Grip Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 I Avisen; Noen forskere har sjekket ut folk som fins på Lerkendal under RBK's seriekamper, og funnet ut at bare 15% av dem har utdanning på høyskolenivå (4 år eller mer). Man konkluderer derfor med at fotballfolket har lavere utdanning enn folket forøvrig. Det har imidlertid gått dem hus forbi at i følge SSB er 15% omtrent det tallet som gjelder for folket som helhet. Slik går det når man forsøker å båssette og sverte oss fotballfolket. "Forskerne" er vel bare misunnelige fordi vi har mot til å stå og kauke og brøle på stadion, mens de selv er så forknytt at de kan knekke nøtter mellom rompeballene. Dessuten; disse "forskerne" som sikkert er avhengig av anerkjennelse for sine vekttall, trives neppe på stadion. Det er nemlig ingen som bryr seg om akadamisk grad når fløyta går. De er sikkert homser også, og bør sysle med sitt. Hold dere unna fotballfolket! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106664-fotballfolket-og-utdanningsniv%C3%A5/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 All ære til forsøk på å sverte fotballfolket.. Mulig de fikk det dårlig til nå, men bedre lykke neste gang.. Jeg vet ikke hvor mye nye "bevis" som egentlig må til for å dokumentere en så lite overaskende påstand.. Enkle observasjoner av supportere uavhengig av hvem de heier på taler sitt tydelige språk.. Aldri er Oslo så utrygg som under større fotballaragementer, aldri er det så slitsomt å gå på byen, ikke bare fordi du frykter liv og helse, men også fordi disse forskjellige neandertalerne gjerne forsøker å snakke til deg, og det er gjerne plent umulig å forstå hva de snakker om.. Om dette er grunnet høyt spritintak, eller om de rett og slett ikke kan snakke er vanskelig å si.. Sikkert en kombo.. Alle fotballsanger gjennomtidene skulle også gi en indikasjon på at intellektet i supportermiljøene er sånn passe.. Er det sansynelig at han som forfattet Rosenborg sangen er kapabel til mer krevende operasjoner enn å knytte skolisser? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106664-fotballfolket-og-utdanningsniv%C3%A5/#findComment-623552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 'Hold dere unna fotballfolket!' Ikke helt enkelt, av årsaker som jeg kan komme tilbake til ved høve. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106664-fotballfolket-og-utdanningsniv%C3%A5/#findComment-623577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 26. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2003 All ære til forsøk på å sverte fotballfolket.. Mulig de fikk det dårlig til nå, men bedre lykke neste gang.. Jeg vet ikke hvor mye nye "bevis" som egentlig må til for å dokumentere en så lite overaskende påstand.. Enkle observasjoner av supportere uavhengig av hvem de heier på taler sitt tydelige språk.. Aldri er Oslo så utrygg som under større fotballaragementer, aldri er det så slitsomt å gå på byen, ikke bare fordi du frykter liv og helse, men også fordi disse forskjellige neandertalerne gjerne forsøker å snakke til deg, og det er gjerne plent umulig å forstå hva de snakker om.. Om dette er grunnet høyt spritintak, eller om de rett og slett ikke kan snakke er vanskelig å si.. Sikkert en kombo.. Alle fotballsanger gjennomtidene skulle også gi en indikasjon på at intellektet i supportermiljøene er sånn passe.. Er det sansynelig at han som forfattet Rosenborg sangen er kapabel til mer krevende operasjoner enn å knytte skolisser? Her trekkes forhastede konklusjoner. Det er en utbredt feilslutning at fotballfolket er en homogen materie, frådende rundt kjeften og dritings. Fotballfolket er et lite samfunn, hvor noen utgjøre frontsoldatene (f.eks. Klanen) og vi andre har andre roller. Soldatene er en liten del av populasjonen. Vi på sittetribune, langside engasjerer oss sterkt, men likevel noe mer dannet. Vi er der for å få vise følelser og av kjærlighet til spillet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106664-fotballfolket-og-utdanningsniv%C3%A5/#findComment-623585 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 26. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2003 'Hold dere unna fotballfolket!' Ikke helt enkelt, av årsaker som jeg kan komme tilbake til ved høve. Fotballfolket stiller opp uansett, vet du. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106664-fotballfolket-og-utdanningsniv%C3%A5/#findComment-623665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 All ære til forsøk på å sverte fotballfolket.. Mulig de fikk det dårlig til nå, men bedre lykke neste gang.. Jeg vet ikke hvor mye nye "bevis" som egentlig må til for å dokumentere en så lite overaskende påstand.. Enkle observasjoner av supportere uavhengig av hvem de heier på taler sitt tydelige språk.. Aldri er Oslo så utrygg som under større fotballaragementer, aldri er det så slitsomt å gå på byen, ikke bare fordi du frykter liv og helse, men også fordi disse forskjellige neandertalerne gjerne forsøker å snakke til deg, og det er gjerne plent umulig å forstå hva de snakker om.. Om dette er grunnet høyt spritintak, eller om de rett og slett ikke kan snakke er vanskelig å si.. Sikkert en kombo.. Alle fotballsanger gjennomtidene skulle også gi en indikasjon på at intellektet i supportermiljøene er sånn passe.. Er det sansynelig at han som forfattet Rosenborg sangen er kapabel til mer krevende operasjoner enn å knytte skolisser? Her fyrer du oppunder alle vrangforestillinger om supportere, men jeg forstår hvor det kommer fra. Du er tross alt fra Oslo og er vant til å se VIF-klanen på byen. En gjeng med tilsynelatende høyrøstede mannfolk med ølmage, ukontrollert sjeggvekst i hue og ræva, og samtlige jobber på Ringnes hvor de hver dag drikker av lasset. Jeg har bidrat til å holde orden på stadion en rekke ganger, og har en derfor en svært objektiv formening om de fleste supporterklubber i Norge. For eksempel har du bergenserne. En fryd for supporterkulturen i Norge der de støtter laget sitt i medgang og motgang, de er dannede, edruelige, de slåss aldri og enhver konflikt løses med dialog. Aldri løper de ut på banen midt under en kamp, helt nakne og vifter med et eller annen flagg slik at vektere og politi skal føle at deres tilstedeværelse er nyttig, og du ser dem heller aldri skrikende og syngende på byen før eller etter kamp hvor de mobber alle som ikke har deres grusomme dialekt. En fryd for Norge. Så har de Odd supportere. Mer edruelige mennesker enn disse bøndene finner man knapt med mindre man er på landsmøte i KRF. Aldri har det blitt produsert så lite hjemmebrent i Skiensområdet som før Odd skal på en av sine edruelige bussturer til diverse bortearenaer rundt om i Norge, og de dusinene med Oddrare som må sove av seg rusen utenfor arenaens porter, utgjør bare noen få prosent av den totale tilskuermasse. Så har du Berget Det Blå. Bærums stolthet! Noen pappagutter i blått som sjeldent gjør en flue fortred der de begge to sitter samlet på sin langside og synger sanger om hvor mye penger deres pappaer har og hvor lite penger det motspillendes lags pappaer har. Snille gutter. Så har du RBKere. De er mange, de er blide, over halvparten av dem har sluttet å drikke karsk over en time før kampen starter, og de gjør egentlig sjelden noe ugang. Norges beste supportere? Supporterne fra nord samt Stavanger skal jeg ikke uttale meg for mye om da de stort sett er så fulle at de ikke kommer inn på stadioen, og går pliktoppfyllende tilbake til bussen sin hvor de fortsetter inntaket av edle dråper i rødt, kjøpt på plastflaske på Shell, og hører på kampen via radio. Sjeldent eller aldri blir det noe tull med disse med unntak av den regelmessige skytteltrafikken mellom buss og pumpestua på Bærum sykhus. Så har du de glade sørlendinger. Heldigvis er de ikke lenger i eliteserien, men de stiller ofte i mengder på kamp. Alltid blide, fornøyde og fulle på CB øl. Uansett kamputfall er har de smilet på lur og diskuterer vel været mer enn de diskuterer det som faktisk skjer på banen, og hver dag er en fest for disse gutta. Enkelte ganger har jeg lurt på om de i det hele tatt registrerte at laget deres tapte 7-0. Det ser tross alt ikke ut som om det er noen hjemme hos disse gutta. Så har du Lillestrøm. Gutter og jenter i gult, og de er mange. Veldig mange. Høyrøstetede og tøffe i tryne er de, og fotballnorges desidert svakeste punkt sammen med de røde fra Bergen. Her er norges berme fra en kommune Gud glemte. Mer aggresive, dritings og provoserende mennesker må man til hockeyhamar for å finne. Dette er berme på sitt værste. Mer er det vel knapt å si om dem. Lyn og VIF. Vest møter Øst, og det synes. Selv uten drakter forstår man hvem som er hvem. Lyn gutta stiller med skreddersydde drakter, designer sko og ny frisyre, alltid nybarberte og med XO ånde, mens Klanen stiller med ølmage og Ringnes. Dette er stil som møter ukultur, og jeg trenger vel ikke å si hvem jeg her liker best. Det er selvsagt de øldunstende gutta fra øst, gutter med ølmage og som har glemt hva en barberhøvel er, notorisk interessert i fotball som sport, dritings mannfolk som støtter lagene sine i tykt og tynt, ja, jeg sier lagene da disse gutta ofte er å finne med Ringesen sin, ringside når Gutter 12 spiller lokaloppgjør mot Frigg, syngende på klanenslagere og skrik som det velkjente "Øl og vold"-slagordet. En gjeng gutter man bare må bli glad i, og når sant skal sies, og nå er jeg verken sarkastisk eller ironisk, ei heller preget av mine følelser for noen norsk klubb da jeg er mer eller mindre nøytral, men dette er kremen i fotballnorge. 2000 av disse gutta lager mindre bråk enn 100 fra Lillstrøm, 50 fra Brann, de 2 fra Stabæk og den karskdrikkende og mer eller mindre bevistløse gjengen fra skiensområdet, de rydder opp i egne rekker dersom det er noe, og de er rett og slett en fryd for fotballnorge. De og RBK. Kremen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106664-fotballfolket-og-utdanningsniv%C3%A5/#findComment-623667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 26. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2003 Her fyrer du oppunder alle vrangforestillinger om supportere, men jeg forstår hvor det kommer fra. Du er tross alt fra Oslo og er vant til å se VIF-klanen på byen. En gjeng med tilsynelatende høyrøstede mannfolk med ølmage, ukontrollert sjeggvekst i hue og ræva, og samtlige jobber på Ringnes hvor de hver dag drikker av lasset. Jeg har bidrat til å holde orden på stadion en rekke ganger, og har en derfor en svært objektiv formening om de fleste supporterklubber i Norge. For eksempel har du bergenserne. En fryd for supporterkulturen i Norge der de støtter laget sitt i medgang og motgang, de er dannede, edruelige, de slåss aldri og enhver konflikt løses med dialog. Aldri løper de ut på banen midt under en kamp, helt nakne og vifter med et eller annen flagg slik at vektere og politi skal føle at deres tilstedeværelse er nyttig, og du ser dem heller aldri skrikende og syngende på byen før eller etter kamp hvor de mobber alle som ikke har deres grusomme dialekt. En fryd for Norge. Så har de Odd supportere. Mer edruelige mennesker enn disse bøndene finner man knapt med mindre man er på landsmøte i KRF. Aldri har det blitt produsert så lite hjemmebrent i Skiensområdet som før Odd skal på en av sine edruelige bussturer til diverse bortearenaer rundt om i Norge, og de dusinene med Oddrare som må sove av seg rusen utenfor arenaens porter, utgjør bare noen få prosent av den totale tilskuermasse. Så har du Berget Det Blå. Bærums stolthet! Noen pappagutter i blått som sjeldent gjør en flue fortred der de begge to sitter samlet på sin langside og synger sanger om hvor mye penger deres pappaer har og hvor lite penger det motspillendes lags pappaer har. Snille gutter. Så har du RBKere. De er mange, de er blide, over halvparten av dem har sluttet å drikke karsk over en time før kampen starter, og de gjør egentlig sjelden noe ugang. Norges beste supportere? Supporterne fra nord samt Stavanger skal jeg ikke uttale meg for mye om da de stort sett er så fulle at de ikke kommer inn på stadioen, og går pliktoppfyllende tilbake til bussen sin hvor de fortsetter inntaket av edle dråper i rødt, kjøpt på plastflaske på Shell, og hører på kampen via radio. Sjeldent eller aldri blir det noe tull med disse med unntak av den regelmessige skytteltrafikken mellom buss og pumpestua på Bærum sykhus. Så har du de glade sørlendinger. Heldigvis er de ikke lenger i eliteserien, men de stiller ofte i mengder på kamp. Alltid blide, fornøyde og fulle på CB øl. Uansett kamputfall er har de smilet på lur og diskuterer vel været mer enn de diskuterer det som faktisk skjer på banen, og hver dag er en fest for disse gutta. Enkelte ganger har jeg lurt på om de i det hele tatt registrerte at laget deres tapte 7-0. Det ser tross alt ikke ut som om det er noen hjemme hos disse gutta. Så har du Lillestrøm. Gutter og jenter i gult, og de er mange. Veldig mange. Høyrøstetede og tøffe i tryne er de, og fotballnorges desidert svakeste punkt sammen med de røde fra Bergen. Her er norges berme fra en kommune Gud glemte. Mer aggresive, dritings og provoserende mennesker må man til hockeyhamar for å finne. Dette er berme på sitt værste. Mer er det vel knapt å si om dem. Lyn og VIF. Vest møter Øst, og det synes. Selv uten drakter forstår man hvem som er hvem. Lyn gutta stiller med skreddersydde drakter, designer sko og ny frisyre, alltid nybarberte og med XO ånde, mens Klanen stiller med ølmage og Ringnes. Dette er stil som møter ukultur, og jeg trenger vel ikke å si hvem jeg her liker best. Det er selvsagt de øldunstende gutta fra øst, gutter med ølmage og som har glemt hva en barberhøvel er, notorisk interessert i fotball som sport, dritings mannfolk som støtter lagene sine i tykt og tynt, ja, jeg sier lagene da disse gutta ofte er å finne med Ringesen sin, ringside når Gutter 12 spiller lokaloppgjør mot Frigg, syngende på klanenslagere og skrik som det velkjente "Øl og vold"-slagordet. En gjeng gutter man bare må bli glad i, og når sant skal sies, og nå er jeg verken sarkastisk eller ironisk, ei heller preget av mine følelser for noen norsk klubb da jeg er mer eller mindre nøytral, men dette er kremen i fotballnorge. 2000 av disse gutta lager mindre bråk enn 100 fra Lillstrøm, 50 fra Brann, de 2 fra Stabæk og den karskdrikkende og mer eller mindre bevistløse gjengen fra skiensområdet, de rydder opp i egne rekker dersom det er noe, og de er rett og slett en fryd for fotballnorge. De og RBK. Kremen. Takk for en grundig innføring. Er det forresten rett (slik mitt inntrykk er) at supporterne har blitt noe mer dannede de senere årene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106664-fotballfolket-og-utdanningsniv%C3%A5/#findComment-623689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dubreuilh Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Her fyrer du oppunder alle vrangforestillinger om supportere, men jeg forstår hvor det kommer fra. Du er tross alt fra Oslo og er vant til å se VIF-klanen på byen. En gjeng med tilsynelatende høyrøstede mannfolk med ølmage, ukontrollert sjeggvekst i hue og ræva, og samtlige jobber på Ringnes hvor de hver dag drikker av lasset. Jeg har bidrat til å holde orden på stadion en rekke ganger, og har en derfor en svært objektiv formening om de fleste supporterklubber i Norge. For eksempel har du bergenserne. En fryd for supporterkulturen i Norge der de støtter laget sitt i medgang og motgang, de er dannede, edruelige, de slåss aldri og enhver konflikt løses med dialog. Aldri løper de ut på banen midt under en kamp, helt nakne og vifter med et eller annen flagg slik at vektere og politi skal føle at deres tilstedeværelse er nyttig, og du ser dem heller aldri skrikende og syngende på byen før eller etter kamp hvor de mobber alle som ikke har deres grusomme dialekt. En fryd for Norge. Så har de Odd supportere. Mer edruelige mennesker enn disse bøndene finner man knapt med mindre man er på landsmøte i KRF. Aldri har det blitt produsert så lite hjemmebrent i Skiensområdet som før Odd skal på en av sine edruelige bussturer til diverse bortearenaer rundt om i Norge, og de dusinene med Oddrare som må sove av seg rusen utenfor arenaens porter, utgjør bare noen få prosent av den totale tilskuermasse. Så har du Berget Det Blå. Bærums stolthet! Noen pappagutter i blått som sjeldent gjør en flue fortred der de begge to sitter samlet på sin langside og synger sanger om hvor mye penger deres pappaer har og hvor lite penger det motspillendes lags pappaer har. Snille gutter. Så har du RBKere. De er mange, de er blide, over halvparten av dem har sluttet å drikke karsk over en time før kampen starter, og de gjør egentlig sjelden noe ugang. Norges beste supportere? Supporterne fra nord samt Stavanger skal jeg ikke uttale meg for mye om da de stort sett er så fulle at de ikke kommer inn på stadioen, og går pliktoppfyllende tilbake til bussen sin hvor de fortsetter inntaket av edle dråper i rødt, kjøpt på plastflaske på Shell, og hører på kampen via radio. Sjeldent eller aldri blir det noe tull med disse med unntak av den regelmessige skytteltrafikken mellom buss og pumpestua på Bærum sykhus. Så har du de glade sørlendinger. Heldigvis er de ikke lenger i eliteserien, men de stiller ofte i mengder på kamp. Alltid blide, fornøyde og fulle på CB øl. Uansett kamputfall er har de smilet på lur og diskuterer vel været mer enn de diskuterer det som faktisk skjer på banen, og hver dag er en fest for disse gutta. Enkelte ganger har jeg lurt på om de i det hele tatt registrerte at laget deres tapte 7-0. Det ser tross alt ikke ut som om det er noen hjemme hos disse gutta. Så har du Lillestrøm. Gutter og jenter i gult, og de er mange. Veldig mange. Høyrøstetede og tøffe i tryne er de, og fotballnorges desidert svakeste punkt sammen med de røde fra Bergen. Her er norges berme fra en kommune Gud glemte. Mer aggresive, dritings og provoserende mennesker må man til hockeyhamar for å finne. Dette er berme på sitt værste. Mer er det vel knapt å si om dem. Lyn og VIF. Vest møter Øst, og det synes. Selv uten drakter forstår man hvem som er hvem. Lyn gutta stiller med skreddersydde drakter, designer sko og ny frisyre, alltid nybarberte og med XO ånde, mens Klanen stiller med ølmage og Ringnes. Dette er stil som møter ukultur, og jeg trenger vel ikke å si hvem jeg her liker best. Det er selvsagt de øldunstende gutta fra øst, gutter med ølmage og som har glemt hva en barberhøvel er, notorisk interessert i fotball som sport, dritings mannfolk som støtter lagene sine i tykt og tynt, ja, jeg sier lagene da disse gutta ofte er å finne med Ringesen sin, ringside når Gutter 12 spiller lokaloppgjør mot Frigg, syngende på klanenslagere og skrik som det velkjente "Øl og vold"-slagordet. En gjeng gutter man bare må bli glad i, og når sant skal sies, og nå er jeg verken sarkastisk eller ironisk, ei heller preget av mine følelser for noen norsk klubb da jeg er mer eller mindre nøytral, men dette er kremen i fotballnorge. 2000 av disse gutta lager mindre bråk enn 100 fra Lillstrøm, 50 fra Brann, de 2 fra Stabæk og den karskdrikkende og mer eller mindre bevistløse gjengen fra skiensområdet, de rydder opp i egne rekker dersom det er noe, og de er rett og slett en fryd for fotballnorge. De og RBK. Kremen. Ha'kke (Jeppe på) Bjerget det Blaa skifta navn? Til Stabæksupporterne, eller noe sånt? Jeg husker for en del år sia, like etter at de rykka opp etter å ha kjøpt halvparten av landets førstedivisjonsspillere, da de spilte mot VIF på Ullevål. Når Klanen var misfornøyd med den svartkledde mannens avgjørelser, ropte'rem som vanlig "dommerjævel". Stabæksupporterne (Berget det Blaa): "Dumme dommer! *klapp klapp klapp* Dumme dommer! *klapp klapp klapp*" Og dette treffende heiaropet: "Skal De være, vil De være, Stabækgutt? Ja for pokker!" Men tidene har vel forandra seg. Liker Stabæksupporterne egentlig Ingebrigt Steen Jensen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106664-fotballfolket-og-utdanningsniv%C3%A5/#findComment-623703 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Fotballfolket stiller opp uansett, vet du. Nå skjønte jeg faktisk ikke hva du mente *bekymret* Men jeg var jo kryptisk først, så... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106664-fotballfolket-og-utdanningsniv%C3%A5/#findComment-623707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 26. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2003 Nå skjønte jeg faktisk ikke hva du mente *bekymret* Men jeg var jo kryptisk først, så... Nei, du sier noe. Her har det gått litt i surr, ser jeg. Meeen...jeg tok poenget ditt, og det var egentlig poenget mitt, hvis du skjønner..altså...lissom.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106664-fotballfolket-og-utdanningsniv%C3%A5/#findComment-623722 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Her trekkes forhastede konklusjoner. Det er en utbredt feilslutning at fotballfolket er en homogen materie, frådende rundt kjeften og dritings. Fotballfolket er et lite samfunn, hvor noen utgjøre frontsoldatene (f.eks. Klanen) og vi andre har andre roller. Soldatene er en liten del av populasjonen. Vi på sittetribune, langside engasjerer oss sterkt, men likevel noe mer dannet. Vi er der for å få vise følelser og av kjærlighet til spillet. Jeg trekker selvfølgelig forhastede konklusjoner, hovedsakelig på grunn av at jeg ikke har snev av peil på fotball eller fotballmiljøer.. Men det er alltid gøy å erte fotballfans, fordi de gjerne tar seg så nær av at folk tror at de er tjukke i huet.. Dessuten blir dette med fotball og dannelse litt gøy, basert på hvilke fotballtilhengere jeg ser.. Jeg bor i sentrum øst og har måttet forlate mang en bar fordi stemningen plutselig er helt ødelagt av Vålerenga supportere som synger og sloss.. Men jeg kapitulerer selvsagt, svaret mitt var bare på gjøn, for å se om jeg klarte å erte deg.. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106664-fotballfolket-og-utdanningsniv%C3%A5/#findComment-623744 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dette var jo litt morsomt Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Siden fotball heeeelt objektivt sett er en ekstremt kjedelig sport, så forklarer det vel hvorfor det er lavt utdannede som gidder å se på det. De er lette å more liksom hehehe 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106664-fotballfolket-og-utdanningsniv%C3%A5/#findComment-623745 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1365380434 Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Her fyrer du oppunder alle vrangforestillinger om supportere, men jeg forstår hvor det kommer fra. Du er tross alt fra Oslo og er vant til å se VIF-klanen på byen. En gjeng med tilsynelatende høyrøstede mannfolk med ølmage, ukontrollert sjeggvekst i hue og ræva, og samtlige jobber på Ringnes hvor de hver dag drikker av lasset. Jeg har bidrat til å holde orden på stadion en rekke ganger, og har en derfor en svært objektiv formening om de fleste supporterklubber i Norge. For eksempel har du bergenserne. En fryd for supporterkulturen i Norge der de støtter laget sitt i medgang og motgang, de er dannede, edruelige, de slåss aldri og enhver konflikt løses med dialog. Aldri løper de ut på banen midt under en kamp, helt nakne og vifter med et eller annen flagg slik at vektere og politi skal føle at deres tilstedeværelse er nyttig, og du ser dem heller aldri skrikende og syngende på byen før eller etter kamp hvor de mobber alle som ikke har deres grusomme dialekt. En fryd for Norge. Så har de Odd supportere. Mer edruelige mennesker enn disse bøndene finner man knapt med mindre man er på landsmøte i KRF. Aldri har det blitt produsert så lite hjemmebrent i Skiensområdet som før Odd skal på en av sine edruelige bussturer til diverse bortearenaer rundt om i Norge, og de dusinene med Oddrare som må sove av seg rusen utenfor arenaens porter, utgjør bare noen få prosent av den totale tilskuermasse. Så har du Berget Det Blå. Bærums stolthet! Noen pappagutter i blått som sjeldent gjør en flue fortred der de begge to sitter samlet på sin langside og synger sanger om hvor mye penger deres pappaer har og hvor lite penger det motspillendes lags pappaer har. Snille gutter. Så har du RBKere. De er mange, de er blide, over halvparten av dem har sluttet å drikke karsk over en time før kampen starter, og de gjør egentlig sjelden noe ugang. Norges beste supportere? Supporterne fra nord samt Stavanger skal jeg ikke uttale meg for mye om da de stort sett er så fulle at de ikke kommer inn på stadioen, og går pliktoppfyllende tilbake til bussen sin hvor de fortsetter inntaket av edle dråper i rødt, kjøpt på plastflaske på Shell, og hører på kampen via radio. Sjeldent eller aldri blir det noe tull med disse med unntak av den regelmessige skytteltrafikken mellom buss og pumpestua på Bærum sykhus. Så har du de glade sørlendinger. Heldigvis er de ikke lenger i eliteserien, men de stiller ofte i mengder på kamp. Alltid blide, fornøyde og fulle på CB øl. Uansett kamputfall er har de smilet på lur og diskuterer vel været mer enn de diskuterer det som faktisk skjer på banen, og hver dag er en fest for disse gutta. Enkelte ganger har jeg lurt på om de i det hele tatt registrerte at laget deres tapte 7-0. Det ser tross alt ikke ut som om det er noen hjemme hos disse gutta. Så har du Lillestrøm. Gutter og jenter i gult, og de er mange. Veldig mange. Høyrøstetede og tøffe i tryne er de, og fotballnorges desidert svakeste punkt sammen med de røde fra Bergen. Her er norges berme fra en kommune Gud glemte. Mer aggresive, dritings og provoserende mennesker må man til hockeyhamar for å finne. Dette er berme på sitt værste. Mer er det vel knapt å si om dem. Lyn og VIF. Vest møter Øst, og det synes. Selv uten drakter forstår man hvem som er hvem. Lyn gutta stiller med skreddersydde drakter, designer sko og ny frisyre, alltid nybarberte og med XO ånde, mens Klanen stiller med ølmage og Ringnes. Dette er stil som møter ukultur, og jeg trenger vel ikke å si hvem jeg her liker best. Det er selvsagt de øldunstende gutta fra øst, gutter med ølmage og som har glemt hva en barberhøvel er, notorisk interessert i fotball som sport, dritings mannfolk som støtter lagene sine i tykt og tynt, ja, jeg sier lagene da disse gutta ofte er å finne med Ringesen sin, ringside når Gutter 12 spiller lokaloppgjør mot Frigg, syngende på klanenslagere og skrik som det velkjente "Øl og vold"-slagordet. En gjeng gutter man bare må bli glad i, og når sant skal sies, og nå er jeg verken sarkastisk eller ironisk, ei heller preget av mine følelser for noen norsk klubb da jeg er mer eller mindre nøytral, men dette er kremen i fotballnorge. 2000 av disse gutta lager mindre bråk enn 100 fra Lillstrøm, 50 fra Brann, de 2 fra Stabæk og den karskdrikkende og mer eller mindre bevistløse gjengen fra skiensområdet, de rydder opp i egne rekker dersom det er noe, og de er rett og slett en fryd for fotballnorge. De og RBK. Kremen. Oj! Takk for utredning.. Svært informativt svar.. Men nå har det seg slik at jeg mest skrev svaret for å erte Grip, fordi fotballfolket er så sensitive og lette å erte på seg.. Jeg vet at fotballtilskuere er en blandet forsamling, men de som synes best trekker intrykket kraftig ned.. Men du kan ha rett i at grunnen til at jeg synes dette er på grunn av bosetning og da altså hvilke supportere jeg eksponeres for.. Jeg er ikke sikker på hvordan folk ser ut, bortsett fra Vålerenga, fordi ser man jo ofte.. Men jeg har sett mange som ikke har vært Vålerenga som også har oppført seg slik jeg beskrev i svaret mitt.. Men altså, jeg innrømmer glatt at fotball og fotballmiljøer har jeg zipp greie på..) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106664-fotballfolket-og-utdanningsniv%C3%A5/#findComment-623755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Nei, du sier noe. Her har det gått litt i surr, ser jeg. Meeen...jeg tok poenget ditt, og det var egentlig poenget mitt, hvis du skjønner..altså...lissom.. _Nå_ skjønte jeg poenget ditt, forklaringen var god den - selv om du faktisk ikke skjønte mitt poeng, bare trodde at... eh... subject closed. Som sagt, jeg kommer tilbake til hva jeg mente. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106664-fotballfolket-og-utdanningsniv%C3%A5/#findComment-623772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fresja Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Siden fotball heeeelt objektivt sett er en ekstremt kjedelig sport, så forklarer det vel hvorfor det er lavt utdannede som gidder å se på det. De er lette å more liksom hehehe D.v.s at vi som ser på ski og skiskyting har litt mer mellom ørene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106664-fotballfolket-og-utdanningsniv%C3%A5/#findComment-623791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dette var litt morsomt Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 D.v.s at vi som ser på ski og skiskyting har litt mer mellom ørene? Det var et innlegg fyllt med ironi;o) Forskningsresultater skal en ikke alltid ta så alvorlig. Og om forskerene har rett... so what. Folk må få gjøre det som gjør dem lykkelige. Jeg forstår bedre de som vil nyte en bra fotballkamp enn fisefine snobber som sitter og hører på opera i 3 timer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106664-fotballfolket-og-utdanningsniv%C3%A5/#findComment-623797 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Da er vi unntaket som bekrefter regelen her i huset. Hah, fint det likte jeg ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106664-fotballfolket-og-utdanningsniv%C3%A5/#findComment-623804 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Her fyrer du oppunder alle vrangforestillinger om supportere, men jeg forstår hvor det kommer fra. Du er tross alt fra Oslo og er vant til å se VIF-klanen på byen. En gjeng med tilsynelatende høyrøstede mannfolk med ølmage, ukontrollert sjeggvekst i hue og ræva, og samtlige jobber på Ringnes hvor de hver dag drikker av lasset. Jeg har bidrat til å holde orden på stadion en rekke ganger, og har en derfor en svært objektiv formening om de fleste supporterklubber i Norge. For eksempel har du bergenserne. En fryd for supporterkulturen i Norge der de støtter laget sitt i medgang og motgang, de er dannede, edruelige, de slåss aldri og enhver konflikt løses med dialog. Aldri løper de ut på banen midt under en kamp, helt nakne og vifter med et eller annen flagg slik at vektere og politi skal føle at deres tilstedeværelse er nyttig, og du ser dem heller aldri skrikende og syngende på byen før eller etter kamp hvor de mobber alle som ikke har deres grusomme dialekt. En fryd for Norge. Så har de Odd supportere. Mer edruelige mennesker enn disse bøndene finner man knapt med mindre man er på landsmøte i KRF. Aldri har det blitt produsert så lite hjemmebrent i Skiensområdet som før Odd skal på en av sine edruelige bussturer til diverse bortearenaer rundt om i Norge, og de dusinene med Oddrare som må sove av seg rusen utenfor arenaens porter, utgjør bare noen få prosent av den totale tilskuermasse. Så har du Berget Det Blå. Bærums stolthet! Noen pappagutter i blått som sjeldent gjør en flue fortred der de begge to sitter samlet på sin langside og synger sanger om hvor mye penger deres pappaer har og hvor lite penger det motspillendes lags pappaer har. Snille gutter. Så har du RBKere. De er mange, de er blide, over halvparten av dem har sluttet å drikke karsk over en time før kampen starter, og de gjør egentlig sjelden noe ugang. Norges beste supportere? Supporterne fra nord samt Stavanger skal jeg ikke uttale meg for mye om da de stort sett er så fulle at de ikke kommer inn på stadioen, og går pliktoppfyllende tilbake til bussen sin hvor de fortsetter inntaket av edle dråper i rødt, kjøpt på plastflaske på Shell, og hører på kampen via radio. Sjeldent eller aldri blir det noe tull med disse med unntak av den regelmessige skytteltrafikken mellom buss og pumpestua på Bærum sykhus. Så har du de glade sørlendinger. Heldigvis er de ikke lenger i eliteserien, men de stiller ofte i mengder på kamp. Alltid blide, fornøyde og fulle på CB øl. Uansett kamputfall er har de smilet på lur og diskuterer vel været mer enn de diskuterer det som faktisk skjer på banen, og hver dag er en fest for disse gutta. Enkelte ganger har jeg lurt på om de i det hele tatt registrerte at laget deres tapte 7-0. Det ser tross alt ikke ut som om det er noen hjemme hos disse gutta. Så har du Lillestrøm. Gutter og jenter i gult, og de er mange. Veldig mange. Høyrøstetede og tøffe i tryne er de, og fotballnorges desidert svakeste punkt sammen med de røde fra Bergen. Her er norges berme fra en kommune Gud glemte. Mer aggresive, dritings og provoserende mennesker må man til hockeyhamar for å finne. Dette er berme på sitt værste. Mer er det vel knapt å si om dem. Lyn og VIF. Vest møter Øst, og det synes. Selv uten drakter forstår man hvem som er hvem. Lyn gutta stiller med skreddersydde drakter, designer sko og ny frisyre, alltid nybarberte og med XO ånde, mens Klanen stiller med ølmage og Ringnes. Dette er stil som møter ukultur, og jeg trenger vel ikke å si hvem jeg her liker best. Det er selvsagt de øldunstende gutta fra øst, gutter med ølmage og som har glemt hva en barberhøvel er, notorisk interessert i fotball som sport, dritings mannfolk som støtter lagene sine i tykt og tynt, ja, jeg sier lagene da disse gutta ofte er å finne med Ringesen sin, ringside når Gutter 12 spiller lokaloppgjør mot Frigg, syngende på klanenslagere og skrik som det velkjente "Øl og vold"-slagordet. En gjeng gutter man bare må bli glad i, og når sant skal sies, og nå er jeg verken sarkastisk eller ironisk, ei heller preget av mine følelser for noen norsk klubb da jeg er mer eller mindre nøytral, men dette er kremen i fotballnorge. 2000 av disse gutta lager mindre bråk enn 100 fra Lillstrøm, 50 fra Brann, de 2 fra Stabæk og den karskdrikkende og mer eller mindre bevistløse gjengen fra skiensområdet, de rydder opp i egne rekker dersom det er noe, og de er rett og slett en fryd for fotballnorge. De og RBK. Kremen. Ja du får nå alltid sagt det. Kort og konsist og lettfattelig. Nett som eg skulle sagt det sjøl eller.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106664-fotballfolket-og-utdanningsniv%C3%A5/#findComment-623810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fresja Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Det var et innlegg fyllt med ironi;o) Forskningsresultater skal en ikke alltid ta så alvorlig. Og om forskerene har rett... so what. Folk må få gjøre det som gjør dem lykkelige. Jeg forstår bedre de som vil nyte en bra fotballkamp enn fisefine snobber som sitter og hører på opera i 3 timer. Ja, jeg også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106664-fotballfolket-og-utdanningsniv%C3%A5/#findComment-623813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Takk for en grundig innføring. Er det forresten rett (slik mitt inntrykk er) at supporterne har blitt noe mer dannede de senere årene? Ja, det tror jeg stemmer veldig godt. Kanskje ikke iløpet av de siste 3 årene, men ser man 10 år tilbake så er det store forskjeller. Spesielt VIF klanen som jo var kjent for både det ene og det andre for en del år siden, har nå ryddet skikkelig opp i egne rekker. Er det en som er litt for full og litt for frustrert etter at VIF får et mål mot seg og derfor kaster en flaske ut på banen, så kan du banne på at 2000 klanfolk peker på han sånn at han kan føres ut av arenaen. Og jeg tror mange ser ut til å følge VIF sitt eksempel. Det er vel ikke lenger stort å bli sett på som fotballpøbler. Når det gjelder fyll så ser det ut som om det til tider er svært kraftig alkoholkonsum blant mange supportere, spesielt på lørdager, solskinnsdager og dager før helligdager, men dette er sjeldent noe problem. De eneste er bergenserne. Jeg fatter ikke helt hva som feiler dem. De klarer rett og slett ikke å oppføre seg på kamp, uansett hvor edrue de måtte være. Men også disse har vel blitt bedre iløpet av de siste årene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106664-fotballfolket-og-utdanningsniv%C3%A5/#findComment-623878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.