Gå til innhold

Sykepleiere og hjelpepleiere

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Tornerose

10

• soleil

8

• Jane

5

• Kizza1365380506

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest stor forskjell

En sykepleier har først artium / studiekompetanse(treårig videregående), deretter minst tre år på høyskole.

En hjelpepleier har "kun" treårig videregående (grunnkurs helse og sosial, deretter hjelpepleie vk 1 + 2).

Så det er stor forskjell på utdannelsene.

Kizza1365380506

En hjelpepleier har ikke lov å ha noe med medisiner å gjøre.

Du kan ta som f.eks. hjemmesykepleien. Da er det en sykepleier som deler ut medisinene. Mens hjelpepleieren tar de besøkene som ikke omhandler å gi medisin. Det samme er på sykehuset. Det er jo flere andre forskjeller også selvfølgelig.

Kanskje ikke det beste eksempelet men. :o)

Annonse

Kizza1365380506

Det er feil, en hjelpepleier kan ta et medisinkurs og får lov å dosere og dele ut medisiner, i allefall i Hjemmesykepleien.

Det visste jeg ikke. Da har vi fått feil opplysninger hos hjemmesykepleien til min svigermor. Ikke at det har så stor betydning altså. :o)

Det visste jeg ikke. Da har vi fått feil opplysninger hos hjemmesykepleien til min svigermor. Ikke at det har så stor betydning altså. :o)

Jeg har sommerjobb i Hjemmesykepleien, da som pleieassistent. Jeg har lov til å dele ut medisiner (altså ta ut av dosetten), men jeg kan ikke dosere, da måtte jeg ta et lite medisinkurs først.

Gjest snart spl

Hjelpepleiere kan ta medisinkurs og få lov å dele ut medisiner som en sykepl har lagt ja. Men de får dispensasjon fra legen i det distriktet.

Er selv sykepleierstudent, og har lov på et sykehjem å dele ut, men ikke legge uten utdanning. Ganske strengt, heldigvis for det:-)

Elles kan er sykepleier -legge inn kateter, sette venefloner, sprøyter, stelle sår, skriver rapporter, de har ansvar for pasientene og delegerer til hj.pl, ,

Er nå i praksis på sykehus, og stort sett går sykepleiere og hj.pl i samme jobben. Litt små forskjeller ja.

-Og så klart er det lønnsforskjell:-)

Gjest sjefssykepleier

Jeg har sommerjobb i Hjemmesykepleien, da som pleieassistent. Jeg har lov til å dele ut medisiner (altså ta ut av dosetten), men jeg kan ikke dosere, da måtte jeg ta et lite medisinkurs først.

Hvis du får gjøre dette bryter kommunen der du bor komunehelseloven.

Alle greier vel og ta en pille ut av en dosett, det er ikke der problemet ligger. Men du må vite hva du skal gjøre viss du gjør feil eller pasienten får reaksjoner på medisinen.

Hjelpepleiere har heller ikke lov til å dosere eller dele ut medisin. Noen steder deler de ut medisin etter gjennomført medisinkurs og en personlig dispensasjon fra tilsynslegen. Men lov er det nok ikke.

Går jo greit helt til det skjer noe, men husk at det er den som selv deler ut og doserer som må ta ansvaret for oppståtte feil.

Man er selv ansvarlig for de feil man gjør. Det ender som regel i oppsigelse :)

mvh

Gjest sjefssykepleier

Hjelpepleiere kan ta medisinkurs og få lov å dele ut medisiner som en sykepl har lagt ja. Men de får dispensasjon fra legen i det distriktet.

Er selv sykepleierstudent, og har lov på et sykehjem å dele ut, men ikke legge uten utdanning. Ganske strengt, heldigvis for det:-)

Elles kan er sykepleier -legge inn kateter, sette venefloner, sprøyter, stelle sår, skriver rapporter, de har ansvar for pasientene og delegerer til hj.pl, ,

Er nå i praksis på sykehus, og stort sett går sykepleiere og hj.pl i samme jobben. Litt små forskjeller ja.

-Og så klart er det lønnsforskjell:-)

Du må visst lese mer :)

Alle greier vel og ta en pille ut av en dosett, det er ikke der problemet ligger. Men du må vite hva du skal gjøre viss du gjør feil eller pasienten får reaksjoner på medisinen.

Hjelpepleiere har heller ikke lov til å dosere eller dele ut medisin. Noen steder deler de ut medisin etter gjennomført medisinkurs og en personlig dispensasjon fra tilsynslegen. Men lov er det nok ikke.

Går jo greit helt til det skjer noe, men husk at det er den som selv deler ut og doserer som må ta ansvaret for oppståtte feil.

mvh

Jeg har tatt medisinkurs og har dispensasjon fra bydelsoverlegen, dette foregår i de fleste bydeler i Oslo, men du vet selvsagt bedre enn disse legene.

Annonse

mvh

Og å bli oppsagt pga feil kan man jo bli om man er pleieassistent eller sykepleier. Selvsagt er man ansvarlig for det man gjør, det gjelder jo ikke bare ufaglærte.

Gjest sjefssykepleier

Jeg har tatt medisinkurs og har dispensasjon fra bydelsoverlegen, dette foregår i de fleste bydeler i Oslo, men du vet selvsagt bedre enn disse legene.

Ja, høre sånn ut

Men var ikke du spl.stud?

Jeg har ikke sagt at det gjelder s.pl studenter :)

mvh

Gjest sjefssykepleier

Og å bli oppsagt pga feil kan man jo bli om man er pleieassistent eller sykepleier. Selvsagt er man ansvarlig for det man gjør, det gjelder jo ikke bare ufaglærte.

Jeg har ikke sagt at det gjelder bare ufaglærte eller assistenter. Det gjelder alle.

Du MÅ lese hva som skrives.

mvh

Gjest det er visst lov..

mvh

jeg har jobbet litt i hjemmetjenesten, og har ingen som helst helseutdanning, men har fra dag 1 levert ut medisiner som er lagt ut av de som har ansvaret, og deler ut fra dosett....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...