiv nasjonal suggesjon; må ha,bare må ha, må ha det.........forde alle andre har det,forde d lixom skal være tradisjon.Med andre ord en ond sirkel, men akk så mange bortkastede penger!En bunad med tilbehør kan koste flere titusener, mens det er bare noen få av dem som er fine og se på.

fordi...skulle det stå

Annonse

....just for your information - denne diskusjonen har vært oppe på Dol rundt disse tider i alle de årene jeg har vært her. Så altså, du slipper ingen bombe.

Etter et år i Norge tror jeg neppe noen invandrere (fra ikke-nordiske land) har råd til å kjøpe en norsk bunad, så jeg forstår liksom ikke helt problemstillingen.

Om utlendinger (les: svarte/gule ol) ser rare ut i norsk nasjonaldrakt, så har jeg bare en ting og si - jeg er hvertfall stilig i stakken min;-)

Jeg tviler ikke på at du i stakk er et lekkert skue.

Nå er jo heller ikke jeg noen dol-fersking akkurat, og er selvsagt oppmerksom på det du sier omkring trådens tidligere historie.

Men for oss med sans for tradisjoner, er det litt trygt og godt at noe gjentar seg.

Gjest moralsiten

Men hvilke egenskaper er det ved nordmenn som gjør at man søker sammen i slik uniformering, og spesielt på 17. mai?

Jeg synes nesten det er ekkelt. Det ligger en ikke uttalt nasjonalisme og lurer.

Gjerrighet. Bunad sparer en gjennomsnittskvinne for utgifter til ca. seksti 17. mai- og et uttall bryllupsantrekk.

serendipity

Jeg syntes det er en fin måte å "delta" i vår feiring på.

Men mange syntes kanskje dette vil virke sterkt provoserende.

Syntes det er artig å se innvandrerbarn (og andre selvfølgelig) i barnetoget iført bunad jeg.

Det betyr ikke at jeg har et utstrakt liberalt syn på innvandring generelt.

Annonse

petter smart

Dersom innvandrere ikke integrerer seg i samfunnet blir de kritisert for det, og når de prøver så blir de kritisert for det også.

Synes det er mer provoserende at folk bruker en bunad fra en annen plass enn der de bor eller kommer fra enn at innvandrere bruker bunaden fra området de bor i.

Synes det er flott at de bidrar med sin kultur samtidig som de tar tak i en del av den norske kulturen.

Når en ser norske politikere i Afrika er det slett ikke uvanlig at en ser dem i drakter fra det landet de er i.

Ser ikke helt problemet her.

petter smart

Hei,

Det var jo også noe å henge seg opp i!

Hvilken forskjell gjør det hvem som går med hvilken bunad?

Med vennlig hilsen

Hva om noen blir støtt av at innvandrere går med bunad, bør vi ikke kunne nekte dem det? På lik linje med at f.eks. muslimer kan nekte norske sykehus å henge opp bilder av griser.

Er det noe poeng i å provosere folk?

Jeg syntes det er en fin måte å "delta" i vår feiring på.

Men mange syntes kanskje dette vil virke sterkt provoserende.

Syntes det er artig å se innvandrerbarn (og andre selvfølgelig) i barnetoget iført bunad jeg.

Det betyr ikke at jeg har et utstrakt liberalt syn på innvandring generelt.

"Det betyr ikke at jeg har et utstrakt liberalt syn på innvandring generelt. "

Puh... Det var enda godt at du presiserte det! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...