Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte på et par ting i forbindelse med bryllup - jeg ble nemlig fridd til i går!!! :)

Vel, saken er at vi er studenter, fattige studenter. Vi kommer til å ha ca 60 gjester, og jeg har hørt at vi må regne med at det vil koste oss 1000 kr "per hode".

HVORDAN får man til et fint bryllup til en rimelig penge? Er det mulig? Kjole, dress, blomster, transport, mat og drikke, lokaler - alt koster så innmari mye - får helt angst bare av å se visse priser!

Vi får 30000 av svigers til å støtte opp om festen - og det er jo en start! Altså: er det noen som har noen forslag på hvordan klare dette på en grei måte? Spesielt når det gjelder maten! Jeg håper at noen kan gi meg noen tips på litt "alternative" retter man kan servere på festen - ikke sånn "kjøtt+potet+brun saus" - men heller ikke for dyrt...

Hmm, krever jeg for mye? Er det mulig å få til dette uten at det tar helt av økonomisk? Jeg kan føye til at utgiftene på alkohol sannsynligvis blir temmelig høye, det blir de alltid i våre familier:)

En annen ting: er det "lov" å skifte antrekk for bruden i løpet av festen? Eller er man nødt til å gå i brudekjolen hele kvelden? Jeg ser for meg at det blir utrolig upraktisk når jeg skal danse, men vil jo ikke gjøre noe "galt" som kan sjokkere de gamle tantene!

Litt rotete dette her, men håper virkelig at noen har noen gode råd. Vil tro at det er mange her som har hatt de samme utfordringene en gang i tiden:)

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/109935-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-bryllup/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest malun

Det er mange måter å arrangere et bryllup på, slik at det ikke nødvendigvis koster en formue.

Sted: Velg et lokale hvor dere kan ordne mat & drikke selv, i stedet for feks et hotell. Det er mye, mye billigere. Så kan dere feks innvie noen venner i hjelp til pynting av stedet. Vi leide en flott, ombygd låve som vi hadde festen på - det kostet bare et par tusenlapper.

Mat: I stedet for den tradisjonelle treretteren, kan man ha koldtbord, tapas eller lignende. Vi bestilte buffet fra Go Cajun, og fikk levert lekker, varmmat med mange gode småretter. Der koster det fra femtilappen og opptil flere hundre kroner pr. kuvert, avhengig av hvor omfattende menyen skal være.

Drikke: Hvis dere bestiller på polet, får dere levering til stedet. Veldig kjekt. Og når dere står for drikke selv, kan dere også spare opp en del flasker på forhånd, slik at engangsutgiften ikke blir så stor. Uåpnede varer fra polet kan returneres. Har også vært i et bryllup hvor gjestene ble bedt om å ta med en flaske vin hver (det er ikke store utgiften pr. person, men utgjør mye for vertskapet) til maten, og så holdt brudeparet baren etter maten.

Kjolen: Det er selvsagt "lov" for bruden å skifte utpå kvelden, dersom du ønsker det. Mange vil imidlertid gjerne beholde brudefølelsen så lenge som mulig.

Transport: Vi fikk en kompis med fin bil til å kjøre oss. Gadd ikke bruke en formue på akkurat den biten, det er ikke det som skaper stemningen blant gjestene.. ;o)

Blomster: Om du gifter deg om sommeren, og er litt estetisk begavet, kan du lage nydelige markblomstarrangementer - helt gratis.

Og husk uansett at det er DERES bryllup, dermed har dere lov til å gjøre akkurat det dere synes passer for dere. Sett dere ned og vurder hva dere synes er det viktigste på dagen for stemningen, og bruk pengene på det - og finn heller billigere løsninger på de tingene som ikke er så viktige for dere.

Lykke til - det er veldig, veldig moro å gifte seg! ;o)

Gjest CatePus

Hvis du ikke allerede har brudekjole, så har jeg en til salgs her. Kjøpt i fjor og er ubrukt. 4.000,- :o)

Penger spart er penger tjent.

Ooops; Høna - aner jeg en trist historie?

Brudekjolen er såpass dyr, selv i leie, at den bør du beholde på helt til du leverer den tilbake.. :)

Når du velger kjole, må du jo forsikre deg om at den ikke invalidiserer deg - du skal kunne puste, spise, gå og danse i den!

Tips:

http://www.kvinneguiden.no/bryllup - der finner du hundrevis av tips om bryllup, bl.a. på et forum der det kryr av "brides-to-be". Les litt i gamle tråder, spørsmål som ditt har vært oppe mange ganger tidligere. Jeg hang masse der i fjor før vårt bryllup!

Det er forresten også et bruktmarked for brudekjoler der, der har du muligheten til å gjøre en god deal - kjøp en brukt kjole, og evt. selg den igjen senere.

Billige sko får du på vanlige skobutikker (hvite/kremhvite sateng-sko) istedenfor de skoene som selges i brudesalonger. Litt enklere (ikke broderier og dilldall på skoene), men det var helt topp for min del. :-)

Som andre foreslår, lei et rimelig lokale fremfor hotell eller annet festlokale der du må kjøpe drikkevarer og mat av stedet. Brenn CD'er med variert musikk (inkl en med bryllupsvalsen!) dersom man ikke vil bruke penger på musikken.

Hvis du har slekt og venner som reiser til Sverige/Danmark eller andre steder man får kjøpt rimelig alkohol, så kanskje de vil kjøpe med litt for dere?

Lykke til!

Gjest ikke sign

Hei, ville bare si at da vi giftet oss hadde ikke vi heller penger.. Foreldrene mine bidro alene; med 10000. Så det kostet vårt bryllup! Mannen hadde dress fra før av, jeg kjøpte enkel hvit kjole. Klart det går! Husk seremonien i kirka er det viktigste; at dere blir gift. Få venner til å lage maten/hva med markblomster på bordet? Fint!! Siden du vil bytte kjole: hva med å ha en enkel hvit kjole da? Jeg liker ikke de kjolene som er overdådige med sløyfer og puffarmer.

Annonse

Hei, ville bare si at da vi giftet oss hadde ikke vi heller penger.. Foreldrene mine bidro alene; med 10000. Så det kostet vårt bryllup! Mannen hadde dress fra før av, jeg kjøpte enkel hvit kjole. Klart det går! Husk seremonien i kirka er det viktigste; at dere blir gift. Få venner til å lage maten/hva med markblomster på bordet? Fint!! Siden du vil bytte kjole: hva med å ha en enkel hvit kjole da? Jeg liker ikke de kjolene som er overdådige med sløyfer og puffarmer.

Hei!

Tusen takk, alle sammen! Har fått med meg mange gode råd nå - kjempeflott! Kjole har jeg allerede skaffet, Høna:) Men ellers takk:) Tror det skal ordne seg, jeg - må bare tenke ut noen smarte, billige retter - setter fremdeles stor pris på hvis noen kan gi meg noen tips ang. mat...

Takk for svar iallefall! Flott!

Vennlig hilsen

vi har vært i bryllup hvor gjestene fikk vin til maten, men det ble opplyst på forhånd at det ville bli tatt litt for drikke. De tok 20 kroner for ei flaske pils, og 30 for en drink. Alle syntes det var bare hyggelig. Billigere enn hotellpriser var det også.

ellers vil jeg bare si at mulighetene for et billig bryllup er mange. Hvis noen kjenner noen som kjenner osv en kokk, kan det lønne seg. Vi kjente en kokk som tok 2500 for seg selv og en assistent, og han ordnet også med innkjøp av all mat. Resultat; for forrett, hovedrett og dessert, pluss massevis av frukt (flere kurver faktisk) betalte vi 18000 og da var det middag til 85 gjester og 10 hjelpere, så det er absolutt mulig. Ellers ville jeg satset på å bruke en fotograf som er det til vanlig, bilder er viktige. Og engangskamera på bordene for at gjestene skal ta bilder av hverandre kan bli en suksess også. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...