Gå til innhold

Kan noen forklare meg dette med feriepenger ?

Anbefalte innlegg

Gjest vil ha mer feriepenger

Hei

Alltid før har jeg fått feriepenger tilsvarende det som er feriepengegrunnlaget , har jeg tjent 400 000, så får jeg over 40 000,- .

Men nå, så hadde jeg grunnlag på 41 000,- og fikk kun 27 000,- ???

Jeg er i fødselspermisjon og mottar nå 80 % lønn. Er det dette som er årsaken ?

Fortsetter under...

Antagelig er det den lønna du mottar som blir trukket fra. Man skal egentlig ikke ha lønn i ferien...

Nå er prosentsatsen for feriepenger 12 % på det som feripengegrunnlaget fra 2002. Dette var en økning fra tidligere år. Noen tror derfor at de skal få MER penger totalt i år. Problemet er bare at feriepengene øker men utbetalt lønn minker, fordi man jobber i færre uker om sommeren. Lønn + feriepenger skal bli omtrent som i fjor, hvis andre forhold ikke har endret seg.

Her kan det være mange grunner.

For det første: Er du sikker på at du har sett på "feriepengegrunnlaget". Feriepengegrunnlaget og fjorårets samlede inntekt er ikke det samme.

For det andre: Har du fem ukers ferie? Hvis du har det vil utbetalingen nå i juni bestå av feriepenger+månedslønn-30/26 av månedslønna. Dvs at resten blir noe mindre enn feriepengene.

Likevel synes jeg jo det var et litt stort sprik mellom grunnlaget og feriepengene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...