Gå til innhold

Har spist gamle egg! Blir jeg dårlig?

Anbefalte innlegg

Gjest lis@bet

Gledet meg til brødskive med kokt egg og kaviar på, og gomset i meg nesten to hele egg før jeg oppdaget at det luktet litt muffens og sjekket datoen på kartongen. De gikk ut på dato 14 juni...

De var ikke helt hardkokt, det gule var litt bløtt. Er det mulig at jeg blir dårlig av det senere i dag..?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110044-har-spist-gamle-egg-blir-jeg-d%C3%A5rlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror nok at de setter "Best før"-datoen med ganske god margin, så jeg tror ikke du skal bekymre deg for det.

Jeg har spist egg som et er par dager på "overtid" uten å bli dårlig av det før. Dette var riktignok en uke, men jeg tviler på at det er noen skade skjedd :o)

Gjest BareMegBare

De datoene er "nye" ifølge EU standard eller noe sånt. Før i tida hadde de eggene du spiste i dag, sikkert vært holdbare til 14. august....

Går sikkert fint.

Har sett enkelte eggekartonger der det står at om du oppbevarer eggene kaldt, kan de spises en måned etter b.f-datoen.

Annonse

Annonse

Jepp. Var bare det jeg ville si. I tilfelle noen var fryktelig engstelige for meg, liksom.

Egg - særlig oppbevart kaldt - er holdbare myyyyyyyye lenger enn datoen tilsier.

Eggsjekk-tipset jeg lærte av min gode gamle bestemor er suverent:

* Ha litt vann i en bolle/romslig glass (nok vann til at et egg vil kunne være under vannskorpa dersom det synker til bunns).

* Synker egget til bunns og blir der, er det helt fint

* Flyter det litt opp, uten å bryte vannskorpa er det bra, men ikke like ferskt.

* Flyter egget opp og vaker i vannskorpa er det bare å kaste det, da er det gammelt!

Det er visstnok fordi det kommer luft inn i egget (skallet er såpass porøst at det over tid kommer luft til) - og luften forringer kvaliteten.

Selv har jeg spist egg godt over dato helt uten problemer, men bruker alltid vanntesten når datoen er overskredet. :-)

Gjest lis@bet

Egg - særlig oppbevart kaldt - er holdbare myyyyyyyye lenger enn datoen tilsier.

Eggsjekk-tipset jeg lærte av min gode gamle bestemor er suverent:

* Ha litt vann i en bolle/romslig glass (nok vann til at et egg vil kunne være under vannskorpa dersom det synker til bunns).

* Synker egget til bunns og blir der, er det helt fint

* Flyter det litt opp, uten å bryte vannskorpa er det bra, men ikke like ferskt.

* Flyter egget opp og vaker i vannskorpa er det bare å kaste det, da er det gammelt!

Det er visstnok fordi det kommer luft inn i egget (skallet er såpass porøst at det over tid kommer luft til) - og luften forringer kvaliteten.

Selv har jeg spist egg godt over dato helt uten problemer, men bruker alltid vanntesten når datoen er overskredet. :-)

Hadde det ganske travelt..

gidder som regel ikke sjekke om maten min flyter før jeg spiser den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...