Gå til innhold

kjempeANGST før eksamen

Anbefalte innlegg

Gjest smørbukk

Nå er gode råd dyre..... Har kommet opp i biologi VK2 og sliter noe fryktelig! Noen som har noen tips (uten om å nilese da) som kan hjelpe et skolevrak?

*sukk* er så urettferdig at én liten eksamen kan ødelegge for så mange år på skolen.... hva skjer hvis jeg stryker? Fremtiden ødelagt? Nei, nå har gutten her noia....

Alle råd mottas med takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107850-kjempeangst-f%C3%B8r-eksamen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eve19

Om du stryker så må du ikke gå opp igjen, men ta eksamen opp igjen til høsten eller jul eller noe. Eller du kan gå opp igjen som privatist og ta en ny eksamen til neste år. Om du er syk, så kunne du jo bedt om sykemelding da. Da blir det nemlig trekt på nytt igjen, senere...og man kan oppleve å ikke komme opp. Hehe!

Uansett, lykke til!

Har dessverre ikke noe gode tips å gi deg, enn deg du ga selv: å nilese.

Gjest sol&sommer :-)

Du trenger å være opplagt å uthvilt før eksamen. Du må heller ikke være så nervøs at du ikke greier gjøre noe.

Dersom du får slike problemer bør du kontakte legevakta for å få beroligende eller/og sovemedisin.

Lykke til med eksamen!

Gjest juniregn

Jeg strøk - og måtte gå opp igjen. Flere ganger. Det gikk best på andre forsøk. Jeg oppdaget noe rart: Da jeg skulle gå opp igjen, var jeg ikke opptatt av å gjøre det godt, bare opptatt av å få ståkarakter. Jeg senket rett og slett kravene helt ned til laveste karakter. Jeg hadde jo allerede vært nede i kjelleren og strøket, hadde "tapt ansikt", liksom, så nå ble eneste ambisjon å gjøre det bitte litte grann bedre, bare. Skrev en eksamen jeg regnet med var nok. Når jeg hadde gjort såpass, plusset jeg på med alt annet jeg også kunne si om emnet. Det endte med at karakterer gikk enda lenger opp. Jeg sluttet altså med å forsøke å få best mulig karakter, og forsøkte i stedet bare å karre meg opp over strykkarakteren. I verste fall kom jeg til å stryke en gang til, men da var det ikke lenger så flaut, for jeg hadde jo allerede strøket en gang. Det verste er jo frykten for å ikke klare leve opp til de forventninger man har til seg selv om å være flink, ikke sant? For ikke å snakke om dersom man tror de rundt en også forventer god karakter.

Så det du skal gjøre: Gå gjennom oppgaven, forsøke å svare noe på alle spørsmål, samme hvor lite det er. Prøv å ikke la noe står ubesvart. Da snakker jeg om 1),2) og 3) - om du lar a) eller B) inne i oppgaven stå ubesvart, er ikke de så ille som å ha en hel oppgave ubesvart, skjønner du? Så skal du fortsette og svare mest mulig på svarene. Det du virkelig kan - og det er sikkert et eller annet, skal du svare skikkelig på, selvsagt. Poenget er at du ikke leverer ubesvart på noen av hoved-spørsmålene (1),2) osv.). Ikke tenk på at du vil ha god karakter, bare på å stå. Da skal du se at noe av nervene gir seg. Det er min erfaring at det ofte er de nervene som gir oss jernteppe så vi ikke klarer svare på det vi kan, ja, vi forstår ikke spørsmålet engang, ikke sant?

Lykke til! Gjør det så dårlig du kan! (smil) Bare du står! Så skal du se dette går ganske greit, likevel!

(Og så må du lese litt, da - men nå er ikke tiden til å henge seg opp i detaljene - nå er det de store linjene du skal ha litt - litt - oversikt over)

Nå er det lenge siden jeg gikk på videregående, men jeg leser faktisk til en eksamen selv for tiden, og dette hjelper meg, en uke før eksamen.

Det er uansett for sent å begynne lese bøker du ikke har lest før, du må konsentrere deg om de store linjene nå. Du kan lese overskrifter i kapitlene, og tenke for deg selv: hva kan jeg om dettte? Gjerne notere stikkord. Dette synes jeg er en fin måte å repetere på.

Jeg kan huske fra videregående at jeg syntes det var vanskelig å få sove, natten før eksamen. Da tok min flinke og snille storesøster dynen under armen, og la seg på en madrass ved siden av sengen min, og jeg sovnet på et blunk!

Lykke til med eksamen!

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...