Gå til innhold

Finner ikke harddisken

Anbefalte innlegg

Gjest uten hd
Skrevet

Maskina mi finner ikke harddisken, så den vil ikke starte opp. Jeg mistenker at det er et spill som har lagd krøll her.

Er det noen innstillinger i bios som jeg skal være obs på og som kan rette problemet.

Har forsøkt med både redningsdiskett og Product recovery cd-rom uten resultat,får bare melding om at den ikke finner HD.

Det er ikke løse kabler som er problemet.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Hvis du får en melding om at harddisken ikke finnes, er det trolig et kabelproblem. Trekk alle kabler ut av harddisken og sett dem i igjen. Trekk flatkabelen til harddisken ut av hvovedkortet og sett i igjen.

Som alltid gjelder regelen om at man vet hva man gjør, og en risiko for skade finnes alltid når du gjør ting selv.

Gjest uten hd
Skrevet

Hvis du får en melding om at harddisken ikke finnes, er det trolig et kabelproblem. Trekk alle kabler ut av harddisken og sett dem i igjen. Trekk flatkabelen til harddisken ut av hvovedkortet og sett i igjen.

Som alltid gjelder regelen om at man vet hva man gjør, og en risiko for skade finnes alltid når du gjør ting selv.

Alt dette er gjort, det er ikke et kabelproblem.

Men takk likevel. :-)

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Alt dette er gjort, det er ikke et kabelproblem.

Men takk likevel. :-)

Feint om du skriver hva du har prøvd.

Bak på disken er en liten kontaktbro, også kalt "jumper", ta denne av og på noen ganger og sjekk at den står på "master" hvis det bare er en disk.

Harddisker kan godt "sovne stille inn" og slutte å respondere, da er det ikke liv laga for den, dessverre.

Egentlig er det vanskelig å diagnostisere pr diskusjonsgruppe. Til og med leger har problemer med det.

petter smart
Skrevet

Har du mulighet til å koble harddisken som slave på en annen maskin? Du finner du ut om det er selve harddisken som har tatt kvelden eller ikke.

Står alle instillinger i BIOS på auto?

• 2 uker senere...
Skrevet

Det at du mistenker at et spill har rota i instillingene i bios er umulig. komunikasjon mellom spill og maskinvare skjer via spill-operativet-drivere-bios-maskinvare. Prøv å sett harddisken i master, så kobler du den på secondary IDE channel (den cd rom-en bruker) så du kjører med bare harddisken alene på ide oppsettet. hvis biosen ikke klarer å "snakke" med harddisken så prøv den i en annen maskin, kan jo være hovedkortet som er litt uvenn med harddisken. prøv forskjellige kombinasjoner... (primary master, primary slave, secondary master, secondary slave osv. men hvis du ikke hører noe spinnelyder eller lyder fra hodene på harddisken så tror jeg det er noe som er brent opp eller en liten komponent som fungerer på samme prinsipp som en sikring (husker ikke hva dem het) som har brent opp. isåfall kan det være pga sjokk, statisk elektrisitet, eller overspenning fra power suply eller et lyn nedslag.

Skrevet

Det at du mistenker at et spill har rota i instillingene i bios er umulig. komunikasjon mellom spill og maskinvare skjer via spill-operativet-drivere-bios-maskinvare. Prøv å sett harddisken i master, så kobler du den på secondary IDE channel (den cd rom-en bruker) så du kjører med bare harddisken alene på ide oppsettet. hvis biosen ikke klarer å "snakke" med harddisken så prøv den i en annen maskin, kan jo være hovedkortet som er litt uvenn med harddisken. prøv forskjellige kombinasjoner... (primary master, primary slave, secondary master, secondary slave osv. men hvis du ikke hører noe spinnelyder eller lyder fra hodene på harddisken så tror jeg det er noe som er brent opp eller en liten komponent som fungerer på samme prinsipp som en sikring (husker ikke hva dem het) som har brent opp. isåfall kan det være pga sjokk, statisk elektrisitet, eller overspenning fra power suply eller et lyn nedslag.

glemte å få med en ting.

her er et lite eksempel på oppsett.

Harddisken er alene på primær kanalen: da skal jumperen stå på single (på min står det lone wolf utrolig nok)

Den deler kabel med en harddisk som står i slave: Jumperen skal da stå på Master eller Master with slave present. men hvis det har fungert perfekt og du har latt harddiskene være ifred fysisk så tror jeg ikke det er noen trøst. hvis først et oppsett fungerer uten at man tukler med instillingene så kommer det nesten aldri til å gå galt. nå snakker jeg om at pc-en aldri har vært åpnet siden harddiskene ble satt inn, hvis det har funka så langt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...