Gå til innhold

Smittsom lungebetennelse


Gjest polaris

Anbefalte innlegg

Gjest polaris

Hei!

For snart 3 uker siden ble jeg brått, i løpet av bare et par timer, fryktelig forkjølet. Hodepine, feber, smerter i muskler og ledd, halsvondt, osv. Jeg gikk til lege, som lyttet på lungene og sa at jeg hadde mye slim i lungene. Så jeg fikk hostesaft, og ble sykemeldt noen dager.

Så ble jeg litt bedre, og så litt verre igjen. Og for en uke siden gikk jeg igjen til lege, og det ble tatt et par blodprøver. Legen sa da at jeg hadde en mykoplasmainfeksjon, eller smittsom lungebetennelse.

For dette fikk jeg Ery-Max 250 mg, som jeg skulle ta i 10 dager (2 tabl morgen og 2 om kvelden).

Jeg hadde veldig mye tørrhoste, vondt i brystet, og ellers "vanlige" forkjølelsessymptomer.

Så ble jeg igjen først litt bedre, og så verre igjen, med rennende nese, hodepine, og halsvondt, samt jevnt en noe redusert allmenntilstand de siste tre ukene.

Nå er jeg forsåvidt noe bedre, har ennå 4 dager igjen av Ery-Max kuren min, men fortsatt har jeg en del plager. Øynene renner, allmenntilstanden er dårlig, blir andpust bare av å gå over slette golvet (og hiver med pusten hvis jeg går opp en trapp). Jeg har fortsatt litt vondt i brystet hvis jeg puster dypt og fort, f. eks etter en liten anstrengelse. Jeg føler meg dessuten veldig tett i brystet, det piper når jeg puster, jeg har vondt bak i halsen/munnen, vondt å bevege tunga, hoven i mandlene, tett i ørene og noe nedsatt hørsel.

Det jeg lurer på er om dette er "normalt" sykdomsforløp, altså om jeg må forvente å ha det sånn ennå en stund, til jeg blir bedre, eller om det nå er på tide å gå til legen ennå en gang. Jeg syns jo tre uker begynner å bli ganske lenge, og hadde vel forventet at Ery-Max tablettene skulle virket bedre og mer effektivt enn de har gjort, jeg har tross alt brukt dem i en uke nå.

På den annen side har min faste lege ferie, og det er alt annet enn enkelt å komme gjennom nåløyet og få komme på legevakten. Det er en vikarlege jeg kan ringe til, men har ikke lyst til å bruke verken av deres eller min tid hvis det likevel ikke har noe for seg, og jeg blir hjemsendt med beskjed om å vente og se.

Kan legge til at jeg ikke har vært sykemeldt fra jobben annet enn den første uka. Jeg hangler meg gjennom dagen, og er fryktelig sliten når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jan Petter Høeg,allmenlege

Kjære -polaris.

Ery-Max tabl.vil stort sett ta knekken på en mykoplasmainfeksjon,men diagostiseringen av denne infeksjonen er ikke alltid 100% sikker,og med din manglende bedring,etter en ukes behandling ,vil jeg synes at det er på plass med en kontroll.Blodprøvene vil da kunne si noe om effekten av behandlingen,og hjelpe oss til å vurdere om dette tross alt går fint,eller om det er nødvendig med annen medisinering.

Du føler deg redusert,og slik du beskriver situasjonen synes jeg det kan høres ut som om du trenger en sykemelding.Det kan hende mer hvile er det som skal til for å få deg tilbake i god gammel form.

For en sikker vurdering må du rådføre deg med legen du bruker.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...