Gjest foster Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Ei veninne av meg tok abort for 8 år siden. Dette gjorde hun helt mot sin egen vilje. Presset fra kjæreste og foreldre gjorde at hun ikke fikk gjort noe annet. Hun slet i mange år etterpå p.g.a det hun gjorde med depresjoner. Hun visste med seg selv at dette føltes helt galt. Hun er motstander av abortloven fordi hun tror at det sikkert er flere enn henne som har blitt presset til å gjøre dette eller kanskje truet til å gjøre det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109422-hun-ble-tvunget-til-%C3%A5-ta-abort/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest både - og Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Desverre er dette abortlovens bakside. Jeg tror jenter i dag kan føle seg presset til å ta abort. Utsagn som "tenk at hun ikke vil ta abort engang, så må han betale bidrag i 18 år!" har jeg hørt en del ganger, og jeg blir like lei meg hver gang. Likevel, vil vi tilbake til tiden hvor det ikke var kvinnen, men en abortnemd som tok avgjørelsen? Jeg selv ville aldri klart å gjennomføre en abort, men samtidig synes jeg at kvinner må få et valg. Ikke minst for å unngå tilstander som hersket før med strikkepinner og selvmord. Abort vil det alltid være uansett. Kanskje bør det være et bredere tilbud til kvinnen før abort, med samtaler og ikke minst opplysning om hvilke muligheter kvinnen har til å bære fram et barn alene. Jeg personlig synes abort er blitt en for lettvint løsning, og har faktisk opplevd at legen har tatt det som en selvfølge at jeg skulle ta abort fordi jeg var gravid og alene. En holdningsendring må i allefall til mener jeg. Mange unge jenter vet ikke egentlig hva en abort innebærer, de er blitt tutet ørene fulle om at det er en "celleklump". Det trodde jeg også da jeg var 16 år, men etter å ha født barn selv, og etter å ha sett bilder av fostre så tror jeg ikke lenger på at det er en celleklump. Så hvis jeg som 16 åring hadde tatt abort ville jeg nok hatt vansker med å leve med det valget i dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109422-hun-ble-tvunget-til-%C3%A5-ta-abort/#findComment-645867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Desverre er dette abortlovens bakside. Jeg tror jenter i dag kan føle seg presset til å ta abort. Utsagn som "tenk at hun ikke vil ta abort engang, så må han betale bidrag i 18 år!" har jeg hørt en del ganger, og jeg blir like lei meg hver gang. Likevel, vil vi tilbake til tiden hvor det ikke var kvinnen, men en abortnemd som tok avgjørelsen? Jeg selv ville aldri klart å gjennomføre en abort, men samtidig synes jeg at kvinner må få et valg. Ikke minst for å unngå tilstander som hersket før med strikkepinner og selvmord. Abort vil det alltid være uansett. Kanskje bør det være et bredere tilbud til kvinnen før abort, med samtaler og ikke minst opplysning om hvilke muligheter kvinnen har til å bære fram et barn alene. Jeg personlig synes abort er blitt en for lettvint løsning, og har faktisk opplevd at legen har tatt det som en selvfølge at jeg skulle ta abort fordi jeg var gravid og alene. En holdningsendring må i allefall til mener jeg. Mange unge jenter vet ikke egentlig hva en abort innebærer, de er blitt tutet ørene fulle om at det er en "celleklump". Det trodde jeg også da jeg var 16 år, men etter å ha født barn selv, og etter å ha sett bilder av fostre så tror jeg ikke lenger på at det er en celleklump. Så hvis jeg som 16 åring hadde tatt abort ville jeg nok hatt vansker med å leve med det valget i dag. Da jeg var 21 og hadde kjæreste ble det også sett på som en selvfølge av det første legesenteret jeg var innom, at jeg skulle ta abort. Snålt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109422-hun-ble-tvunget-til-%C3%A5-ta-abort/#findComment-645878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fnatt Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Desverre er dette abortlovens bakside. Jeg tror jenter i dag kan føle seg presset til å ta abort. Utsagn som "tenk at hun ikke vil ta abort engang, så må han betale bidrag i 18 år!" har jeg hørt en del ganger, og jeg blir like lei meg hver gang. Likevel, vil vi tilbake til tiden hvor det ikke var kvinnen, men en abortnemd som tok avgjørelsen? Jeg selv ville aldri klart å gjennomføre en abort, men samtidig synes jeg at kvinner må få et valg. Ikke minst for å unngå tilstander som hersket før med strikkepinner og selvmord. Abort vil det alltid være uansett. Kanskje bør det være et bredere tilbud til kvinnen før abort, med samtaler og ikke minst opplysning om hvilke muligheter kvinnen har til å bære fram et barn alene. Jeg personlig synes abort er blitt en for lettvint løsning, og har faktisk opplevd at legen har tatt det som en selvfølge at jeg skulle ta abort fordi jeg var gravid og alene. En holdningsendring må i allefall til mener jeg. Mange unge jenter vet ikke egentlig hva en abort innebærer, de er blitt tutet ørene fulle om at det er en "celleklump". Det trodde jeg også da jeg var 16 år, men etter å ha født barn selv, og etter å ha sett bilder av fostre så tror jeg ikke lenger på at det er en celleklump. Så hvis jeg som 16 åring hadde tatt abort ville jeg nok hatt vansker med å leve med det valget i dag. Får helt fnatt av folk som presser andre til å ta abort. De tenker ikke langt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109422-hun-ble-tvunget-til-%C3%A5-ta-abort/#findComment-646071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fnatt Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Da jeg var 21 og hadde kjæreste ble det også sett på som en selvfølge av det første legesenteret jeg var innom, at jeg skulle ta abort. Snålt. Jeg mister helt respekten for leger som oppfører seg slik. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109422-hun-ble-tvunget-til-%C3%A5-ta-abort/#findComment-646078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest malun Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Det er veldig trist at din venninne følte seg presset til abort og at hun har slitt sånn med det. Men det er allikevel utrolig drøyt å være motstander av en lov bare på grunnlag av én persons erfaring. Abortproblematikken er mer sammensatt som så - og det finnes like mange historier som det finnes mennesker. Grundig og tilgjengelig rådgivning er nok veien å gå, slik den gravide kan ta en mer kvalifisert avgjørelse - og at både de som ønsker abort og de som ønsker å beholde får den støtten de trenger. For øvrig er ikke aborttallene høyere i dag enn de var før abortloven ble innført (jfr Hanne Skartveits utmerkede kommentar om saken i VG forrige uke). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109422-hun-ble-tvunget-til-%C3%A5-ta-abort/#findComment-646152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
molli Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Jeg mister helt respekten for leger som oppfører seg slik. Men sier ikke det faktumet mer om våre medsøstre der ute, enn om legen, tør jeg spørre? Hvorfor tror du egentlig helsepersonellet går ut i fra at en ung jente på rundt 18-20 "automatisk" vil ha abort? Nettopp. Fordi 99% av dem VIL nettopp det! Det er derfor de kommer til legen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109422-hun-ble-tvunget-til-%C3%A5-ta-abort/#findComment-648759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.