Gjest Pierina Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Jeg har nå blitt oppsagt fra jobb fom. 1. juni og var sykemeldt de siste to ukene jeg skulle ha jobbet (jeg har jobbet hos dette firmaet i tre år nå). Må presisere at jeg _ikke_ er selvstendig næringsdrivende, og jeg er heller ikke frilanser. I kontrakten min står følgende punkt: "Oppdragstaker erklærer ved sin underskrift av denne avtale å være kjent med at oppdraget ikke er et tilsettingsforhold som gir krav på rettigheter som vanlige lønnsmottakere i henhold til lov om arbeidervern og arbeidsmiljø, lov om folketrygd, ferielov, mv." I kontrakten er utbetalingene nevnt som _honorar_, mens det på samtlige lønnsoppgaver står _lønn_ og ikke honorar. Det står i nevnte punkt at ferieloven ikke gjelder for meg. Slik jeg oppfatter det skulle jeg da ikke ha mottatt noen feriepenger. Jeg har imidlertid både blitt trukket, og har mottatt feriepenger hele tiden jeg har jobbet for dem. Dette kan bekreftes skriftlig på hver lønnsoppgave. De har også trukket meg skatt. Jeg har nå fått siste lønnsoppgaven fra dem, og der står kun feriepengene oppført. Jeg har altså ikke mottatt sykepenger for de dagene en arbeidsgiver normalt skulle ha dekket (jeg har sendt arbeidsgivers del av sykemeldingen min til firmaet). Jeg viste både kontrakten og lønnsoppgavene frem for legen min og hans kommentar var at "her har de skutt seg selv i foten!". Han mente at jeg mest sannsynlig har rett på sykepenger fra dem. Nå er ikke jeg og firmaets ledelse på talefot lengre, så derfor spør jeg her om noen vet om jeg har rett på sykepenger for de første dagene? Jeg har sendt en forespørsel om dette til trygdekontoret, men der er de ikke akkurat så kjappe med å svare. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109439-har-jeg-rett-p%C3%A5-sykepenger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
pjusken Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Hvis du er ansatt - er det revnende likegyldig om de kaller det honorar, lønn, provisjon eller hva... Betaler de arbeidsgiveravgift for deg? Unntaket i kontrakten din gjelder antakelig om du tjener over 6 G - da får du sikkert ikke dekket det overskytende av arbeidsgiver. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109439-har-jeg-rett-p%C3%A5-sykepenger/#findComment-646830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Du står i kontrakten som "oppdragstaker" hvilket får meg til å tenke i retning nettopp frilanser eller noe i den duren. Du har altså vært ansatt i firmaet og blitt lønnsinnberettet. Som pjusken spør under her: har de betalt arbeidsgiveravgift? Det ser du ihvertfall lett på lønns-og trekkoppgaven der lønnskodene fremkommer. Hvis det står en A bak er det innbetalt arbeidsgiveravg. F.eks. 111-A Lønn. Kommer ikke på lovhenvisninger i farten. Skal se om jeg kommer på noe glupt:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109439-har-jeg-rett-p%C3%A5-sykepenger/#findComment-648855 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.