acariadne Skrevet 22. november 2000 Skrevet 22. november 2000 Jeg har fått diagnosen alvorlig depresjon mm. etter utredning på sykehus. Alle vet vi hva depresjon er - men hva mener fagfolk med Alvorlig Depresjon (min har vart i mange år og jeg skårer svært høyt på symptomer, plager, men skjønner likevel ikke hva som er forskjellen på en Alvorlig og en vanlig depresjon. 0 Siter
acariadne Skrevet 22. november 2000 Forfatter Skrevet 22. november 2000 Jeg har fått diagnosen alvorlig depresjon mm. etter utredning på sykehus. Alle vet vi hva depresjon er - men hva mener fagfolk med Alvorlig Depresjon (min har vart i mange år og jeg skårer svært høyt på symptomer, plager, men skjønner likevel ikke hva som er forskjellen på en Alvorlig og en vanlig depresjon. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. november 2000 Skrevet 22. november 2000 Dette kan forklares på mange måter, men en grei måte å se det på er å ta utgangspunkt i en depresjonsskala. Den mest brukte i Norge er MADRS. Den inneholder 10 punkter som hver kan vurderes etter alvorlighet mellom 0 og 6. Maksimal skåre blir dermed 10x6=60. En kan da f.eks. si at alle som har >35 på denne skala har en alvorlig depresjon. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. november 2000 Skrevet 22. november 2000 Dette kan forklares på mange måter, men en grei måte å se det på er å ta utgangspunkt i en depresjonsskala. Den mest brukte i Norge er MADRS. Den inneholder 10 punkter som hver kan vurderes etter alvorlighet mellom 0 og 6. Maksimal skåre blir dermed 10x6=60. En kan da f.eks. si at alle som har >35 på denne skala har en alvorlig depresjon. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.