Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tanya1365380060

Det er nok kanskje ikke for alle nei, men om du noen gang skulle bli fristet kan jeg i alle fall anbefale Chios.

Det er en perle av en gresk øy, med en særegen atmosfære, egen arkitektur (lite av de hvitkalkede husene med blå karmer), mye historie - og mye annet særpreg. Billig å spise og være - bl.a. fordi turismen ikke har fått lov til å vokse ukontrollert der. Turismen er altså veldig regulert og i liten skala. På naboøya Samos lander det visstnok noe sånt som 110 store charterfly pr uke, mens det på Chios kun er 8-10 mellomstore/små charterfly ukentlig. Og øya er dobbelt så stor som Samos, ganske stor i gresk målestokk, så det er plenty av muligheter for å reise rundt å se og oppleve, uten å gå i beina på andre turister.

Det hørte helt strålende ut! Takk for tipset! :)

Har aldri vært i Hellas eller øyene rundt i hele mitt liv, men har alltid hatt lyst til å dra dit. Det er jo så nydelig der! Ulikt andre feriesteder på en måte.

Hadde tenkt å dra på et litt avsidesliggende hotell på Korfu engang, men det ble ikke noe av..har du vært i Korfu forresten?

Men Chios skal jeg virkelig huske altså :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/page/2/#findComment-647848
Del på andre sider

Fortsetter under...

På Chios er det aldri mer enn en mil fra hotellområdene som charterselskapene har, inn til byen. (Det var på Lesvos det var en flere-timer-lang busstur fra by til endelig mål).

En drøy 50-lapp for taxi inn til byen fra hotellområdet, (i tillegg forholdsvis bra tilbud av rutebusser) er helt kurant, etter min mening i alle fall. Men jeg ville nok anbefalt deg stedet Karfas fremfor mitt kjære Megas Limnionas om du skulle til Chios. Ikke at du kunne valgt det med sikkerhet om du dro på uspes. pakketur, men... :-)

Karfas har en mer livlig strand, større utvalg av tavernaer, barer og andre steder, og noen få km kortere vei inn til byen. Ligger også noen nattklubber mellom byen og Karfas.

Men nå drar jeg ivei, var ikke meningen... Sorry! *s*

Hehe, jeg forstår at du virkelig elsker det stedet, men det har jeg jo forsåvidt forstått tidligere også :)

For min del tror jeg steder som Kos eller noe i den duren kanskje heller hadde vært tingen, da de jo er mer egnet for litt festing dersom den trangen skulle finne på å melde seg, men jeg er litt usikker på vær og føre der nede. Det er jeg forsåvidt usikker på uansett hvor jeg skulle finne på å dra, men sånt lar seg selvsagt sjekke før bestilling :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/page/2/#findComment-647849
Del på andre sider

Tanya1365380060

Det vil sikkert skje meg også. En liten tur ut i ny og ne må vel til. Man må tross alt se litt på livet, men rølping i 7 dager er liksom ikke noe alternativ om man drar alene :)

Nei, det blir ikke like gøy da altså :)

Er litt over rølpeferier jeg..altså, såklart drikker jeg mye de fleste dagene jeg er på en eller annen sydentur, men må ikke gjøre det alle dagene.

Klarer meg fint med en kveld med bare god mat og vin med venner og, helt uten rølp :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/page/2/#findComment-647850
Del på andre sider

Det hørte helt strålende ut! Takk for tipset! :)

Har aldri vært i Hellas eller øyene rundt i hele mitt liv, men har alltid hatt lyst til å dra dit. Det er jo så nydelig der! Ulikt andre feriesteder på en måte.

Hadde tenkt å dra på et litt avsidesliggende hotell på Korfu engang, men det ble ikke noe av..har du vært i Korfu forresten?

Men Chios skal jeg virkelig huske altså :)

Ja, jeg var på Corfu for mange år siden, en plass som heter Dassia. Den gang i alle fall var det litt utenfor det heftigste party-området Gouvia. Var nydelig der, men på en helt annen måte enn på Chios. Men så var min egen innstilling en ganske annen når jeg dro til Corfu også. Reiste med en elsker (må understreke at jeg var singel på den tiden!) - og var kanskje ikke like oppmerksom på alt rundt meg som jeg var på Chios... ;-)

Glemte forresten å si at Chios har en veldig pen kriminal-statistikk. Jeg og et par andre jenter opplevde en fyr som en smule ubehagelig ved et tilfelle, og nevnte dette for reiselederen når vi møtte ham. Han kunne fortelle at dette var en "litt rar" fyr som alle visste om og ingen brydde seg når han oppførte seg merkelig. Det var da jeg fikk høre at i alle reiselederens år på øya (tror det er ca 15 nå(!) så hadde han da aldri hørt om en eneste episode av noe kriminelt som hadde tilstøtt turister, i alle fall ikke verre enn tyveri av verdisaker som man har oppbevart noe skjødesløst... :-)

Det var forresten på min første tur på øya vi støtte på denne snåle fyren, og siden har kun sett han en gang, på alle mine uker der nede :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/page/2/#findComment-647856
Del på andre sider

Hehe, jeg forstår at du virkelig elsker det stedet, men det har jeg jo forsåvidt forstått tidligere også :)

For min del tror jeg steder som Kos eller noe i den duren kanskje heller hadde vært tingen, da de jo er mer egnet for litt festing dersom den trangen skulle finne på å melde seg, men jeg er litt usikker på vær og føre der nede. Det er jeg forsåvidt usikker på uansett hvor jeg skulle finne på å dra, men sånt lar seg selvsagt sjekke før bestilling :)

Kos er vel VELDIG party-party, er det ikke? Tror ikke jeg har hørt om noen som drar dit for kun å slappe av...

Hehe - høres ut som om du tror jeg overhodet ikke fester når anledningen byr seg... Det er absolutt muligheter for å feste alt man orker på Chios også, men selvsagt er det mange andre reisemål som kan være aktuelle. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/page/2/#findComment-647857
Del på andre sider

Gjest hårek21

var på en slik hoppe på tur tidligre og kunne godt tenke meg det igjen snarest=)

jeg tok kontakt med ett reisebyrå i bergen som heter turàn reiser og fikk ett utrolig tilbud på det og en strålende service!

de har vært på slike turer selv og de kan gi deg tips om ferden og evnt.skreddersy en tur som paser for deg=)

prøv du...lykke til=)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/page/2/#findComment-647933
Del på andre sider

Annonse

Tanya1365380060

Ja, jeg var på Corfu for mange år siden, en plass som heter Dassia. Den gang i alle fall var det litt utenfor det heftigste party-området Gouvia. Var nydelig der, men på en helt annen måte enn på Chios. Men så var min egen innstilling en ganske annen når jeg dro til Corfu også. Reiste med en elsker (må understreke at jeg var singel på den tiden!) - og var kanskje ikke like oppmerksom på alt rundt meg som jeg var på Chios... ;-)

Glemte forresten å si at Chios har en veldig pen kriminal-statistikk. Jeg og et par andre jenter opplevde en fyr som en smule ubehagelig ved et tilfelle, og nevnte dette for reiselederen når vi møtte ham. Han kunne fortelle at dette var en "litt rar" fyr som alle visste om og ingen brydde seg når han oppførte seg merkelig. Det var da jeg fikk høre at i alle reiselederens år på øya (tror det er ca 15 nå(!) så hadde han da aldri hørt om en eneste episode av noe kriminelt som hadde tilstøtt turister, i alle fall ikke verre enn tyveri av verdisaker som man har oppbevart noe skjødesløst... :-)

Det var forresten på min første tur på øya vi støtte på denne snåle fyren, og siden har kun sett han en gang, på alle mine uker der nede :-)

Chios høres jo helt fantastisk ut! Stedet blir jo bare bedre og bedre for hvert ord du sier :)

Er du Hellas frelst, eller er det bare noe jeg innbiller meg? ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/page/2/#findComment-648900
Del på andre sider

Chios høres jo helt fantastisk ut! Stedet blir jo bare bedre og bedre for hvert ord du sier :)

Er du Hellas frelst, eller er det bare noe jeg innbiller meg? ;)

Vet ikke om jeg er Hellas-frelst, for jeg har vel bare vært noen få steder i Hellas, men desto mer på dette ene vidunderlige stedet kalt Chios.

Har lært meg littegranne gresk (ja, litt mer enn skål, hei og takk da), noe som er utrolig gøy, man kommer så mye mer i kontakt med lokalbefolkningen. Får en drink eller småvarer ekstra (gratis) bare man slenger ifra seg no'n ord :-) Ikke alltid da, men jeg har faktisk opplevd det.

Heldigvis er jeg ikke aleine, kjenner ei som er minst like Chios-frelst som meg, hun reiser hvert år med mann og barn. Tror ikke mannen hennes har mye han skulle ha sagt når det gjelder valg av reisemål *ler*. Har truffet utrolig mange som kommer tilbake til Chios gang på gang, noen så mye som 15 ganger! Rekorden innehar vel allikevel en norsk guttunge som jeg har truffet på nesten hver eneste chios-ferie jeg har vært på, han reiser til Chios hver sommer, har vært der hvert år siden han var for liten til å huske det. Etter at foreldrene gikk fra hverandre, annet hvert år med hhv. mor eller far!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109699-sydentur/page/2/#findComment-648922
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...