Gå til innhold

Skjønner ikke feriepengetrekket...???

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Jobber i det private

Fant et annet innlegg her hvor det står at man trekkes 3 dager pga at det er bare 22 dager i en månded og ikke 25 slik 12% utgjør??? Men hvis man har fem uker ferie, så skal det vel være 25 dager. En måned er jo ikke fem uker ...

Skjønner ikke no'????????????

Hm, dette er vanskelig å forklare, men la meg prøve.

Mange har juni som feriemnd. og får da kun feriepenger, ikke fastlønn. Feriepengene er 12 % av det du tjente i fjor. Snittet av arbeidsdager pr. mnd. er 22, mens man har 25 feriedager.

Grunnen til at man ikke får fastlønn i juni er at man "porsjonerer" ut denne fastlønna når man tar ferie. Man får derfor lønn om man tar ferie i julen f. eks. For at man skal ha nok fastlønn å "porsjonere" ut må man trekke 3 dager i juni mnd.

Alternativet er jo å få både fastlønn og feriepenger i juni, og så trekke i lønn når man tar ferie. Slik er det også mange som gjør. Om man bruker denne måten trekker man for all ferie, dvs. at om man bruker hele ferien blir man trukket for 25 dager.

Ble dette i det hele tatt forståelig?

God ferie iallefall!

Gjest Louise K

Prøver meg på ett svar jeg også!

Iflg. feriepengeloven er en arbeidsuke 6 dager. 5 ukers ferie blir da 30 dager. En arbeidsmåned er 26 dager da iflg. feriepengeloven.

Da ser du at du har 4 dager mer ferie enn en arbeidsmåned, og du må derfor trekkes for dette når du skal ha 5 ukers ferie.

Slik jeg gjør det da er at jeg betaler ut juni lønn + 12% feriepenger og trekke 4/26 av en vanlig månedslønn.

En er da trukket for de 4 dagene en får fri, og får derfor vanlig månedslønn resten av året.

Hvorfor de har trukket deg 3 dager isteden for 4 vet ikke jeg. Det kan være forskjellige regnemåter!

Hilsen en som jobber mye med lønn!

Prøver meg på ett svar jeg også!

Iflg. feriepengeloven er en arbeidsuke 6 dager. 5 ukers ferie blir da 30 dager. En arbeidsmåned er 26 dager da iflg. feriepengeloven.

Da ser du at du har 4 dager mer ferie enn en arbeidsmåned, og du må derfor trekkes for dette når du skal ha 5 ukers ferie.

Slik jeg gjør det da er at jeg betaler ut juni lønn + 12% feriepenger og trekke 4/26 av en vanlig månedslønn.

En er da trukket for de 4 dagene en får fri, og får derfor vanlig månedslønn resten av året.

Hvorfor de har trukket deg 3 dager isteden for 4 vet ikke jeg. Det kan være forskjellige regnemåter!

Hilsen en som jobber mye med lønn!

Hos oss bruker man 5 dagers uke både når det gjelder feriedager (25) og arbeidsdager i måneden. Finner ikke kalkulator, så det ble så vankelig og regne ut nøyaktig hvor mange dager/timer vi jobber i måneden...

Annonse

tigertrollet

Hos oss bruker man 5 dagers uke både når det gjelder feriedager (25) og arbeidsdager i måneden. Finner ikke kalkulator, så det ble så vankelig og regne ut nøyaktig hvor mange dager/timer vi jobber i måneden...

Det er det samme hos oss. Da blir det 3 dager fratrekk.

Gjest jobber i det private

Skjønner ikke dette helt fortsat men takk for svar ihvertfall. Men min samboer som jobber i det offentlige og ikke har opptjent feriepengegrunnlag ble trukket for ca 25 dager på juni lønnen. Forstå det den som kan. Har man feriepengegrunnlag får man bare for 22 dager, har man ikke blir man trukket for 25. Det virker som arbeidsgiver får 3 dager og inndra til seg selv uansett. Eller er det jeg som er helt på jordet det begynner jo attpåtil og bli sent på kvelden : )

Skjønner ikke dette helt fortsat men takk for svar ihvertfall. Men min samboer som jobber i det offentlige og ikke har opptjent feriepengegrunnlag ble trukket for ca 25 dager på juni lønnen. Forstå det den som kan. Har man feriepengegrunnlag får man bare for 22 dager, har man ikke blir man trukket for 25. Det virker som arbeidsgiver får 3 dager og inndra til seg selv uansett. Eller er det jeg som er helt på jordet det begynner jo attpåtil og bli sent på kvelden : )

Dersom din samboer begynte i i kommunen i år, og derfor ikke har noe i feriepengegrunnlag, skulle han vel ikke hatt utbetaling i juni i det hele tatt. Og han skulle trekkes 3(4) dager en annen måned. Dette under forutsetning av at han skal ha 5 vekers ferie i år.

Gjest Louise K

21,66 er snitt arb.dg. pr. mnd. Dette runder de gjerne opp til 22 dager. 25 feriedager - 22 arb.dager = 3 dagers trekk for 5 ferieuke!

Det ser derfor ut som om din arbeidsgiver gjør rett med å trekke deg 3 dager!

God ferie!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...