Gå til innhold

tvangsbehandling???


lita

Anbefalte innlegg

Jeg har en del ting som er litt vanskelig i livet mitt nå....har en sf.Spiser så og si ikke,kaster opp hvis jeg spiser noe. Primærlegen min har nå henvist meg til en psykolog, men JEG VIL IKKE!!! Kan han tvinge meg? Har vært der en gang, og det føles bare helt håpløst.Psykologen snakket om innleggelse på psyk.avdeling, men det er helt uaktuelt for meg. Jeg vil ikke ha noe hjelp, kan jeg avslutte når jeg vil? Vet at jeg er litt syk, eller ihvertfallpå vei til å bli det, men tror jeg kan komme ut selv, når jeg blir motivert. Er 162 cm. og veier nå 42 kilo, det er ikke så lite. Føler ihvertfall at det ikke er noe vitså gå i behandling når jeg ikke er motivert, ser ikke på meg selv som syk. Vil bare leve mitt eget liv uten at noen bryr seg.

Vet ikke om dette er rette plassen, men på forum for spiseforstyrrelser er det ikke lov til å spørre om sånt. Så jeg håper noen vil svare meg.

Lurer altså på om legen/psykologen kan tvinge meg til behandling? Når kommer de evt.til å gå så langt som til å tvangsinnlegge meg? Kan jeg når jeg vil avslutte?

Takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jan Petter Høeg,allmenlege

Kjære -lita.

Noen ganger i livet støter vi alle på problemer vi ikke klarer å hanskes med alene,og det er da viktig at vi søker hjelp.Jeg synes bestemt at du bør prøve å se positivt på den hjelpen som tilbys,selv om du syntes det var håpløst sist gang.De fleste trenger flere konsultasjoner for å etablere et trygt samarbeidsforhold til den som skal hjelpe.

Du kan primært ikke tvinges til å gå til psykolog,men man kan tvangsinnlegges hvis det er nødvendig av helsemessige årsaker.Det er ikke mulig for meg å si noe nærmere om dette i ditt tilfelle,og det må du drøfte med legen din.

Du er 162 cm høy,og jeg vil anse at du er svært tynn med dine 42 kg.Med sykdommen din vil man ofte ikke se dette selv,men det er likevel en realitet.problemet er da også at de ikke ser på seg selv som syke,og derfor heller ikke forstår/har motivasjon til å starte behandling,selv om denne kanskje da er mest påkrevet.

Frivillig behandling kan ellers avsluttes når du ønsker det,men mitt råd er at du gir de som vil hjelpe deg en sjanse,slik at det ikke blir nødvendig med videre tiltak.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...