Gå til innhold

hvorfor skal alenemødre..

Anbefalte innlegg

Gjest lurer jeg...

De aller fleste som er alene med barn er ute i full jobb/studier.

Man har ikke krav på overgangsstønad i mer enn 3 år, deretter må man klare seg selv.

Innlegget ditt var noe uklart, mener du å si at alle enslige forsørgere syter og klager? De jeg kjenner som klager mest er småbarnsmødre i parforhold - og de klager på gubben. De enslige forsørgerne jeg kjenner later til å ha det helt fint selv om de lever av egen inntekt...

Jeg mener selvsagt ikke at alle klager! Vet mange jobber hardt og klarer seg godt selv, men jeg mente de som søker støtte til alt mulig. Noen utnytter. Jeg kjenner altså en jente som søker støtte til ditt og datt, begynte utdanning selv men sluttet før studieslutt.. Fikk pengestøtte til ulikt (flytting bl.a., men så flyttet hun tilbake til utgangspunktet igjen...).

Fortsetter under...

Jeg mener selvsagt ikke at alle klager! Vet mange jobber hardt og klarer seg godt selv, men jeg mente de som søker støtte til alt mulig. Noen utnytter. Jeg kjenner altså en jente som søker støtte til ditt og datt, begynte utdanning selv men sluttet før studieslutt.. Fikk pengestøtte til ulikt (flytting bl.a., men så flyttet hun tilbake til utgangspunktet igjen...).

Du kjenner EN jente ? Og du tror ikke at den typen finnes i andre grupper også ?

De fleste som er alenemødre eller fedre blir vel ikke det planlagt ..... det skjer ved brudd o.l. For slike situasjoner er det laget støtteordninger - for de fleste er det jo snakk om midlertidige ordninger. Du mener ikke at man skal ta bort slike støtteordninger?

Jeg skjønner at det kan være et alternativ for noen hvis man faktisk vil tjene på å gå hjemme istedenfor å jobbe.

Noen få utnytter kanskje systemet - endog får barn fordi det lønner seg - dvs. da trenger man ikke å jobbe fordi man 'får alt' som du sier. Men det tror jeg er snakk om ganske få. Det gjelder jo alle støtteordninger at det vil være noen sabber som vil utnytte det.

Og jeg kjenner opptil flere gifte trygdemisbrukere og skattsnytere.

Gjest ikke rette forumet

Du skriver som du har vett til... det er mange grunner til at mennesker ender opp alene med barn, og det er slett ikke bare kvinner som er alene om omsorgen for barna sine. Det er stadig mer vanlig at fedre har barna halvparten av tiden etter et brudd, og da har de samme rett til økonomisk støtte.

Svært mange som er alene med barn er arbeidstagere i full jobb, og disse har ikke krav på støtte utover barnetrygd samt stønad til barnetilsyn inntil barnet fyller 10 år.

Jeg har selv vært alene med et barn noen år, og småbarnsforeldre i parforhold får adskillig mer utbetalt fra staten enn jeg har gjort. De får kontantsøtte og småbarnstillegg som utgjør adskillig mer enn det jeg fikk ekstra de årene jeg var alene.

Enslige forsørgere under utdanning får en del ekstra ytelser, men kun for at de skal bli i stand til å forsørge seg selv. Det er slutt på den tida da alenemødre gikk på overgangsstønad til barna nesten var i konfirmasjonsalder.

"Du skriver som du har vett til... det er mange grunner til at mennesker ender opp alene med barn, og det er slett ikke bare kvinner som er alene om omsorgen for barna sine. Det er stadig mer vanlig at fedre har barna halvparten av tiden etter et brudd, og da har de samme rett til økonomisk støtte."

Svar:Ja,det er jo akkurat det jeg skriver, det finnes så mange grunner til at kvinner uforskyldt havner opp i aleneforsørgerrollen,da skal de også med god samvittighet ta imot alle mulige ordninger de har krav på!

Stadig flere menn er aleneforsøreger,ja, men det rare er at de fleste enslige fedre er i jobb...der har du en forskjell.

"Svært mange som er alene med barn er arbeidstagere i full jobb, og disse har ikke krav på støtte utover barnetrygd samt stønad til barnetilsyn inntil barnet fyller 10 år."

Svar:riktig,men altså mest menn i denne gruppen.De har krav på og komme i første rekke når det gjelder støtte disse også,alle enslige forsørgere har en fortrinnsrett i diverse ting og tang,også menn.De har også krav på en ekstra b.trygd og bidrag.

"Jeg har selv vært alene med et barn noen år, og småbarnsforeldre i parforhold får adskillig mer utbetalt fra staten enn jeg har gjort. De får kontantsøtte og småbarnstillegg som utgjør adskillig mer enn det jeg fikk ekstra de årene jeg var alene."

Svar:dette med kontantstøtte osv er noe som har kommet de siste årene,men jeg kan ikke tro disse summene overhodet kan overgå summene en enslig mor får de tre første årene.

"Enslige forsørgere under utdanning får en del ekstra ytelser, men kun for at de skal bli i stand til å forsørge seg selv. Det er slutt på den tida da alenemødre gikk på overgangsstønad til barna nesten var i konfirmasjonsalder."

Svar:Stemmer,men mange fullfører aldri studiene,bare benytter anledningen til og håve inn pengene,siden søker de på forlenget overgangsstønad,og får det.

Ellers,gjør hva dere vil for meg,men dette er fakta ; )

Gjest Oppgitt oppgitt

Men det er en ting de ikke rasker til seg og det er inntekten til samboeren/mannen de ikke har ...

Ja,for en norsk gjennomsnittsinntekt(m/full beskatning) det er vel mye og leve av for en hel familie på to ca 2voksne+3 barn??

Da tror jeg nok alenemoren kommer bedre ut av situasjonen med sin nærmest nullskatteyting.

Og apropo,raske til seg mannens inntekt:det er nok en drømmesituasjon for de fleste kvinner du,virkelig!Jeg tror nok mange drømmer om og leve på gubben,spess etter at barnetrygden tar slutt,da kan de jo helt og fullt leve på mannen(ironi!)!

Annonse

Ja,for en norsk gjennomsnittsinntekt(m/full beskatning) det er vel mye og leve av for en hel familie på to ca 2voksne+3 barn??

Da tror jeg nok alenemoren kommer bedre ut av situasjonen med sin nærmest nullskatteyting.

Og apropo,raske til seg mannens inntekt:det er nok en drømmesituasjon for de fleste kvinner du,virkelig!Jeg tror nok mange drømmer om og leve på gubben,spess etter at barnetrygden tar slutt,da kan de jo helt og fullt leve på mannen(ironi!)!

Hei. har vært alenemor (arbeidende ) og er no sambo . Ingen dans på roser å vere alene med et barn når en går skift nei... Traff jeg et ømt punkt i mitt noe ironiske innlegg??

De som tror at en blir rik av å vere alenemor lener seg til usannne påstander og tøv og tøys..

Det er snakk om at en får økonomisk hjelp en begrenset periode av sitt liv hvor ting er vanskelig, på lik linje med arbeidsledige og annet "pakk" ...

Må huske på at en står alene med alle utgifter . Bare tenk på strømregningene som var i vinter , strøm og boligutgifter er de samme om det er en eller to voksne i hustanden.

Hjelpen får en fordi det er små barn med i bildet og de som synest det er så ille at disse barna skal få mat, klær og tak over hodet i en ellers forvirrende situasjon , de må kanskje gå seg selv litt i kantene .

Og det var snakk om flyging av kontorer i et innlegg her , jo takk det går fort noen dager bare å levere , hente og leveree og hente papirer på div kontorer , Det er ikke snakk om no dataalder der nei...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...