Gå til innhold

Ekkelt spørsmål....

Anbefalte innlegg

Gjest Norløff

Hei........

Jeg legger inne t spørsmål her somsikkert ikke er videre delikat. Les det den som vil, og kan noen gi meg råd vil jeg bli kjempeglad!

Jeg har fått en stor byll/kvise mellom rompeballene ved siden av anus. Selve kulen er ganske stor, vil tippe det røde og hovne området er på størrelse med en femtiøring. Den er hoven på midten og ganske hard. Lekker litt puss i dag.... Har hatt den en ukes tid, og den har egentlig bare blitt større og vondere. Spesielt vondt er det når jg skal sitte..... Har noen vært borti noe lignede, eller har noe råd til meg? Kan jeg slippe legebesøk er det ønskelig... Bør den klemmes på nå som det begynner å lekke? Virker som om det er en propp som sperrer for at alt kommer ut.....Grøss.....! er det noe jeg kan smøre med for å trekke ut verken? Vet ikke om den er betent eller bare vanlig kvise... Er egentlig ingen tydelig "kvisepropp", mer en kul....

Håper på seriøse svar, og forhåpentligvis litt hjelp fra dere....

Flau hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110308-ekkelt-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke signatur

Du må nok gå til legen din og få den fjernet i lokalbedøvelse.

Høres ikke ut som hverken hemorroide eller tvilling. Heller en byll av noe slag.

Men dette finner legen ut av.

Det er ikke sikkert den må fjernes av legen, men i så fall gjør det ikke vondt. OG han er vant til å behandle folk over hele kroppen så ikke vær flau! Jeg synes du skal gå til legen om noen dager om den ikke blir mindre. La den være i fred/evt. smør med aloe vera eller annen salve.

Annonse

Gjest Sykepleierstudinen

Det er kanskje en såkalt "tvilling"?

Det kan være et hår som vokser feil vei, ganske vanlig ved mye stillesitting. Pappa hadde en sånn en gang, og fikk den fjernet. Gå til legen!

Dette er en abscess. Det lureste er å gå til legen, slik at han/hun kan åpne den for deg. Dette er et veldig vanlig problem, så ikke vær flau.

Men... Jeg vet at dette ikke er så lett. Ikke noe gøy å gå til legen. Prøv og klemme ut pusset selv.(Husk rene hender.). Deretter kan du desinfisere med litt klorhexidin og eventuelt smøre med litt bacimycin.Dette får du kjøpt på apoteket. Til slutt kan du legge på en ren kompress. Noe annet som er veldig lurt er å kjøpe "Barnengens" flytende såpe til kroppsvask på apoteket. Dette er medisinsk grønnsåpe. Ta noen "dæsjer" i en balje med vann og sett deg med rumpa oppi. Dette virker også desinfisernde. Bare husk å skylle godt med rent vann til slutt.

Siden denne kulen ligger i nærheten av endetarmsåpningen bør du også skylle deg med hånddusjen, eventuelt vaske/ta grønnsåpebad etter at du har hatt avføring.

Håper at det hjelper! :-)

Jeg har hatt samme problemet etter at jeg fødte første gang, men jeg får de i lysken. Har hatt mange nå så jeg begynner å få litt erfaring :-) (blæ). Det som virker på meg er å sette meg i varmt vann og ta dusjen med varmt vann rett på. Etter et kvarters tid sprekker den av seg selv og da kan jeg klemme det ut. Skikkelig plagsomme greier og jævlig vondt!

Gjest Norløff

Dette er en abscess. Det lureste er å gå til legen, slik at han/hun kan åpne den for deg. Dette er et veldig vanlig problem, så ikke vær flau.

Men... Jeg vet at dette ikke er så lett. Ikke noe gøy å gå til legen. Prøv og klemme ut pusset selv.(Husk rene hender.). Deretter kan du desinfisere med litt klorhexidin og eventuelt smøre med litt bacimycin.Dette får du kjøpt på apoteket. Til slutt kan du legge på en ren kompress. Noe annet som er veldig lurt er å kjøpe "Barnengens" flytende såpe til kroppsvask på apoteket. Dette er medisinsk grønnsåpe. Ta noen "dæsjer" i en balje med vann og sett deg med rumpa oppi. Dette virker også desinfisernde. Bare husk å skylle godt med rent vann til slutt.

Siden denne kulen ligger i nærheten av endetarmsåpningen bør du også skylle deg med hånddusjen, eventuelt vaske/ta grønnsåpebad etter at du har hatt avføring.

Håper at det hjelper! :-)

Tusen takk for svaret - skal prøve rådene dine......

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...