Gå til innhold

Hvilket insekt er dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag så jeg et merkelig bille-lignende insekt.

Det hadde rødt hode, rød bakdel (med små grønne prikker under vingepartiet), og svarte vinger. Ca 1 cm lang. 6 bein.

Midt ute i naturen, satt på et blad. Nordnorge.

any idea?

Gjest Høne I Frikassè ;P
Skrevet

Jeg er nesten sikker på at det er et eller annet bille-liknende insekt. Nesten 100% sikker...

Skrevet

Jeg er nesten sikker på at det er et eller annet bille-liknende insekt. Nesten 100% sikker...

No shit. hihi.

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Iiiik ! Et vesen fra verdensrommet !!

Gjest fruen fra Havet
Skrevet

Helt sikkert en tege - de kommer i mange flotte farger og mønstre. Er ofte litt "kantete" i fasongen. De suger på blader - og gjør deg ingen ting.

Pappa Bjørn
Skrevet

De har jeg sett mange ganger. Her har vi garantert å gjøre med en Fleintapp. De er svært vanlige på denne tiden av sommeren, men de er ikke farlige for mennesker. Til tross for den beskjedne størrelsen kan de på et døgn innta store deler av jordbæråkeren i tillegg til byttedyr som skogskatt eller små hunder.

Fleintappen har egentlig ikke noe særlig funksjon i økosystemet annet enn gjødselprodukjson. De er som hunden opptatt av å markere sitt revir, derfor kan det i blandt være en noe sjenerende lukt i områder med mye Fleintapp. Avføringen kan lukte litt som en blanding av ukegammel Kefir og tran.

Dersom du får mange av dem på plenen så kan du bare strø et forsiktig lag med bakepulver. Dette liker Fleintappen dårlig og vil finne andre områder.

Håper dette hjalp litt.

Skrevet

De har jeg sett mange ganger. Her har vi garantert å gjøre med en Fleintapp. De er svært vanlige på denne tiden av sommeren, men de er ikke farlige for mennesker. Til tross for den beskjedne størrelsen kan de på et døgn innta store deler av jordbæråkeren i tillegg til byttedyr som skogskatt eller små hunder.

Fleintappen har egentlig ikke noe særlig funksjon i økosystemet annet enn gjødselprodukjson. De er som hunden opptatt av å markere sitt revir, derfor kan det i blandt være en noe sjenerende lukt i områder med mye Fleintapp. Avføringen kan lukte litt som en blanding av ukegammel Kefir og tran.

Dersom du får mange av dem på plenen så kan du bare strø et forsiktig lag med bakepulver. Dette liker Fleintappen dårlig og vil finne andre områder.

Håper dette hjalp litt.

hihi

Skrevet

Håper dette hjalp litt.

Også populært kalt Bærfis :o)

Pappa Bjørn
Skrevet

Også populært kalt Bærfis :o)

Nei, ikke så langt nord. Da kan det være du forveksler med en Fitlefant eller en GD, eller for legfolk, en Grafodraltus.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...