Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi har et (ganske gammelt) tregulv, som vi nå har klart å få fuktflekker på (ikke spør). Det jeg lurer på er om det er mulig å bleke disse vekk.. ellernoe?

Er ikke snakk om veldig mørke flekker, så jeg tror ikke de har trukket så dypt inn i treverket.

For et bedre bilde av hvaslags type gulv det er snakk om, kan dere se (et dårlig) bilde her: http://www.minebilder.no/thumbC/C1858/ecboyv5d7ypdkc20xmibsrlystflfm86n3aviig3c.jpg

*hjelp*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110312-noen-som-har-peiling-p%C3%A5-gulv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Problemet med fukt er at det bringer med seg tåresopp (jordslag) som er svart. Hvis treet er ubehandlet, kan du bleke med klorin. Hvis soppen er under lakk, må du slipe vekk lakken. Prøv med et middels varmt strykejern og en tørr fille mellom gulvet og jernet på bart treverk. Er det bare fukt, vil treet tørke etter en stund og flekken forsvinne litt. Er det mer fukt vil den komme tilbake. Viktig er det å finne kilden til fukten først. Mulig du må bytte ut bordet.

Problemet med fukt er at det bringer med seg tåresopp (jordslag) som er svart. Hvis treet er ubehandlet, kan du bleke med klorin. Hvis soppen er under lakk, må du slipe vekk lakken. Prøv med et middels varmt strykejern og en tørr fille mellom gulvet og jernet på bart treverk. Er det bare fukt, vil treet tørke etter en stund og flekken forsvinne litt. Er det mer fukt vil den komme tilbake. Viktig er det å finne kilden til fukten først. Mulig du må bytte ut bordet.

Takk, tenkte vi skulle prøve med klor på en liten flekk for å se hvordan det blir. Aner du om den bør vannes ut først (og isåfall hvor mye?) eller om vi skal "ta'n bar"?

Ulv I Faarikaal

Takk, tenkte vi skulle prøve med klor på en liten flekk for å se hvordan det blir. Aner du om den bør vannes ut først (og isåfall hvor mye?) eller om vi skal "ta'n bar"?

Vet ikke, men er det lyst treverk tror jeg sikkert du kan bruke klorin rent.

Andre belekemidler er vannstoffperoksyd og natriumdithionitt. Skumle greier, men spør på apoteket. Den siste er råbra til å bleke tøy med !

Vet ikke, men er det lyst treverk tror jeg sikkert du kan bruke klorin rent.

Andre belekemidler er vannstoffperoksyd og natriumdithionitt. Skumle greier, men spør på apoteket. Den siste er råbra til å bleke tøy med !

Vel da bevæpner jeg meg med tue og klorin, ikler meg gummihansker og kommer ilende for å denge hvis ting går gæli :)

Annonse

Ulv I Faarikaal

Vel da bevæpner jeg meg med tue og klorin, ikler meg gummihansker og kommer ilende for å denge hvis ting går gæli :)

Prøv litt på et mindre synlig sted. De to andre midlene er kraftigere enn klorin. Et problem er at klorin ikke løser fett, så hvis treet er sausa inn med grønnsåpe, så funker det ikke. Ikke de to andre heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...