Gå til innhold

Økonomi, gjeld, vi er nå tilbake på 1990 nivå for personlig gjeld

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Dette regnestykket ditt vil ikke stemme for de fleste, kanskje for noen få steder. Har aldri opplevd at noen har så høye kostander med ett hus som er nedbetalt.

Leier du kontra kjøpe så betaler du nesten det samme samme i leie de første årene, som ved å betjene ett lån over 20 år. Tar du med rentefordelen også, så er det bare få kroner i forskjell.

I tillegg vil leien indeksreguleres hvert år, mens lånet blir lettere og lettere å betjene. Etter noen få år er leien lik låneutgiftene. Etter enda flere år blir det billigere å betjene lånet enn å leie.

Etter 20 år er lånet nedbetalt, du kan selge boligen for f.eks. 2 mill. kr. Hva har du når du leier og vil flytte?....svaret er ikke noe som helst.

Det du har klart å spare i perioden på 20 år vil ikke være noe større ved å være leietager enn å være eier, heller motsatt, les årsaken ovenfor.

Jeg mener at hvis jeg akkurat har greid å bruke opp penga mine i det jeg dauer, så har jeg fullført mitt liv. Hvis jeg etterlater noe til arvinger utenom begravelsekostander, har jeg gjort noe feil.

Hvis jeg ettertlater meg en mill, eller et hus som selges for en mill, tenk hva jeg har forsaket for å spare opp/ betale ned det ?

Fortsetter under...

>>Har aldri opplevd at noen har så høye kostander med ett hus som er nedbetalt.

Kapitalkostnaden er der selv om huset er nedbetalt, pengene kunne stått i banken eller i fond og forrentet seg, det gjør de ikke, derfor kostnad. Det er vanlig å regne 8-10% pr år teoretisk. Dette tallet liker ingen å snakke om, men det er et faktum.

Legg merke til at jeg ikke snakker om utgifter eller inntekter, kun kostnader.

Hva inntektene, ugtiftene og sluttsummen blir, det ser vi når personen dør, og arven/regnskapet skal gjøres opp. Hvis bare arvingene blir rike og får et godt liv, ikke den som er død i løpet av sitt liv, da er det noe feil.

Klart mange har tjent seg rik på boligsalg de siste 5 åra, men den tida ser ut til å være slutt nå, så å kjøpe nå er ikke _så_ lukrativt.

Vi kan godt si: "hvis jeg hadde kjøpt i 1994, og solgt nå osv..." eller vi kan si "hvis jeg hadde kjøpt i 1990 og solgt i 1994 osv.." Jeg kjenner like mange som har tapt og blødd på bolig som de som har tjent.

Jeg vet at min husvert taper penger på at jeg bor her i forhold til hva det koster i kapitalkostnader, avskriving og andre utgifter. Men han er vel villig til å ta tapet da.

Du glemmer også at husprisene har har økt i de 20 årene du har brukt på nedbetale gjelden din, i tillegg så øker verdien fortsatt etter det. Avkastningen på hus er større i snitt over f.eks. 30 år enn om du hadde satt pengene i banken, eller la husverten få dem, og som du ikke får igjen noe som helst avkastning?

Men alternativet er ikke å sette pengene i banken og få renteavkastning på dem, fordi det du også glemmer er at de pengene lar du husverten få fordi du leier. Er det ikke da bedre at du investerer dem i ett hus som gir en bedre avkasning enn enn leietager kan gi deg?..(som er 0%).

Ulv I Faarikaal

Du glemmer også at husprisene har har økt i de 20 årene du har brukt på nedbetale gjelden din, i tillegg så øker verdien fortsatt etter det. Avkastningen på hus er større i snitt over f.eks. 30 år enn om du hadde satt pengene i banken, eller la husverten få dem, og som du ikke får igjen noe som helst avkastning?

Men alternativet er ikke å sette pengene i banken og få renteavkastning på dem, fordi det du også glemmer er at de pengene lar du husverten få fordi du leier. Er det ikke da bedre at du investerer dem i ett hus som gir en bedre avkasning enn enn leietager kan gi deg?..(som er 0%).

Jeg kan velge mellom å betale ned en leilighet med 3500 kr pr mnd og betale i snitt kr 6000 i rente til banken pr mnd tilsammen 9500.

Eller sette 4500 på konto i banken og betale 5000 i husleie. Om 25 år har jeg ca 2 mill i banken.

Jeg kan velge mellom å betale ned en leilighet med 3500 kr pr mnd og betale i snitt kr 6000 i rente til banken pr mnd tilsammen 9500.

Eller sette 4500 på konto i banken og betale 5000 i husleie. Om 25 år har jeg ca 2 mill i banken.

Du regner feil fordi du da glemmer at du ikke får en leilighet til samme standard for det du leier for.

Min søster har nå kjøpt seg ett rekkehus og betaler ca. 6.500,- pr. måned for dette, etter skattelette.

Hvis hun skulle ha leid dette rekkehuset i stedenfor å kjøpe det, så hadde hun omtrent betalt det samme i leie.

Du blander epler og appelesiner og sier at de koster det samme.

Det du leier for, altså 5000,- pr. måned får du ikke den samme standarden og størrelsen på leiligheten som din som du kjøper og betaler 9500 for.

Ble dette forståelig?

Eller for å si det på en annen måte, det huset du kjøpte og betaler 9500 kr for, (renter og avdrag) får du ikke leid for dine 5000,- pr. måned.

Derfor er regnestykket ditt feil.

Hehe, dette ble litt rotete og mange gjentagelser, men gidder ikke å endre det.

Ulv I Faarikaal

Du regner feil fordi du da glemmer at du ikke får en leilighet til samme standard for det du leier for.

Min søster har nå kjøpt seg ett rekkehus og betaler ca. 6.500,- pr. måned for dette, etter skattelette.

Hvis hun skulle ha leid dette rekkehuset i stedenfor å kjøpe det, så hadde hun omtrent betalt det samme i leie.

Du blander epler og appelesiner og sier at de koster det samme.

Det du leier for, altså 5000,- pr. måned får du ikke den samme standarden og størrelsen på leiligheten som din som du kjøper og betaler 9500 for.

Ble dette forståelig?

Eller for å si det på en annen måte, det huset du kjøpte og betaler 9500 kr for, (renter og avdrag) får du ikke leid for dine 5000,- pr. måned.

Derfor er regnestykket ditt feil.

Hehe, dette ble litt rotete og mange gjentagelser, men gidder ikke å endre det.

Det kan være helt ulikt, spørs hvor i landet, men her oppe koster det kr 5-6000 å leie en leilighet som i dag kan selges for 1 mill.

Leiepriser har gått kraftig ned både her og i Oslo.

Det kan være helt ulikt, spørs hvor i landet, men her oppe koster det kr 5-6000 å leie en leilighet som i dag kan selges for 1 mill.

Leiepriser har gått kraftig ned både her og i Oslo.

Hvis du låner 1 million og kjøper ett hus, (spesielt hus er gunstig), så betaler du ca. kr. 7500,- pr. måned før skattelette. Skatteletten utgjør ca. nærmere kr. 1500,- Det du da betaler er ca. kr. 6000,-, altså nestren det samme som det du må betale for å leie.

Nok en gang spør jeg, hva sitter du igjen med etter 20 år? Leier du er det ingenting, du flytter ut av huset og er like blakk som da du flyttet inn. Har du eid huset, så sitter du igjen med minst en million, hvis vi går ut i fra at huset ikke har steget med mer enn inflasjonen. Da har vi regnet veldig snilt, fordi husprisene i snitt har steget mer enn det i de siste 20 år.

Huset kan du selge når du blir pensjonist og bruke pengene på ett hus i syden eller ett annet sted du kan leve som en greve for dem.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...