Gå til innhold

Har noen en medesinsk ordbok?

Anbefalte innlegg

vendelin1365380208

Var hos en øyespesialist nylig og fikk utskrift av sjornalen min for å ha den med i en søknad om tilpassning på jobben min. Men jeg skjønner jo intet av dette.

Hva betyr følgende: Astenopi, exoforia 1.g, konvergensinsufficiens og heterofori

Fint hvis noen kan svare raskt...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/106163-har-noen-en-medesinsk-ordbok/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Astenopi,

Astenopi: tretthetsfølelse i øynene ved stirring på nært hold, eller ved utilstrekkelig og feilaktig korrigering av synsnedsettelse.

exoforia 1.g,

Exoforia står ikke i ordboken, men er muligvis det samme som i ordboken staves: esophoria - dvs: lett innoverskjeling

konvergensinsufficiens

konvergens: sammengående, rettet mot hverandre, motsatt av divergens

innsufficiens: utilstrekkelighet, sviktende funksjon

heterofori

Heterofori: latent skjeling. Viser seg særlig ved tretthet.

vendelin1365380208

Astenopi,

Astenopi: tretthetsfølelse i øynene ved stirring på nært hold, eller ved utilstrekkelig og feilaktig korrigering av synsnedsettelse.

exoforia 1.g,

Exoforia står ikke i ordboken, men er muligvis det samme som i ordboken staves: esophoria - dvs: lett innoverskjeling

konvergensinsufficiens

konvergens: sammengående, rettet mot hverandre, motsatt av divergens

innsufficiens: utilstrekkelighet, sviktende funksjon

heterofori

Heterofori: latent skjeling. Viser seg særlig ved tretthet.

Tusen takk for svaret! :o)

Annonse

Ja det har jeg hørt om. Men bare fordi folk skriver feil, så betyr ikke det at de har dysleksi!

Og fordi om folk skriver feil - pga dysleksi, hastverk eller regelrett slurv eller manglende kunnskaper om rettskrivning, så er det liten eller ingen grunn for å pirke på det. Og i alle fall ikke så lenge du utmerket godt forstår hva vedkommende skriver.

Gjest Micra

Og fordi om folk skriver feil - pga dysleksi, hastverk eller regelrett slurv eller manglende kunnskaper om rettskrivning, så er det liten eller ingen grunn for å pirke på det. Og i alle fall ikke så lenge du utmerket godt forstår hva vedkommende skriver.

Hva vet du om mine grunner til å prike på det. Jeg gjør da vel hva jeg vil for deg!!!

Hva vet du om mine grunner til å prike på det. Jeg gjør da vel hva jeg vil for deg!!!

Beklager, jeg visste ikke at Doktor Online hadde ansatt noen norsklærer for å rette på skrivefeilene.

Du får ha all mulig lykke til! Dersom du skal påpeke alle feilstavede ord, så vil du nok få mer enn nok å gjøre!

:-)

Gjest Norsklærer

Beklager, jeg visste ikke at Doktor Online hadde ansatt noen norsklærer for å rette på skrivefeilene.

Du får ha all mulig lykke til! Dersom du skal påpeke alle feilstavede ord, så vil du nok få mer enn nok å gjøre!

:-)

Ps. Micra skriver "prike", det korrekte er selvfølgelig PIRKE!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...