Gå til innhold

Hvordan påvise UVI ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hvis urinstxen slår ut på glucose, har du desverre sukkersyke:-) dette er sukker. Det du skal se etter er leukocytter, protein og hB-blod.

Hvis dette er ting som ikke kan vises på denne typen stix, og du har sagt på apoteket at det er det du vil sjekke, ville jeg tatt den med tilbake. Symptomer på UVI er svi når du tisser, du føler du må tisse hele tiden, og etterhvert vil det presse på blære noe helt for jævlig vondt når du prøver å tisse. Det er veldig enkelt å sjekke dette hos legen...bare ta med en urinprøve av morgenurinen..

Gjest bollatulla

hvis urinstxen slår ut på glucose, har du desverre sukkersyke:-) dette er sukker. Det du skal se etter er leukocytter, protein og hB-blod.

Hvis dette er ting som ikke kan vises på denne typen stix, og du har sagt på apoteket at det er det du vil sjekke, ville jeg tatt den med tilbake. Symptomer på UVI er svi når du tisser, du føler du må tisse hele tiden, og etterhvert vil det presse på blære noe helt for jævlig vondt når du prøver å tisse. Det er veldig enkelt å sjekke dette hos legen...bare ta med en urinprøve av morgenurinen..

Grunnen til at vi kjøpte slike stix er at barnet vårt er hyppig plaget av UVI. Vi har ikke mulighet til å levere urinprøve hver gang mistanken kommer. Jeg trodde ikke det var nok bare å se om det var proteiner i urinen for å påvise UVI. Trodde ikke det var en sammenheng der engang ?!Vi gav beskjed om at det var UVI vi skulle undersøke da de bestilte stix til oss. Så vidt jeg vet er det nitritt, leukocytter og hemoglobin som kan påvise en UVI.

Jeg har åpnet pakken, dessverre...........men jeg tenkte at jeg kanskje likevel burde ha rett til å få en ny. Hva tror du ?

Gjest bollatulla

Nei du må ha noe som påviser bakterier også.

Protein og glukose tror jeg ikke har noe med urinveisinfeksjon å gjøre.

Sjekket du at dette var en urinveistest? Står det på utsiden av pakka?

Det er urinstix vi har kjøpt. De måtte bestille den på apoteket. Vi gav beskjed om hva den skulle brukes til også. Grunnen til at vi bestilte en større pakke (50 stix), var at de mindre pakkene var like dyre. Faktisk kjøpte vi en pakke med 3 stix til 150 kroner. Den vi nå har kjøpt kostet det samme. Men det hjelper lite når den ikke funker :=(

Får prøve å levere den tilbake i morgen.

Om det påvises protein i urinen er dette ofte en indikasjon på infeksjon (er forøvrig også tegn på svangerskapsforgiftning, men det er vel ikke aktuelt nå)..

Protein i urin kan også være tegn på nyreskade eller generell sykdom i kroppen, da det ved feber ofte blir skilt ut protein pga stor produksjon..

Men som du selv nevnte så kan det være litt tynt å påvise uvi bare ved å se på proteinresultatet... Jeg ville gjerne også målt nitritt, leucocytter og blod...

Men som sagt kan du påvise protein, er det mye mulig det er en uvi..

Forøvrig lukter ofte urinen emment ved en urinveisinfeksjon. Prøv å la barnet ditt drikke mye sure drikker (appelsinjuice for eksempel) og jobb med gode toalettvaner så barnet får tømt blæren ofte og helt..

Mvh,

spl.stud

Annonse

Gjest Humlepungen

Det er urinstix vi har kjøpt. De måtte bestille den på apoteket. Vi gav beskjed om hva den skulle brukes til også. Grunnen til at vi bestilte en større pakke (50 stix), var at de mindre pakkene var like dyre. Faktisk kjøpte vi en pakke med 3 stix til 150 kroner. Den vi nå har kjøpt kostet det samme. Men det hjelper lite når den ikke funker :=(

Får prøve å levere den tilbake i morgen.

Jeg vil anbefale deg å begynne å gi barnet ditt tranebærkapsler eller konsentrert tranebærsaft hver dag.

I en periode var jeg veldig plaget med urinveisinfeksjon, men etter jeg begynte å ta tranebærkapsler har jeg ikke hatt en eneste blærebetennelse.

Jeg kjøpte test på apoteket som påviser bakterier ivertfall. Dyr var den, men den var enkel.

Men altså, jeg anbefaler veldig sterkt tranebærkapsler. De virker slik at bakteriene ikke får feste seg ordentlig i blæra, de blir skyllt ut når en tisser. Tranebær virker best når det er snakk om colibakterier. Colibakterier forårsaker så mye som 8 av 10 urinveisinfeksjoner. Det er som oftest den varianten en får.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...