Gå til innhold

Program for nybegynnersnekring av hjemmeside?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ulv I Faarikaal

19

• Zirine

7

• tiliti

2

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

FrontPage norsk. Det koster en tusenlapp. Hvis du lærer deg det skikkelig fra grunnen av, og bruker det riktig er det meget bra og enkelt å bruke. Kjøp f eks selvstudiekurs fra datapower.no Du må da ha et FP kompatibelt sted å publisere, det finner du f eks hos start.no. Register deg der så får du 30 mb FP kompatibelt.

Dette er laget med FP, og ligger på Start:

http://home.no.net/ulvikaal

Gå på www.download.com.

Søk på "home page" eller lignende. Tipper du vil finne en rekke gratis programmer.

Det samme gjelder tips og triks for hjemmesider, ikke bruk penger på kurs ol. Søk på Google.

Ellers vil jeg sterkt anbefale at du lærer deg grunnleggende HTML - det er ikke vanskelig. HTML er ikke programmering. Søk på "basic html", "html tutorial" e l i Google.

Lykke til.

Gjest FP-novise

FrontPage norsk. Det koster en tusenlapp. Hvis du lærer deg det skikkelig fra grunnen av, og bruker det riktig er det meget bra og enkelt å bruke. Kjøp f eks selvstudiekurs fra datapower.no Du må da ha et FP kompatibelt sted å publisere, det finner du f eks hos start.no. Register deg der så får du 30 mb FP kompatibelt.

Dette er laget med FP, og ligger på Start:

http://home.no.net/ulvikaal

Frontpagekompatibelt? Må man ha serverextensions uansett for å bruke FP? Hvis man lager enkle sider burde da ikke det være nødvendig? Eller...

Ulv I Faarikaal

Frontpagekompatibelt? Må man ha serverextensions uansett for å bruke FP? Hvis man lager enkle sider burde da ikke det være nødvendig? Eller...

Hvis du lager sider som ikke innholder FP funksjoner, så er det som du sier. Men FPE gir deg en rekke fiffige muligheter og automatikk. Ikke no' vits å fikle og feile hvis du kan slippe :)

Ulv I Faarikaal

Gå på www.download.com.

Søk på "home page" eller lignende. Tipper du vil finne en rekke gratis programmer.

Det samme gjelder tips og triks for hjemmesider, ikke bruk penger på kurs ol. Søk på Google.

Ellers vil jeg sterkt anbefale at du lærer deg grunnleggende HTML - det er ikke vanskelig. HTML er ikke programmering. Søk på "basic html", "html tutorial" e l i Google.

Lykke til.

Jeg kan ikke HTML, har laget mange hundre sider for bedrifter og tjener bra penger på det. Jeg utnytter FP 100% og _kan_ det ut og inn.

Annonse

Ulv I Faarikaal

På ingen måte, siden jeg ikke arbeider i den bransjen, men helsevesenet. Hvilken kompetansen du har, har du sagt mer om. Den forteller meg at hvem som helst kan gjøre det du får betalt for. :-)

Hvem som helst nei.

Å lage sider er pinøts, men å skaffe betalende kunder er _mye_ verre.

Man skal vite mye om f eks markedsføring, salg, språk, logistikk, bildebehandling og kundeadferd. I tillegg ganske mye om bransjen du jobber mot. Jeg vet folk som er eksperter på web, men ikke i stand til å tjene penger på egenhånd, da de ikke vet hvordan en kunde ser ut en gang.

Selv om man kan HTML, er det kanskje bare 1% av det som kreves.

Hvis du har tenkt å lage en side til deg selv uten å bruke slike generatorer (som de har på dol) og ikke interesserer deg spesielt mye for dette, så kan du like gjerne bare skaffe deg Front Page som er billigst.

Synes du web er spennende og tror du vil holde på med dette (ikke leve av det, men lære enda mer) så anbefaler jeg at du skaffer deg Dreamweaver, evt. Golive som koster noe mer, men har endel større muligheter. De skriver også en bedre html kode.

Husk bare at du "må" lære deg noen grunnleggende ting om billedbehandling også, ellers er mye av moroa borte.

Er du nybegynner så holder Paint Shop Pro i massevis. Jeg mener at eldre versjoner kan lastes ned gratis fra nettet.

Annonse

Ulv I Faarikaal

Hvis du har tenkt å lage en side til deg selv uten å bruke slike generatorer (som de har på dol) og ikke interesserer deg spesielt mye for dette, så kan du like gjerne bare skaffe deg Front Page som er billigst.

Synes du web er spennende og tror du vil holde på med dette (ikke leve av det, men lære enda mer) så anbefaler jeg at du skaffer deg Dreamweaver, evt. Golive som koster noe mer, men har endel større muligheter. De skriver også en bedre html kode.

Husk bare at du "må" lære deg noen grunnleggende ting om billedbehandling også, ellers er mye av moroa borte.

Er du nybegynner så holder Paint Shop Pro i massevis. Jeg mener at eldre versjoner kan lastes ned gratis fra nettet.

Om webutvikling:

Vet ikke om du er enig, men jeg sier at HTML eller andre verktøy er som en hammer og spiker.

Man er ikke snekker selv om man vet hvordan man slår i spiker.

Om du er aldri så mye snekker, hjelper det ikke når du ikke får snekkerjobb.

Om du får en snekkerjobb hjelper ikke det når du ikke tjener penger på det.

Om webutvikling:

Vet ikke om du er enig, men jeg sier at HTML eller andre verktøy er som en hammer og spiker.

Man er ikke snekker selv om man vet hvordan man slår i spiker.

Om du er aldri så mye snekker, hjelper det ikke når du ikke får snekkerjobb.

Om du får en snekkerjobb hjelper ikke det når du ikke tjener penger på det.

Jeg er litt usikker på hvor du vil. Vedkommende som spør om råd er en nybegynner, og slettes ikke profesjonell.

Jeg kan ikke HTML, har laget mange hundre sider for bedrifter og tjener bra penger på det. Jeg utnytter FP 100% og _kan_ det ut og inn.

Greit nok. Men i visse tilfeller er det bra å kunne html, særlig nå med surfing vha PDAer o l - slike maskiner krever veldig enkle sider med "rein" kode.

Programmer som genererer html automatisk kan ofte lage veldig mye og rotete kode. Selv har jeg jobba med dynamiske web-sider vha PHP og da _må_ du kunne html.

Personlig føler jeg at jeg mister alt for mye kontroll med programmer som genererer html automatisk, så jeg skriver stort sett all html fra scratch.

Ulv I Faarikaal

Greit nok. Men i visse tilfeller er det bra å kunne html, særlig nå med surfing vha PDAer o l - slike maskiner krever veldig enkle sider med "rein" kode.

Programmer som genererer html automatisk kan ofte lage veldig mye og rotete kode. Selv har jeg jobba med dynamiske web-sider vha PHP og da _må_ du kunne html.

Personlig føler jeg at jeg mister alt for mye kontroll med programmer som genererer html automatisk, så jeg skriver stort sett all html fra scratch.

Greit nok.

Den rotete koden kommer fordi de fleste endrer skrifttyper og annet til og fra mange ganger. De bruker altså ikke FP slik det er ment. Er det herja mye på en side, kan man merke hele siden og klikke "fjern formatering" og formatere på nytt, da skrumper koden til en brøkdel med en gang.

90% av klagene på FP skyldes at det brukes feil Man må jobbe på FP's premisser, gjør man det, kan FP, og utnytter automatikken 100%, så lager man sider på brøkdelen av tida man gjør med andre verktøy.

Jeg har brukt ulike verktøy før, men har droppa alle til fordel for FP. Det fordi jeg nå kan det fullt ut.

Eks: jeg laget 5 komplette sider til en kunde på en time. Fra denne kunden har jeg fått to nye betalende kunder. De har ikke savnet eller spurt etter noe ekstra.

Hva du bruker av verktøy spiller ingen rolle for kunden, alt det avanserte som kunden ikke savner og ikke vil betale for trenger ikke være der.

Gjest ikke webdesign

Greit nok.

Den rotete koden kommer fordi de fleste endrer skrifttyper og annet til og fra mange ganger. De bruker altså ikke FP slik det er ment. Er det herja mye på en side, kan man merke hele siden og klikke "fjern formatering" og formatere på nytt, da skrumper koden til en brøkdel med en gang.

90% av klagene på FP skyldes at det brukes feil Man må jobbe på FP's premisser, gjør man det, kan FP, og utnytter automatikken 100%, så lager man sider på brøkdelen av tida man gjør med andre verktøy.

Jeg har brukt ulike verktøy før, men har droppa alle til fordel for FP. Det fordi jeg nå kan det fullt ut.

Eks: jeg laget 5 komplette sider til en kunde på en time. Fra denne kunden har jeg fått to nye betalende kunder. De har ikke savnet eller spurt etter noe ekstra.

Hva du bruker av verktøy spiller ingen rolle for kunden, alt det avanserte som kunden ikke savner og ikke vil betale for trenger ikke være der.

Å kunne å bruke FP er ikke det samme som å kunne webdesign.

Du sa det jo så treffende selv i et av innleggene her: Å kunne slå i en spiker betyr ikke at man er snekker.

Å kunne FP, som du sier, er ingen heksekunst, og det å bruke det som allerede ligger der er ikke webdesign. Det er maler. Som å fylle inn et skjema, hverken mer eller mindre.

At du kan tjene penger på det går over min fatteevne, og sier vel egentlig mer om kundene enn om deg (;

Greit nok.

"90% av klagene på FP skyldes at det brukes feil Man må jobbe på FP's premisser, gjør man det, kan FP, og utnytter automatikken 100%, så lager man sider på brøkdelen av tida man gjør med andre verktøy."

Jeg stiller meg alltid skeptisk til verktøy hvor jeg må jobbe på verktøyets premisser; jeg vil at det skal være omvendt. Jeg opprettholder at skal man ha full kontroll, og kunne utvikle komplekse web-systemer, så _må_ man kunne html (samt mye mer).

For små statiske sider er sikkert FP helt greit.

Ulv I Faarikaal

Å kunne å bruke FP er ikke det samme som å kunne webdesign.

Du sa det jo så treffende selv i et av innleggene her: Å kunne slå i en spiker betyr ikke at man er snekker.

Å kunne FP, som du sier, er ingen heksekunst, og det å bruke det som allerede ligger der er ikke webdesign. Det er maler. Som å fylle inn et skjema, hverken mer eller mindre.

At du kan tjene penger på det går over min fatteevne, og sier vel egentlig mer om kundene enn om deg (;

Nå vet jeg lite om din fatteevne.

Men jeg kjenner nå mange "webdesignere" som er så opptatt av design at de glemmer sidenes budskap og intensjon. Mye de lager er så tungt, avansert og fiffig at en bruker ikke skjønner eller finner ut hva budskapet er, og/ eller ikke gidder å finne det ut. Mange ganger ser det ut som det skal selges websider og ikke f eks varene bedriften har på lager. Fargene og alt stæsjet gjør budskapet uleselig.

Mange webdesignere har opplevd å ikke få penger for arbeidet med sidene fordi kunden sier: "Dette er ikke det jeg ba om å få !"

Mange har kostbare flashpresentasjoner på førstesiden som bruker ikke gidder vente på, men stikker av før den er ferdig å laste og vise. Mange brukere har trege modemer og maskiner, og gidder ikke. Da er budskapet borte, nesten ingen kommer inn og får sett.

Mitt råd til kunder er alltid å hold det enkelt i førsten, så bygger vi heller på. Og det gjør de. En kunde har nå 500 produkter på sidene og får halvparten av omsetningen sin via internett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...