nolte Skrevet 23. juni 2003 Skrevet 23. juni 2003 Når man snekrer, og man "gjerder/gjerer" lister, dvs en hjørnesammenføyning i 90 grader, ved å skråskjære endene 45 grader, hvordan SKRIVES det? Håper noen har et kjapt svar! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 23. juni 2003 Skrevet 23. juni 2003 Har lurt på det selv... Tror det heter gjerdesag, eller gjerdingssag, men jeg er slett ikke sikker! 0 Siter
Gemini Skrevet 23. juni 2003 Skrevet 23. juni 2003 Har lurt på det selv... Tror det heter gjerdesag, eller gjerdingssag, men jeg er slett ikke sikker! Mener bestemt at en sag for å gjøre dette heter "gjerdinssag" - så da heter det vel "å gjerde" :-) 0 Siter
Gemini Skrevet 23. juni 2003 Skrevet 23. juni 2003 Mener bestemt at en sag for å gjøre dette heter "gjerdinssag" - så da heter det vel "å gjerde" :-) Gjerdingssag skulle det være :-) 0 Siter
nolte Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Skrevet 23. juni 2003 Har lurt på det selv... Tror det heter gjerdesag, eller gjerdingssag, men jeg er slett ikke sikker! Fant det ut....det skrives faktisk "gjære". Sakset fra Riksmålsordboka: "III gjære v1 el. v2 (ty. gehren) i snekring: føre endene av bord, lister sammen i skråsnitt slik at de møtes i en vinkel" 0 Siter
nolte Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Skrevet 23. juni 2003 Gjerdingssag skulle det være :-) Se svaret mitt til prust. 0 Siter
Tornerose Skrevet 23. juni 2003 Skrevet 23. juni 2003 Mener bestemt at en sag for å gjøre dette heter "gjerdinssag" - så da heter det vel "å gjerde" :-) Jeg mener nå det heter gjæresag. 0 Siter
Gemini Skrevet 23. juni 2003 Skrevet 23. juni 2003 Fant det ut....det skrives faktisk "gjære". Sakset fra Riksmålsordboka: "III gjære v1 el. v2 (ty. gehren) i snekring: føre endene av bord, lister sammen i skråsnitt slik at de møtes i en vinkel" OK! Men Riksmålsordboka? Du mener vel Bokmålsordboka? :-) 0 Siter
forbrenner Skrevet 23. juni 2003 Skrevet 23. juni 2003 Jeg mener nå det heter gjæresag. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=gjerde&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j mvh Ano 0 Siter
Gjest prust Skrevet 23. juni 2003 Skrevet 23. juni 2003 Fant det ut....det skrives faktisk "gjære". Sakset fra Riksmålsordboka: "III gjære v1 el. v2 (ty. gehren) i snekring: føre endene av bord, lister sammen i skråsnitt slik at de møtes i en vinkel" Da lærte jeg et nytt ord :-) Noen ord bruker en bare muntlig, og ser dem sjelden på trykk - og _gjæresag_ er da ett av dem! Det var litt vanskelig å få inn i skallen...måtte klikke tilbake på ditt innlegg for å se det én gang til! 0 Siter
nolte Skrevet 23. juni 2003 Forfatter Skrevet 23. juni 2003 OK! Men Riksmålsordboka? Du mener vel Bokmålsordboka? :-) Selvfølgelig mener jeg BOKMÅLSORDBOKA...:-) 0 Siter
fresja Skrevet 23. juni 2003 Skrevet 23. juni 2003 Mener bestemt at en sag for å gjøre dette heter "gjerdinssag" - så da heter det vel "å gjerde" :-) Finner bare gjæresag under verktøy i f.eks. kryssordleksikon. Å gjerde er vel noe helt annet, f.eks å sette påler og netting rundt et jordstykke. 0 Siter
Gemini Skrevet 23. juni 2003 Skrevet 23. juni 2003 Finner bare gjæresag under verktøy i f.eks. kryssordleksikon. Å gjerde er vel noe helt annet, f.eks å sette påler og netting rundt et jordstykke. Jada, bare gni det inn! ;-) Det har kommet fram et annet sted i tråden her at det heter å gjære og følgelig gjæresag. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.