Gå til innhold

Dr. S. Vaaler - jeg er redd (langt og surrete)


Gjest Dumma

Anbefalte innlegg

Gjest Dumma

Hei

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Dvs jeg vet hva jeg må gjøre, men få det til...

Jeg har hatt diabetes i ca 2 år og spiser gjevnlig alt for mye snop (smågodt, sjokkolade, potetgull osv)

De siste 2 - 3 ukene nå har jeg ikke vært like ille til å spise slikt, men noe har det da blitt.

Det er ferie og slikt her og jeg kommer ikke inn til legen før om en uke, og jeg får ikke blodsukkeret mitt ned igjen. Jeg har spist mindre og øket insulindosen til alle måltider + kvelden.

Til en vanlig brødskive har jeg tidligere brukt 4 ie actrapid og til middager har det variert fra 8 - 10 ie. Plutselig må jeg ta det dobbelte og tydeligvis mer enn det også

Til natten har jeg brukt 12 ie insulatard og kommet ut på mellom 6 og 7 om morgenen.

Jeg forsøkte å øke til 14 ie for å få bl.sukkeret ned igjen, men kommer ut på 16 - 17 fastende, prøved det noen dager, men ingen forandring, øket derfor til 16 ie, men fremdeles ikke noen forandring.

Når jeg tar så mye insulin så eser jeg ut til noe jeg ikke kjenner igjen og får masse vann i kroppen.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg vil jo ta vare på meg selv, men jeg gjør jo ikke det slik jeg holder på.

Har det siste halve året hatt en Hba1c på litt i overkant av 8 og er ikke fornøyd med det. Jeg lå det første året på ca 6,5 i Hba1c.

Jeg ønsker meg barn etter hvert også (samboeren min er bare ikke klar for det ennå sier han), men før det er aktuellt må jeg jo få ned langtidssukkeret mitt.

Jeg vet ikke hva som er galt jeg!? Jeg kjøper snop og sånn selv om jeg ikke egentlig har lyst på dette. WHY??? jeg vet jo at jeg ikke bør spise slikt.

Her jeg bor er det ikke noen ernæringsfysiologer e.l. og jeg har ikke fått noen hjelp med diabetesen etter at den ble oppdaget bortsett fra 3 1/2 dag på sykehuset og legekontroll hver 3. måned etter det. Jeg ble lovet diabetesskole da jeg lå på sykehuset, men nå er det straks 2 år siden og jeg har maset og maset, men det er ingen som kan ta seg av det her. Håper ikke andre med kroniske sykdommer blir tatt like dårlig vare på.

Jeg leser alt jeg kommer over, men det er ikke nok.

Dette ble langt og surrete, men slik føles det også når jeg er som verst fortvilet over situasjonen.

Håper du tar deg tid til å svare meg.

Er det bare jeg som lurer? Jeg syntes at det er så lite aktivitet på diabetes forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Windsong

Kjære deg som sikkert ikke er dum!

Diabetes kan være noe skikkelig herk av og til - noen ganger føler også jeg at diabetesen bare lever sitt eget liv inne i kroppen min, der den ignorerer alt. Det som gir meg mest problemer er lavt akrivitetsnivå, lite fiberrik kost og dårlig døgnrytme. Sliter litt psykisk også, og det kan noen ganger sende blodsukkeret rett til himmels.

Jeg kan dessverre ikke komme med noen medisinske råd eller forklaringer til deg, men anbefaler deg å forsøke og ringe diafonen. Beklager at jeg ikke har nummeret i hodet, men du kan kanskje finne det her:

http://www.dianett.no

Her vil du få snakke med kvalifisert fagpersonell som f.eks ernæringsfysiolog.

Ellers: Om du ikke er medlem i norges dia.forbund, anbefaler jeg deg sterkt å melde deg inn.

De holder mange nyttige kurs, og har et veldig godt og informativt medlemsblad.

Håper det vil gå bedre med deg etter hvert!

http://www.doktoronine.no/homepage/windsong/

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg som sikkert ikke er dum!

Diabetes kan være noe skikkelig herk av og til - noen ganger føler også jeg at diabetesen bare lever sitt eget liv inne i kroppen min, der den ignorerer alt. Det som gir meg mest problemer er lavt akrivitetsnivå, lite fiberrik kost og dårlig døgnrytme. Sliter litt psykisk også, og det kan noen ganger sende blodsukkeret rett til himmels.

Jeg kan dessverre ikke komme med noen medisinske råd eller forklaringer til deg, men anbefaler deg å forsøke og ringe diafonen. Beklager at jeg ikke har nummeret i hodet, men du kan kanskje finne det her:

http://www.dianett.no

Her vil du få snakke med kvalifisert fagpersonell som f.eks ernæringsfysiolog.

Ellers: Om du ikke er medlem i norges dia.forbund, anbefaler jeg deg sterkt å melde deg inn.

De holder mange nyttige kurs, og har et veldig godt og informativt medlemsblad.

Håper det vil gå bedre med deg etter hvert!

http://www.doktoronine.no/homepage/windsong/

Mvh

Du er nok ikke dum, nei.

Det som slår meg når jeg leser innlegget ditt, er at du til nå har brukt ganske lave doser av insulin i løpet av ett døgn.

Kanskje egenproduksjonen din nå i sommer har sluttet helt, og at du derfor må beregne deg på å bruke økte doser for å holde deg mest mulig stabil.

Ang. at du hovner opp i kroppen o.l., har jeg ingen gode råd, dessverre.

Bare en tanke fra meg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dumma !

Du må være strengere med deg selv. kutt ut ALT søtt snop og godterier dersom du er glad i livet.

Vil du bli bedre kan jeg gi deg følgende råd om hva du bør spise : BØNNER !!!

Løp til innvandrerforetningen å kjøp mørke /sorte små bønner, legg dem i vann over natten, kok dem i ca en time med litt salt, sil av vann.

Du kan nå enten spise de som de er med litt hakket løk og god extra virgin olivenolje over

(varm opp oljen med litt hvitløk eventuellt før du heller over slik at løken mildner) ELLER du kan tilsette tomatpure med chilly /hvitløk etter eget ønske + litt røkt kjøtt skårer opp i små terninger, og la dette småkoke i ca 10 minutter.

Spis bønner + evt linser / "chic peas " i en måned og gi meg beskjed om din situasjon !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dumma !

Du må være strengere med deg selv. kutt ut ALT søtt snop og godterier dersom du er glad i livet.

Vil du bli bedre kan jeg gi deg følgende råd om hva du bør spise : BØNNER !!!

Løp til innvandrerforetningen å kjøp mørke /sorte små bønner, legg dem i vann over natten, kok dem i ca en time med litt salt, sil av vann.

Du kan nå enten spise de som de er med litt hakket løk og god extra virgin olivenolje over

(varm opp oljen med litt hvitløk eventuellt før du heller over slik at løken mildner) ELLER du kan tilsette tomatpure med chilly /hvitløk etter eget ønske + litt røkt kjøtt skårer opp i små terninger, og la dette småkoke i ca 10 minutter.

Spis bønner + evt linser / "chic peas " i en måned og gi meg beskjed om din situasjon !

Hei Winedrinker,

Det finnes jo en mellomting mellom å holde Freias sjokoladefabrikker gående på egenhånd, og å leve på "bønner og grus"....

Det er mye større sjanse for at hun skal klare å holde seg til en diett som ikke så er så ekstrem som det du foreslår.

Jeg spiser hvitt brød, “vanlig” mat (med jasminris eller pasta (bedre enn poteter)) til lunsj og middag, med dessert (iskrem eller frukt). Og jeg har HbA1C på 6,5 (stabilt) - uten alvorlige følinger.

Ja, det er nok “sunnere” å spise “bønner og grus”, men det er gjelder alle. Det er viktigere å leve godt, enn å etterlate seg et pent og ungdommelig lik når man dør!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Winedrinker,

Det finnes jo en mellomting mellom å holde Freias sjokoladefabrikker gående på egenhånd, og å leve på "bønner og grus"....

Det er mye større sjanse for at hun skal klare å holde seg til en diett som ikke så er så ekstrem som det du foreslår.

Jeg spiser hvitt brød, “vanlig” mat (med jasminris eller pasta (bedre enn poteter)) til lunsj og middag, med dessert (iskrem eller frukt). Og jeg har HbA1C på 6,5 (stabilt) - uten alvorlige følinger.

Ja, det er nok “sunnere” å spise “bønner og grus”, men det er gjelder alle. Det er viktigere å leve godt, enn å etterlate seg et pent og ungdommelig lik når man dør!

Med vennlig hilsen

Hi SØR !

Jeg mener SELVFØLGELIG at hun ikke skal leve KUN på bønner.

Jeg har utfordret "Dumma", vil hun bli bedre er det opp til henne selv. Dersom du ikke liker bønner, bør du reise til Brasil og spise "feijoada"

Der borte kan de nemelig lage god mat !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hi SØR !

Jeg mener SELVFØLGELIG at hun ikke skal leve KUN på bønner.

Jeg har utfordret "Dumma", vil hun bli bedre er det opp til henne selv. Dersom du ikke liker bønner, bør du reise til Brasil og spise "feijoada"

Der borte kan de nemelig lage god mat !

Querida/o Winedrinker,

Sei! Morava no Brasil e falo português! Você tambem?

Abrac,os

Sør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Querida/o Winedrinker,

Sei! Morava no Brasil e falo português! Você tambem?

Abrac,os

Sør

Ola, SØR

Falo razoavelmente bem portugues.Nunca estive no Brasil, mas conheco bem o pais.

E Vc, e mesmo Brasileiro/a ?

Se quiser, pode me mandar mail para : [email protected]

Cumprimentos do Grimstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svaaler

Hei

På grunn av ferie har jeg ikke klart å svare deg innen den tiden det gikk før du har vært hos din egen lege. Hvordan er situasjonen din nå?

Vennlig hilsen Stein Vaaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...