Gå til innhold

Tornerose-symbolikken

Anbefalte innlegg

Gjest Calle Schewen

Jeg må nok være litt uvitende, for jeg har alltid sett på eventyret om Tornerose som et vanlig, ganske fengende eventyr om ei jente som på grunn av trolldom og fæle ting blir sperret inne av et ugjennomtrengelig tornekratt, og er dømt til å sove i 100 år. (Men så er det visst forhåndsbestemt at hun skal våkne på dagen 100 år etter, så hvorfor i det hele tatt prøve å komme seg inn i slottet før den tid?) Så leser jeg idag i sex&samliv-spalten i Dagbladet idag: "Det nytter ikke å få til en himmelsk forløsning mellom en potent mann og ei "tornerose" som ikke har våknet seksuelt. Jeg blir sjokkert når jeg møter godt voksne "torneroser" som aldri har onanert og dermed ikke funnet ut av seg selv."

Heh. Dette har jeg også hørt om før. Jeg skjønner at det er en symbolikk her, og at det går på menstruasjon og jomfruelighet, men kan noen vennligst fylle inn litt her? Jeg innrømmer at jeg ikke er helt med!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110169-tornerose-symbolikken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest livet er eventyr

Det disse gamle eventyrene prøver å fortelle oss er at jenter/kvinner ikke er noenting uten en mann. Tornerose sov i 100 år og våknet fordi en prins kysset henne.

Vi er blitt opplært til at om vi kysser frosker så blir de til prinser. Sannheten er en helt annen, det er prinsene som blir til frosker når vi kysser dem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110169-tornerose-symbolikken/#findComment-651420
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...