Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva om noen blir støtt av at innvandrere går med bunad, bør vi ikke kunne nekte dem det? På lik linje med at f.eks. muslimer kan nekte norske sykehus å henge opp bilder av griser.

Er det noe poeng i å provosere folk?

Ja, og eg veit at mange blir støtt av at folk frå Oppland brukar Telemarksbunad, så vi må for all del sørge for å gje bunadspolitiet myndighet til å riva klærne av folk som ikkje passar inn.

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Grip

9

• Ulv I Faarikaal

8

• petter smart

5

• favn

4

Mest aktive i denne tråden

Eh...fortsatt like dum jeg!!!

Men jeg regner med at du satte mindre pris på den delen av utspillet mitt.

Neida, eg bryr meg ikkje om du har liberale eller konservative haldningar til innvandring. Eg synst vel kanskje ikkje det var naudsynt å presisere det i innlegget. Men det var no ikkje noko å laga ei sak om...

petter smart

Ja, og eg veit at mange blir støtt av at folk frå Oppland brukar Telemarksbunad, så vi må for all del sørge for å gje bunadspolitiet myndighet til å riva klærne av folk som ikkje passar inn.

Det hører jo ingensteds hjemme. En gåtur hjem i bare undertøyet ville kanskje lært dem å oppføre seg.

Hvordan skal det gå dersom vi ikke kan se på bunaden hvor folk kommer fra? Det blir jo rene anarkiet.

serendipity

Neida, eg bryr meg ikkje om du har liberale eller konservative haldningar til innvandring. Eg synst vel kanskje ikkje det var naudsynt å presisere det i innlegget. Men det var no ikkje noko å laga ei sak om...

Ok. Det jeg mente å presisere var at de innvandrerene som bør få mulighet til å "bli så norske" som de ønsker. Det bør ikke vi fordømme. Men Ok, nok om det :-)

Annonse

#Spørsmålet er snarere om det er Passende f.eks. for afrikanere som har bodd her ett år å bruke setesdalsbunad#

Hærlighet å teit du kan være! lyver nå sant?

Afrikanere går til innkjøp av en bunad etter å ha vært i Norge i ett år?! *lol*

Ikke akuratt en billig fornøyelse! hvem er så dumme tror du?

*himler*

Dersom innvandrere ikke integrerer seg i samfunnet blir de kritisert for det, og når de prøver så blir de kritisert for det også.

Synes det er mer provoserende at folk bruker en bunad fra en annen plass enn der de bor eller kommer fra enn at innvandrere bruker bunaden fra området de bor i.

Synes det er flott at de bidrar med sin kultur samtidig som de tar tak i en del av den norske kulturen.

Når en ser norske politikere i Afrika er det slett ikke uvanlig at en ser dem i drakter fra det landet de er i.

Ser ikke helt problemet her.

Syns du det er provoserende om folk bruker en bunad fra en annen plass enn der de bor?? :)

Ulv I Faarikaal

Hvorfor kan de ikke bruke sin egen nasjonaldrakt? Det er jo vanlig her i hvert fall. Jeg synes det er mye mer passende og så mye billigere. Men forsåvidt er det greit for meg hvis de vil. Tror ikke jeg hadde reagert noe særlig.

En hel svart familie, alle i bunad, er da ikke det minste rart ? :)

Ulven kledd i Zimbabwes nasjonaldrakt med spyd, fargerike gevanter og turban er vel helt vanlig ?

Ulv I Faarikaal

Det hører jo ingensteds hjemme. En gåtur hjem i bare undertøyet ville kanskje lært dem å oppføre seg.

Hvordan skal det gå dersom vi ikke kan se på bunaden hvor folk kommer fra? Det blir jo rene anarkiet.

Jeg trodde man hadde plikt til å snakke riktig dialekt iført bunaden som hører til, ellers ble man idømt 10 stokkeslag ?

Annonse

Hva med Grünerløkka bunad, dongeribukse og dongerijakke? Eller Grorudbunad, grilldress? Spørsmålet blir da kan andre fra andre steder bruke disse bunadene? Jeg bare spør?

Syns du det er provoserende om folk bruker en bunad fra en annen plass enn der de bor?? :)

Hehe. Jeg syns det er fornøyelig at folk kan bli *provosert* over noe slikt. Litt på linje med at noen blir indignert over å se at enkelte går med dyp utringning og uten BH når de skal _til_byen_! :)

Gjest Hurrahoi

Jess...bortsett fra en liten reservasjon; En del bunader for kvinner er ganske kjekke, i den forstand at de er vide og luftige, og derfor på sett og vis er hensiktsmessige i visse sammenhenger (uten at jeg vil utbrodere det (så og si) noe nærmere).

Så vide at det blir plass til deg under? *s*(om du er mann da?)!

Nei, jeg synes alle som har lyst til og gå med bunad jeg, samme hvor de kommer fra og hvilken bunad det er snakk om.Du må vel ikke skrifte og komme med livshistorien din for og legalisere at du går med en viss type bunad?...Skulle jeg hatt bunad så hadde jeg plukket ut den jeg syntes var finest og ferdig med det!

Men, jeg har ikke sansen for den nasjonalismen visse folk mener bunaden skal representere, som om norges befolkning kler seg i naziuniform på 17.Mai,for så og gå i (rasist)tog!SORRY!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...