SierDuDet Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Når på høsten selges sydenturer for en slikk og ingenting, og hvor lønner det seg da og dra? Vurderer å kaste meg på en tur, nærmest på dagen, sent på sommeren eller til høsten, men er ikke videre opplyst i forhold til reisemål. Kriterier: 1. Prisen, selvsagt. Det er poenget med ikke å dra nå. 2. Bør være billig mat og drikke der. 3. Greit med mennesker selv om turen i utgangspunktet vil bli en øvelse i avslapning med en god bok på stranda, en iskald øl, noe god mat og kanskje en tur ut på kvelden (derfor er det greit at jeg ikke sendes til et sted med Carl I Hagen og de andre pensjonistene). Noen som har peiling og som har erfaring med slike hoppe-på-turer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Jeg har vært på mange hopppåturer og alltid havnet på ok steder. Man kan betale seg litt opp for å få garantert bad osv. Nå er det noen år siden sist - men reisebyråene gir deg jo dagens regler. Spise og drikke: Spania er vel forh. dyrt , Hellas er forh. billig men der er kanskje stedene litt for rolig - regner ikke Kreta , Kypros , Korfu og Rhodos som Hellas - men der er det ok å dra - og ikke overvettes dyrt. Tyrkia er vel enda billigere enn Hellas - ALanya er et ok sted der - Side er for rolig. Så tipset er kanskje Kreta , Kypros , Korfu eller Rhodos. Vet ikke om du skal dra alene eller sammen med flere. Ok å vite at man kommer på et hotell med basseng og bar feks. - om man er alene eller forsåvidt en gjeng som vil ha det litt gøy også. Da kan det lønne seg å vurdere å droppe sjanse - hvis ikke du kan få det garantert. Jeg tror man tar litt hensyn til alder , antall o.l. når man plasserer - gjorde hvertfall før. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/#findComment-647580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanya1365380060 Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Kos kanskje? Hehe, du kan jo også ta en "liten svipptur" til Brasil. Flotte halvnakne damer med som oftest enda flottere rumper (det er vel noe for deg hva? , EKSTREMT billig drikke (nærmest 1 kr for halvliteren), mat, klær osv. Har en venninne som akkurat har vært der, hun ble helt forelsket. Tenkte jeg bare skulle nevne det, men å dra til Brasil er vel ikke noe man bare kan gjøre på impuls sånn helt uten videre, så jeg tror ikke jeg er noe særlig til hjelp nå Men Kos er å anbefale! Bra uteliv, billig osv. Kanskje no rølpete da, men det spørs vel på hvor du drar. Praha er også et sted med svært lave priser i alt. Jaja, håper du finner deg et fint sted å reise til da! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/#findComment-647779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 18. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2003 Kos kanskje? Hehe, du kan jo også ta en "liten svipptur" til Brasil. Flotte halvnakne damer med som oftest enda flottere rumper (det er vel noe for deg hva? , EKSTREMT billig drikke (nærmest 1 kr for halvliteren), mat, klær osv. Har en venninne som akkurat har vært der, hun ble helt forelsket. Tenkte jeg bare skulle nevne det, men å dra til Brasil er vel ikke noe man bare kan gjøre på impuls sånn helt uten videre, så jeg tror ikke jeg er noe særlig til hjelp nå Men Kos er å anbefale! Bra uteliv, billig osv. Kanskje no rølpete da, men det spørs vel på hvor du drar. Praha er også et sted med svært lave priser i alt. Jaja, håper du finner deg et fint sted å reise til da! Brasil høres jo hyggelig ut, dog blir det vel mest til å kline til med en billigtur, og ikke noe som vil ruinere meg Vi får se hva som skjer. Er sikkert ikke så lett å få med noen på kort varsel, så det kan fort bli en tur alene også, og da blir det maksimal avslapping i en uke, kanskje med en del øl på kvelden om det går seg slik til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/#findComment-647788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Du har sikkert hørt meg gnåle om Chios før, men kan fortsatt anbefales. Gresk øy med lavt volum av turisme. Veldig ålreit på alle måter synes jeg! Vær obs på at enkelte av områdene er for rolige for ditt ønske om uteliv, det er variasjoner fra sted til sted på øya. Slik er det gjerne på andre øyer også, at enkelte hotellområder/tettsteder er familiesteder, mens andre er mer ungdomssteder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/#findComment-647796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 18. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2003 Du har sikkert hørt meg gnåle om Chios før, men kan fortsatt anbefales. Gresk øy med lavt volum av turisme. Veldig ålreit på alle måter synes jeg! Vær obs på at enkelte av områdene er for rolige for ditt ønske om uteliv, det er variasjoner fra sted til sted på øya. Slik er det gjerne på andre øyer også, at enkelte hotellområder/tettsteder er familiesteder, mens andre er mer ungdomssteder. Jupp, har hørt deg gnåle om dette stedet tidligere Men dersom jeg tar en sånn tur så kan det meget mulig bli for regelrett og slappe av, og ikke for å feste. Så sånn sett er det mulig anbefalingen din er meget god! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/#findComment-647804 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanya1365380060 Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Brasil høres jo hyggelig ut, dog blir det vel mest til å kline til med en billigtur, og ikke noe som vil ruinere meg Vi får se hva som skjer. Er sikkert ikke så lett å få med noen på kort varsel, så det kan fort bli en tur alene også, og da blir det maksimal avslapping i en uke, kanskje med en del øl på kvelden om det går seg slik til Kjedelig å dra alene da. Det hadde jeg aldri klart! Uselvstendige jævel tenker vel du, men det har du trolig rett i også Hadde rett og slett ikke klart eller turt å dra til utlandet helt alene 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/#findComment-647807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 18. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2003 Kjedelig å dra alene da. Det hadde jeg aldri klart! Uselvstendige jævel tenker vel du, men det har du trolig rett i også Hadde rett og slett ikke klart eller turt å dra til utlandet helt alene Det er egentlig noe av poenget også. Kommer til å spørre et par stk, men jeg vet hvordan det blir om jeg drar med kompiser. Da blir det fort til at vi er kontinuerlig dritings 20 timer i døgnet i 7 dager, sover de resterende 4 timene, og kommer hjem som slakt. En sånn tur tror jeg ikke jeg orker nå, selv om sånt jo også er litt gøy Poenget er mer å slappe av totalt. Ligge på stranda og lese noe bøker, osv 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/#findComment-647810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Jupp, har hørt deg gnåle om dette stedet tidligere Men dersom jeg tar en sånn tur så kan det meget mulig bli for regelrett og slappe av, og ikke for å feste. Så sånn sett er det mulig anbefalingen din er meget god! På sånne hoppe-på-turer får du sjelden eller aldri garantert hotellområde/tettsted på øya uansett, men kun at du kommer til det/de reisemålene som bruker den flyplassen der du lander. Så kan du evt. betale for å få bo et annet sted, dersom noe er ledig. Lesvos er også et fint sted forresten, dvs. jeg har bare vært på svipptur dit, båt over fra Chios et par dagers tid. "Hovedstaden" på Lesvos - Mytilini - var grusomt ubehagelig å være i - men på Skala Eressos på andre siden av øya var det fint. Laaang sandstrand og helt topp. Men kanskje ikke helt i din målgruppe... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/#findComment-647813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 18. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2003 På sånne hoppe-på-turer får du sjelden eller aldri garantert hotellområde/tettsted på øya uansett, men kun at du kommer til det/de reisemålene som bruker den flyplassen der du lander. Så kan du evt. betale for å få bo et annet sted, dersom noe er ledig. Lesvos er også et fint sted forresten, dvs. jeg har bare vært på svipptur dit, båt over fra Chios et par dagers tid. "Hovedstaden" på Lesvos - Mytilini - var grusomt ubehagelig å være i - men på Skala Eressos på andre siden av øya var det fint. Laaang sandstrand og helt topp. Men kanskje ikke helt i din målgruppe... ;-) Men hvordan fungerer sånne "hoppe på" turer i praksis? Man kjøper den billige billetten til tusenlappen, hopper på flyet og så vet man ikke hvor man skal bo før man lander? Eller? Og hvordan finner man det ut da? Kommer det en skapning og henter meg på flyplassen og inkvarterer meg på det første og beste ledige hotellet? Jeg har aldri gjort sånt før så jeg kjenner ikke til hvordan det foregår. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/#findComment-647816 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Kjedelig å dra alene da. Det hadde jeg aldri klart! Uselvstendige jævel tenker vel du, men det har du trolig rett i også Hadde rett og slett ikke klart eller turt å dra til utlandet helt alene Har reist til syden (nærmere bestemt den greske øya Chios) flere ganger alene jeg. Også første gang jeg dro dit. Hadde det kjempefint på første turen, mye bedre enn på neste reise dit da jeg hadde reise-selskap... :-) Men man må jo være innstilt på å være litt sosial og utadvent om man vil bli kjent med andre, og også at man kan ende opp uten å komme i kontakt med noen man finner tonen med. Slik at bok og discman/mp3-spiller på stranda er et helt ålreit alternativ. Fant meg en strand jeg hadde så og si for meg sjøl, og bare koste meg sist jeg var nedover der, for et par år siden. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/#findComment-647818 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanya1365380060 Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Det er egentlig noe av poenget også. Kommer til å spørre et par stk, men jeg vet hvordan det blir om jeg drar med kompiser. Da blir det fort til at vi er kontinuerlig dritings 20 timer i døgnet i 7 dager, sover de resterende 4 timene, og kommer hjem som slakt. En sånn tur tror jeg ikke jeg orker nå, selv om sånt jo også er litt gøy Poenget er mer å slappe av totalt. Ligge på stranda og lese noe bøker, osv Ja, skjønner. Høres herlig ut forresten Du har ingen "slappe-av" venner da? Eller klarer du bare å slappe av 100% i eget selskap? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/#findComment-647819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 18. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2003 Ja, skjønner. Høres herlig ut forresten Du har ingen "slappe-av" venner da? Eller klarer du bare å slappe av 100% i eget selskap? Jeg har rolige venner, men det blir alltid drikking på sånne turer. Dessuten ville jeg nok ikke klart å slappe av like jævlig sammen med noen. Da får jeg lyst til å drekke meg snydens jeg også, og så blir det til at vi kjører 7 20 timers økter med fyll på en uke Det er nyttesløst. Been there, done that Hehe, men kjenner jeg meg rett så finner jeg ratt noen å drikke meg snydens med selv om jeg hadde dratt alene... Nei, vi får se. Det frister bare med en sånn tur. Ta ting heeeeeeeeelt med ro 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/#findComment-647822 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanya1365380060 Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Har reist til syden (nærmere bestemt den greske øya Chios) flere ganger alene jeg. Også første gang jeg dro dit. Hadde det kjempefint på første turen, mye bedre enn på neste reise dit da jeg hadde reise-selskap... :-) Men man må jo være innstilt på å være litt sosial og utadvent om man vil bli kjent med andre, og også at man kan ende opp uten å komme i kontakt med noen man finner tonen med. Slik at bok og discman/mp3-spiller på stranda er et helt ålreit alternativ. Fant meg en strand jeg hadde så og si for meg sjøl, og bare koste meg sist jeg var nedover der, for et par år siden. :-) Jeg blir litt nervøs bare av å tenke på det jeg altså Tror ikke å reise alene ligger for meg. Men det høres veldig deilig ut når du beskriver det, for det er jo viktig med litt tid bare for seg selv hvis du skjønner? Og da er ikke idylliske omgivelser i samme slengen en uting, for å si det sånn 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/#findComment-647823 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanya1365380060 Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Jeg har rolige venner, men det blir alltid drikking på sånne turer. Dessuten ville jeg nok ikke klart å slappe av like jævlig sammen med noen. Da får jeg lyst til å drekke meg snydens jeg også, og så blir det til at vi kjører 7 20 timers økter med fyll på en uke Det er nyttesløst. Been there, done that Hehe, men kjenner jeg meg rett så finner jeg ratt noen å drikke meg snydens med selv om jeg hadde dratt alene... Nei, vi får se. Det frister bare med en sånn tur. Ta ting heeeeeeeeelt med ro Ja, nå blir jeg litt fristet og Men jeg klarer ikke å ta det helt med ro hele tiden jeg egentlig. Når jeg er i utlandet slapper jeg alltid av eller sover faktisk på stranden når vi soler oss. Og så er det ut på kvelden med masse energi! Det er deilig det 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/#findComment-647828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Men hvordan fungerer sånne "hoppe på" turer i praksis? Man kjøper den billige billetten til tusenlappen, hopper på flyet og så vet man ikke hvor man skal bo før man lander? Eller? Og hvordan finner man det ut da? Kommer det en skapning og henter meg på flyplassen og inkvarterer meg på det første og beste ledige hotellet? Jeg har aldri gjort sånt før så jeg kjenner ikke til hvordan det foregår. Du har en bra ide om hvordan det funker. Hvis du dra til en gresk øy som Kreta eller Rhodos der det er mange ulike områder er det jo tilsvarende mange ulike områder du kan bli plassert. En representant fra charterselskapet forteller deg hvor du skal bo. Dersom det er folk som reiser med barn på sånne turer tror jeg de får de roligste (og for dem de beste) stedene. Drar du til en av de greske øyene som har flyplass som både betjener øya der flyplassen ligger, men også en eller flere mindre nabo-øyer, kan du også ende opp på en av disse mindre øyene, i alle fall så lenge de er i katalogen til selskapet. Tror de aller fleste er godt fornøyde med hoppe-på-turer så lenge de ikke er altfor kravstore med tanke på standard og lokasjon. Et annet alternativ er jo å reise med "kun fly"-tilbudet og fixe deg rom når du kommer fram sjøl. Hvis du reiser utenom den mest hektiske sesongen (juli/august) så er det problemfritt å finne et ålreit rom/leilighet til en rimelig penge. På Lesvos tok jeg lokalbuss til stedet jeg skulle til. Når bussen kom (den ene gangen for dagen...) sto ei krokrygga gammel dame der og spurte om vi trengte rom. Og det gjorde vi jo - omtrent alle på bussen, dvs en 6-7 stk eller så. Betalte 75 kr for "enkeltrom" med tre enkle senger, kjøkkenkrok m/kjøleskap, og bad. Rent og greit, men helt enkel standard. Uvesentlig, så lenge det er reint, dusjen funker og senga er ok å ligge på... :-) Hvis du velger noe sånt, så husk å sjekke badet før du aksepterer å leie deg inn der. Lukter og ser det ålreit ut på badet er stedet OK. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/#findComment-647833 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 18. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2003 Ja, nå blir jeg litt fristet og Men jeg klarer ikke å ta det helt med ro hele tiden jeg egentlig. Når jeg er i utlandet slapper jeg alltid av eller sover faktisk på stranden når vi soler oss. Og så er det ut på kvelden med masse energi! Det er deilig det Det vil sikkert skje meg også. En liten tur ut i ny og ne må vel til. Man må tross alt se litt på livet, men rølping i 7 dager er liksom ikke noe alternativ om man drar alene 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/#findComment-647835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 18. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2003 Du har en bra ide om hvordan det funker. Hvis du dra til en gresk øy som Kreta eller Rhodos der det er mange ulike områder er det jo tilsvarende mange ulike områder du kan bli plassert. En representant fra charterselskapet forteller deg hvor du skal bo. Dersom det er folk som reiser med barn på sånne turer tror jeg de får de roligste (og for dem de beste) stedene. Drar du til en av de greske øyene som har flyplass som både betjener øya der flyplassen ligger, men også en eller flere mindre nabo-øyer, kan du også ende opp på en av disse mindre øyene, i alle fall så lenge de er i katalogen til selskapet. Tror de aller fleste er godt fornøyde med hoppe-på-turer så lenge de ikke er altfor kravstore med tanke på standard og lokasjon. Et annet alternativ er jo å reise med "kun fly"-tilbudet og fixe deg rom når du kommer fram sjøl. Hvis du reiser utenom den mest hektiske sesongen (juli/august) så er det problemfritt å finne et ålreit rom/leilighet til en rimelig penge. På Lesvos tok jeg lokalbuss til stedet jeg skulle til. Når bussen kom (den ene gangen for dagen...) sto ei krokrygga gammel dame der og spurte om vi trengte rom. Og det gjorde vi jo - omtrent alle på bussen, dvs en 6-7 stk eller så. Betalte 75 kr for "enkeltrom" med tre enkle senger, kjøkkenkrok m/kjøleskap, og bad. Rent og greit, men helt enkel standard. Uvesentlig, så lenge det er reint, dusjen funker og senga er ok å ligge på... :-) Hvis du velger noe sånt, så husk å sjekke badet før du aksepterer å leie deg inn der. Lukter og ser det ålreit ut på badet er stedet OK. Hmmm, jeg får sjekke litt før jeg vurderer dette seriøst. Hadde f.eks. kanskje vært litt kjipt å bli plassert for langt unna byen. En by er alltid fin å ha innen gangavstand om man skulle finne på å kjede seg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/#findComment-647840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Jeg blir litt nervøs bare av å tenke på det jeg altså Tror ikke å reise alene ligger for meg. Men det høres veldig deilig ut når du beskriver det, for det er jo viktig med litt tid bare for seg selv hvis du skjønner? Og da er ikke idylliske omgivelser i samme slengen en uting, for å si det sånn Det er nok kanskje ikke for alle nei, men om du noen gang skulle bli fristet kan jeg i alle fall anbefale Chios. Det er en perle av en gresk øy, med en særegen atmosfære, egen arkitektur (lite av de hvitkalkede husene med blå karmer), mye historie - og mye annet særpreg. Billig å spise og være - bl.a. fordi turismen ikke har fått lov til å vokse ukontrollert der. Turismen er altså veldig regulert og i liten skala. På naboøya Samos lander det visstnok noe sånt som 110 store charterfly pr uke, mens det på Chios kun er 8-10 mellomstore/små charterfly ukentlig. Og øya er dobbelt så stor som Samos, ganske stor i gresk målestokk, så det er plenty av muligheter for å reise rundt å se og oppleve, uten å gå i beina på andre turister. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/#findComment-647843 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Hmmm, jeg får sjekke litt før jeg vurderer dette seriøst. Hadde f.eks. kanskje vært litt kjipt å bli plassert for langt unna byen. En by er alltid fin å ha innen gangavstand om man skulle finne på å kjede seg På Chios er det aldri mer enn en mil fra hotellområdene som charterselskapene har, inn til byen. (Det var på Lesvos det var en flere-timer-lang busstur fra by til endelig mål). En drøy 50-lapp for taxi inn til byen fra hotellområdet, (i tillegg forholdsvis bra tilbud av rutebusser) er helt kurant, etter min mening i alle fall. Men jeg ville nok anbefalt deg stedet Karfas fremfor mitt kjære Megas Limnionas om du skulle til Chios. Ikke at du kunne valgt det med sikkerhet om du dro på uspes. pakketur, men... :-) Karfas har en mer livlig strand, større utvalg av tavernaer, barer og andre steder, og noen få km kortere vei inn til byen. Ligger også noen nattklubber mellom byen og Karfas. Men nå drar jeg ivei, var ikke meningen... Sorry! *s* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/#findComment-647846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.