Gå til innhold

gravid og albyl-e


Gjest lillemora

Anbefalte innlegg

Gjest lillemora

Hjælp! Nå er jeg nærmest superforvirra og trenger gode råd. Har hatt et lite hjerteinfarkt i nov-99, begynte da på Albyl-e 75 mg.I april ble jeg gravid, og sluttet ca 1 mnd senere med albyl-e. Legen fortalte meg at det ikke var noe farlig å gå på albyl og å være gravid.Bortsett fra at det kunne være fare for blødninger de tre siste mnd. av svangerskapet. Jeg var redd for blødninger så jeg sluttet, pluss at jeg fikk ett tonn med kviser på rygg, bryst og i ansiktet. Problemet er at nå i ettertid har jeg fått forskjellige meninger av flere leger med hensyn til om jeg bør eller ikke bør spise albyl-E. Jeg er fortvilet og føler at valget står mellom en mulig blodpropp eller blødninger/spontanabort.

Tusen HJERTELIG takk for eventuelle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

søndagsbarn

Hei,

Håper at dette hjelper deg og at du ikke blir enda mere forvirret.

Jeg er gravid for tredje gang og har spontanabortert de førrige to gangene. En av de medisinene jeg har fått for å unngå abort denne gangen er nettopp albyl-e 75 mg: det skal forebygge blodpropp i morkaken. Jeg antar derfor at du trygt kan ta albyl-e, men jeg er jo ikke noen lege...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Lillemora.

Grunnlaget for at du har fått Albyl-E etter et infarkt (bruker du andre medisiner ? Det er rel. sjelden at kvinner i fertil alder får infarkt) er at middelet har en viss forebyggende effekt m.h.p. et evt. nytt infarkt. Denne effekten er reell, men beskjeden.

Du får neppe annen form for blodpropp selv om du stopper med Albyl-E.

Det er ikke holdepunkt for at middelet skal gi spontanabbort.

P.g.a. effekten på blodplatene bør gravide slutte med slike medisiner de siste ukene 2-3 mndr) før forventet fødsel.

Du er nå ca. 4 mndr. gravid. Jeg foreslår at du fortsetter til ut august, og deretter slutter med Albyl-E. Hvorvidt du skal gjenoppta medisineringen etter fødselen avhenger av forskjellige forhold, som du bør diskutere med din lege. Husk at acetyl-salicylsyre (Albyl) går over i morsmelk, men på 75 mg/dag er dette neglisjerbart.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemora

Tusen hjertelig for svarene begge to.

Jeg er vel like forvirra men kanskje litt trøstet? Så lurer jeg på om du har fått beskjed om å bruke albyl-e gjennom hele svangerskapet, Søndagsbarn? Jeg ønsker deg all hell og lykke i svangerskapet.

Hilsen lillemora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemora

Tusen hjertelig for svarene begge to.

Jeg er vel like forvirra men kanskje litt trøstet? Så lurer jeg på om du har fått beskjed om å bruke albyl-e gjennom hele svangerskapet, Søndagsbarn? Jeg ønsker deg all hell og lykke i svangerskapet.

Hilsen lillemora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemora

Tusen hjertelig for svarene begge to.

Jeg er vel like forvirra men kanskje litt trøstet? Så lurer jeg på om du har fått beskjed om å bruke albyl-e gjennom hele svangerskapet, Søndagsbarn? Jeg ønsker deg all hell og lykke i svangerskapet.

Hilsen lillemora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillemora

Tusen hjertelig for svarene begge to.

Jeg er vel like forvirra men kanskje litt trøstet? Så lurer jeg på om du har fått beskjed om å bruke albyl-e gjennom hele svangerskapet, Søndagsbarn? Jeg ønsker deg all hell og lykke i svangerskapet.

Hilsen lillemora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søndagsbarn

Tusen hjertelig for svarene begge to.

Jeg er vel like forvirra men kanskje litt trøstet? Så lurer jeg på om du har fått beskjed om å bruke albyl-e gjennom hele svangerskapet, Søndagsbarn? Jeg ønsker deg all hell og lykke i svangerskapet.

Hilsen lillemora

Hei,

Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal bruke albyl-e, men har fått 100 tabletter (etter uke 6) og skal ta en hver dag. En god stund altså. Du finner nok mer informasjon under www.ivf.com. Der snakker de om baby aspirin, som har samme funksjon.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...