Gå til innhold

"Bagatell" men likevel....


Gjest flerbarnsmor

Anbefalte innlegg

Gjest flerbarnsmor

Min yngste datter er lettere psykisk utviklingshemmet og har antakelig lærevansker. Hun er 6 år - og skal vente ett år med skolestart - bl.a. slik at hun forhåpentligvis er helt "tørr " til skolestart. Hun har en fryktelig uvane med å pille nese - til hun blør, og det virker ikke som om NOE kan få henne til å holde opp. At hun spiser det hun graver ut gjør det hele enda verre. Tenker med gru på hvordan medelever og omverden etterhvert vil reagere........ Har forsøkt ALT - fra belønning for IKKE å gjøre det til å miste lørdagsgodteriet eller andre "fordeler" HVIS hun gjør det. Vi har også prøvd å overse det (det gjorde vi i over ett år), men INGEN ting hjelper. Har noen erfaringer eller råd?

Ingen av de andre barna våre har hatt denne uvanen (bortsett fra en kort periode i 3-4 års alderen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville kontaktet helsesøster for tips.

Belønningssystemer er ikke dumt. Hvis du snakker med en barnevernspedagog eller vernepleier så har de greie på det.

Hør i kommunen hvor du skal henvende deg, hvis du ikke kjenner noen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agine

Jeg ville kontaktet helsesøster for tips.

Belønningssystemer er ikke dumt. Hvis du snakker med en barnevernspedagog eller vernepleier så har de greie på det.

Hør i kommunen hvor du skal henvende deg, hvis du ikke kjenner noen da.

Belønningssystemer virker greit på normale barn, mens på utviklingshemmede barn viker det ikke alltid så greit fordi de har en annen tidsopplevelse, prioriteringsevne osv. De har ikke den forståelsen som skal til for å skjønte/tenke abstrakt, det gjør det vanskleigere å ha et belønningssystem på samme måte som enkan med andre. Har dere underøskt nesen om det er noe der som plager henen?

Ha4 dere vurdert et annet skoleopplegg enn vanlig skole" Er jenta utredet ordenlig? En utviklingshemmet vil vanligvis ha lærevansker fordi de ikke har samme forutsetninger for å lære som andre barn, de har et forstandshandicap. Du kan jo snakke med habiliteringstjenesten eller de andre fagfolkene du er i kontakt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belønningssystemer virker greit på normale barn, mens på utviklingshemmede barn viker det ikke alltid så greit fordi de har en annen tidsopplevelse, prioriteringsevne osv. De har ikke den forståelsen som skal til for å skjønte/tenke abstrakt, det gjør det vanskleigere å ha et belønningssystem på samme måte som enkan med andre. Har dere underøskt nesen om det er noe der som plager henen?

Ha4 dere vurdert et annet skoleopplegg enn vanlig skole" Er jenta utredet ordenlig? En utviklingshemmet vil vanligvis ha lærevansker fordi de ikke har samme forutsetninger for å lære som andre barn, de har et forstandshandicap. Du kan jo snakke med habiliteringstjenesten eller de andre fagfolkene du er i kontakt med.

Belønningssystemer brukes jo mest i forhold til psykisk utviklingshemmede, så jeg forstår ikke helt argumentasjonen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agine

Belønningssystemer brukes jo mest i forhold til psykisk utviklingshemmede, så jeg forstår ikke helt argumentasjonen her.

jeg skjønner at du ikke forstår det, jeg mente at enkan ikke bruke de samme systemene/metodene som en bruker på vanlige barn. Det hjelper ikke å kutte ut lørdagsgodtet hvis en peller seg i nesa på søndag. En bruker forsterkninger,men da er det der og da, eller litt frim i tid, ikke slik en ofte jgør med vanlige barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner at du ikke forstår det, jeg mente at enkan ikke bruke de samme systemene/metodene som en bruker på vanlige barn. Det hjelper ikke å kutte ut lørdagsgodtet hvis en peller seg i nesa på søndag. En bruker forsterkninger,men da er det der og da, eller litt frim i tid, ikke slik en ofte jgør med vanlige barn.

Derfor jeg siktet til at vedkommende kunne spørre en vernepleier eller noe.

Belønning skal helst komme rett etter ønsket atferd, ja.

Det er jo ikke noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg skjønner at du ikke forstår det, jeg mente at enkan ikke bruke de samme systemene/metodene som en bruker på vanlige barn. Det hjelper ikke å kutte ut lørdagsgodtet hvis en peller seg i nesa på søndag. En bruker forsterkninger,men da er det der og da, eller litt frim i tid, ikke slik en ofte jgør med vanlige barn.

regner da med at din datter skal ha en assistent i skoletiden? Og hva med at hun helt diskre avverger slike situasjoner ved at hun bare tar vekk hendene hennes fra ansiktet med en gang dette starter??

Så etterhvert sette i gang større tiltak om det ikke gir seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flerbarnsmor

regner da med at din datter skal ha en assistent i skoletiden? Og hva med at hun helt diskre avverger slike situasjoner ved at hun bare tar vekk hendene hennes fra ansiktet med en gang dette starter??

Så etterhvert sette i gang større tiltak om det ikke gir seg..

Om hun får assistent vet vi jo ikke - det er enda ettår til skolestarten hennes, og slike "luksustiltak" sitter veldig langt inne her i kommunen.(Hun har etter hard kamp fått 4 timer spes. ped pr. uke - og det er noe styrking med assistent i gruppa).

Hun kommer til å gå i Steinerskole regner jeg med, da vi ikke har bare gode erfaringer med den store barneskolen i nabolaget der våre eldste barn går.

Vi har i samarbeid med barnehagen forsøkt å "si fra" og avbryte henne hver gang hun putter fingeren i nesa. Det er ikke noe som plager henne der - bortsett fra at hun har lett for å være snørrete - og ikke "vil"/liker å pusse nesa med lommetørkle.

Jeg skal spørre de fagfolkene vi er i kontakt med - kanskje de har noen tips.

Takk i alle fall for svarene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...