Gå til innhold

slanking

Gjest slimmer... NOT

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tenkte mer på regnestykker som : 100 gram sjokolade forbrennes ved å spasere i x antall timer.

Vi mennesker liker ikke alltid "fakta" så godt, i alle fall hvis noe smaker godt, og nå skal jeg ha meg noen grillpølser

nam!

med potetsalat

Og det er godt. Grilling og potetsalt bør alle kunne unne seg nå på sommern, men ikke i dag i og med at været suger!

Man må uansett veie opp i mot hverandre hva som er viktigst for den enkelte. Er det å få 2 minutters tilfredstillelse ved å spise en sjokolade det viktigste, eller er det det å bli fornøyd med seg selv og sin kropp?

Kombinasjonen er uansett fullt mulig, dog må man kanskje slite litt ekstra en periode dersom man er relativt sterkt overvektig, men igjen så dreier det hele seg om egne prioriteringer.

De fleste av oss har muligheten til å få nøyaktig den kroppen vi vil ha, dog krever dette for de fleste av oss disiplin og innsats og tid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110318-slanking/page/2/#findComment-652681
Del på andre sider

Gjest slimmer... NOT

grillpøsene smakte nå i alle fall upåklagelig - selv om diskusjonen ble litt løs i konsistensen

:o)

Siden dere er så opptatt av kostholdet mitt, så kan jeg godt fortelle dere hvordan det er. Jeg tror ikke på Grete Roede, heller litt mer mot Fedon, men mest av alt tror jeg på den gyldne middelvei.

Jeg spiser alltid frokost. En ganske stor en også... Spiser mellommåltid, en god lunsj og middag+ grønnsaker og frukt. Prøver å få i litt flere proteiner og spiser endel fisk og kylling. Har allerede gått ned mange kilo.

Blir bare så frustrert når jeg ikke klarer å kontrollere meg....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110318-slanking/page/2/#findComment-652683
Del på andre sider

Siden dere er så opptatt av kostholdet mitt, så kan jeg godt fortelle dere hvordan det er. Jeg tror ikke på Grete Roede, heller litt mer mot Fedon, men mest av alt tror jeg på den gyldne middelvei.

Jeg spiser alltid frokost. En ganske stor en også... Spiser mellommåltid, en god lunsj og middag+ grønnsaker og frukt. Prøver å få i litt flere proteiner og spiser endel fisk og kylling. Har allerede gått ned mange kilo.

Blir bare så frustrert når jeg ikke klarer å kontrollere meg....

Dersom du følger et fornuftig kosthold så har dagen i dag ingenting å si.

Men et lite spørsmål: Du tror ikke på GR, sier du. Hva mener du med det?

Jeg har ikke veldig god kunnskap om GR sitt kosthold så det er mulig jeg tar feil, men det lille jeg vet går i hvert fall på at det hun sier er fullstendig korrekt. Altså at man skal spise ca 5 måltider om dagen, at man skal unne seg noe godt en dag nå og da, og at man skal basere kostholdet sitt på et visst inntak av kalorier.

GR har tjent seg styrtrik på å lære nordmenn noe om elementær kostholdslære. Det er nesten fantastisk, men like brillijant å tjene penger på noe så banalt. Det fungerer tross alt, og det er det eneste som fungerer.

Jeg har derimot ikke så veldig mye til overs for at dama forteller at jenter skal spise så og så mye, helt uten å ta deres vekt i betraktning. Det å kalle noe for "nei" og noe for "ja" mat er også en barnehagementalitet hun burde spart seg for, dog er hennes hoved prinisipper helt korrekte, uansett hvordan man vrir og vender på det.

Jeg vet fint lite om denne Fedon, men når jeg leser det du skriver her og din beskrivelse av ditt kosthold, så får jeg jo inntrykk av at dette like gjerne kunne vært en GR diett.

Hvorfor liker du da den ene og ikke den andre?

Hmmm eller er Fedon denne 0 karbohydratidioten?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110318-slanking/page/2/#findComment-652707
Del på andre sider

Gjest Slimmer... NOT

Dersom du følger et fornuftig kosthold så har dagen i dag ingenting å si.

Men et lite spørsmål: Du tror ikke på GR, sier du. Hva mener du med det?

Jeg har ikke veldig god kunnskap om GR sitt kosthold så det er mulig jeg tar feil, men det lille jeg vet går i hvert fall på at det hun sier er fullstendig korrekt. Altså at man skal spise ca 5 måltider om dagen, at man skal unne seg noe godt en dag nå og da, og at man skal basere kostholdet sitt på et visst inntak av kalorier.

GR har tjent seg styrtrik på å lære nordmenn noe om elementær kostholdslære. Det er nesten fantastisk, men like brillijant å tjene penger på noe så banalt. Det fungerer tross alt, og det er det eneste som fungerer.

Jeg har derimot ikke så veldig mye til overs for at dama forteller at jenter skal spise så og så mye, helt uten å ta deres vekt i betraktning. Det å kalle noe for "nei" og noe for "ja" mat er også en barnehagementalitet hun burde spart seg for, dog er hennes hoved prinisipper helt korrekte, uansett hvordan man vrir og vender på det.

Jeg vet fint lite om denne Fedon, men når jeg leser det du skriver her og din beskrivelse av ditt kosthold, så får jeg jo inntrykk av at dette like gjerne kunne vært en GR diett.

Hvorfor liker du da den ene og ikke den andre?

Hmmm eller er Fedon denne 0 karbohydratidioten?

Fedon er 0 karbohydrat ja. Er nok enig i mye GR sier, men jeg er uenig i at man må veie alt man spiser. Hvis man har spist en brødskive som veier mer enn 50 g, da er det fy! Synes dessuten 1250-1500 kcal som hun anbefaler er litt i minste laget. I alle fall hvis man trener litt (mye).

Når det gjelder Fedon, så tror jeg på prinsippet med å holde et stabilt blodsukker. Spiser man mye sukker, så fyker det til topps og daler ned igjen ganske kjapt. Lettere å småspise da.

Som sagt tror jeg at den gyldne middelvei er den beste. Nytter ikke å nekte seg selv enkelte mattyper.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110318-slanking/page/2/#findComment-652733
Del på andre sider

Annonse

Fedon er 0 karbohydrat ja. Er nok enig i mye GR sier, men jeg er uenig i at man må veie alt man spiser. Hvis man har spist en brødskive som veier mer enn 50 g, da er det fy! Synes dessuten 1250-1500 kcal som hun anbefaler er litt i minste laget. I alle fall hvis man trener litt (mye).

Når det gjelder Fedon, så tror jeg på prinsippet med å holde et stabilt blodsukker. Spiser man mye sukker, så fyker det til topps og daler ned igjen ganske kjapt. Lettere å småspise da.

Som sagt tror jeg at den gyldne middelvei er den beste. Nytter ikke å nekte seg selv enkelte mattyper.

Nope - Atkins er 0 karbo , Fedon er lavt karbo - vesentlig forskjell der.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110318-slanking/page/2/#findComment-652741
Del på andre sider

Hvis GR mener man skal veie hver jævla brødskive man dytter i seg, så er jeg enig med deg. Der går faktisk grensen. Prinsippet hennes er godt, men dersom hun gjør noe som egentlig er så lett, så vanskelig, så mener jeg at hun gjør noe veldig feil. Men dette gjør hun vel helt sikkert bevisst for å kapre kunder.

Ingen trenger tross alt å dra på GR kurs da det er så simpelt at alle som setter seg ned og leser litt om kosthold og kropp i et par timer, kan klare det hele lett selv.

Kanskje det er derfor hun gjør det så vrient?

Jeg har ikke tro på denne Fedon dietten. Dvs, den fungerer, det er ingen tvil om det, men problemet er at dette er en ekstrem diett som gjør at man klusser veldig med kroppen sin. Denne dietten bør etter min mening ikke benyttes av "amatører".

Jeg tror at den dagen man slutter på denne dietten så vil man meget mulig fyke i været som aldri tidligere, da man har vendt kroppen av med karbohydrater. Når den får det igjen vil den sjokkeres og suge til seg det den klarer av karbs, og man vil gå på en seriøs vektøkningssmell.

Men kjører man en mellomting så blir det selvsagt noe annet.

Tilnærmet 0 karbohydrater er tross alt ikke sunt for noen, selv om man går ned mye i starten. I lengden vil denne dietten rimelig sikkert gjøre vondt verre, noe jeg også nå ser at mange kostholdseksperter går ut og advarer mot.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110318-slanking/page/2/#findComment-652748
Del på andre sider

Har du den kroppen du ønsker deg da? Er du helt fornøyd?

Jeg var det, men jeg gikk på min første treningspausesmell sommeren for to år siden, og jeg kom ikke igang igjen. Min første skikkelige pause på rundt 10 år ble altså en pause som varte til februar/mars i år, men jeg er så smått igang igjen, dog noe roligere enn tidligere.

Fornøyd nå? Tja, jeg er fornøyd med at pausen viste seg at jeg holder meg ganske greit til tross for pause på mer enn halvannet år, og at jeg iløpet av disse 3-4 mnd med trening har oppnådd en helt ok form, helt uten å slite meg ut med trening, og helt uten å tenke kosthold annet enn at jeg spiser ca 4-5 ganger per dag. Er ikke så nøye på det nå.

Jeg er hvert fall et levende bevis på at trening og kosthold funker. Som 17 åring var jeg 184 cm høy (som nå) og veide under 60 kg. Jeg var den største pingla av alle, og hadde alltid vært det, utseendemessig. Jeg begynte å trene og la på meg mange kg muskler, og er nå forholdsvis kraftig på rundt 95 kg, noe som også holdt seg veldig godt til tross for en pause selv om jeg i pausen selvsagt mistet en del muskler, og også la på meg fett.

Jeg har heller aldri, i hvert fall ikke annet enn i små perioder, hvert hysterisk med kostholdet mitt. Har alltid drikki alt for mye øl i helgene og spist alt for mye junkfood, men i hovedsak prøver jeg å begrense dette til helgene. Det viktigste har for meg hvert å spise mine 5 måltider med mat i døgnet, noe jeg stort sett har gjort.

Jeg tror det viktige er at man finner noe man trives med å gjøre. F.eks. som jeg gjorde da jeg fant ut at jeg trivdes enormt med vekttrening. Grunnen til at jeg trivdes var selvsagt at jeg raskt så resultater, og ble da hekta totalt. Det tror jeg andre også vil bli om man raskt ser resultater, enten det er som følge av vekter, jogging, sykling eller hva det nå måtte være.

Motivasjonen er viktig, og ser man resultater blir man også motivert til meg trening samt det å følge et fornuftig kosthold.

Jeg er dog "motstander" av noe fanatisk kosthold hvor man teller alt man dytter i seg. Dette hysteriet skremmer normale mennesker fra å i det hele tatt forsøke. Jeg tror heller ikke at vanlige folk har noe behov for dette GI hysteriet alt nå dreier seg om. De har ikke noe bruk for det, og slik sjekking av all mat gjør ikke annet enn å ta motet fra folk.

Når jeg vil ned i vekt, og det er kanskje det mest relevante for deg, så stiller jeg meg på steppemaskinen i 30 minutter etter vekttreninga, samt at jeg i større grad enn hva jeg normalt gjør begrenser junkfooden til helgene. Jeg spiser ikke noe mindre enn hva jeg gjør til vanlig, men sunnere ved å droppe sjokolader, junkfood, osv, på ukedagene. I helgene må man, etter min mening, kunne unne seg noe godt.

Det er også veldig viktig at man ikke spiser for lite. Det er feilen de fleste gjør da de setter seg i en situasjon hvor kroppen begynner å lagre fett og selv om man går ned i vekt så er det muskler og vann man mister, noe som medfører at fettprosenten går opp - altså det siste man vil.

For eksempel har ofte beinrangler på 35 kg en fettprosent som er høyere enn hva normalt slanke mennesker har.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110318-slanking/page/2/#findComment-652791
Del på andre sider

Gjest Slimmer

Jeg var det, men jeg gikk på min første treningspausesmell sommeren for to år siden, og jeg kom ikke igang igjen. Min første skikkelige pause på rundt 10 år ble altså en pause som varte til februar/mars i år, men jeg er så smått igang igjen, dog noe roligere enn tidligere.

Fornøyd nå? Tja, jeg er fornøyd med at pausen viste seg at jeg holder meg ganske greit til tross for pause på mer enn halvannet år, og at jeg iløpet av disse 3-4 mnd med trening har oppnådd en helt ok form, helt uten å slite meg ut med trening, og helt uten å tenke kosthold annet enn at jeg spiser ca 4-5 ganger per dag. Er ikke så nøye på det nå.

Jeg er hvert fall et levende bevis på at trening og kosthold funker. Som 17 åring var jeg 184 cm høy (som nå) og veide under 60 kg. Jeg var den største pingla av alle, og hadde alltid vært det, utseendemessig. Jeg begynte å trene og la på meg mange kg muskler, og er nå forholdsvis kraftig på rundt 95 kg, noe som også holdt seg veldig godt til tross for en pause selv om jeg i pausen selvsagt mistet en del muskler, og også la på meg fett.

Jeg har heller aldri, i hvert fall ikke annet enn i små perioder, hvert hysterisk med kostholdet mitt. Har alltid drikki alt for mye øl i helgene og spist alt for mye junkfood, men i hovedsak prøver jeg å begrense dette til helgene. Det viktigste har for meg hvert å spise mine 5 måltider med mat i døgnet, noe jeg stort sett har gjort.

Jeg tror det viktige er at man finner noe man trives med å gjøre. F.eks. som jeg gjorde da jeg fant ut at jeg trivdes enormt med vekttrening. Grunnen til at jeg trivdes var selvsagt at jeg raskt så resultater, og ble da hekta totalt. Det tror jeg andre også vil bli om man raskt ser resultater, enten det er som følge av vekter, jogging, sykling eller hva det nå måtte være.

Motivasjonen er viktig, og ser man resultater blir man også motivert til meg trening samt det å følge et fornuftig kosthold.

Jeg er dog "motstander" av noe fanatisk kosthold hvor man teller alt man dytter i seg. Dette hysteriet skremmer normale mennesker fra å i det hele tatt forsøke. Jeg tror heller ikke at vanlige folk har noe behov for dette GI hysteriet alt nå dreier seg om. De har ikke noe bruk for det, og slik sjekking av all mat gjør ikke annet enn å ta motet fra folk.

Når jeg vil ned i vekt, og det er kanskje det mest relevante for deg, så stiller jeg meg på steppemaskinen i 30 minutter etter vekttreninga, samt at jeg i større grad enn hva jeg normalt gjør begrenser junkfooden til helgene. Jeg spiser ikke noe mindre enn hva jeg gjør til vanlig, men sunnere ved å droppe sjokolader, junkfood, osv, på ukedagene. I helgene må man, etter min mening, kunne unne seg noe godt.

Det er også veldig viktig at man ikke spiser for lite. Det er feilen de fleste gjør da de setter seg i en situasjon hvor kroppen begynner å lagre fett og selv om man går ned i vekt så er det muskler og vann man mister, noe som medfører at fettprosenten går opp - altså det siste man vil.

For eksempel har ofte beinrangler på 35 kg en fettprosent som er høyere enn hva normalt slanke mennesker har.

Takk for utfyllende svar! Så det er vekttrening først og step etterpå som er nøkkelen? Hvorfor i den rekkefølgen? Noen andre gode tips?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110318-slanking/page/2/#findComment-652795
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet i dag

"For eksempel har ofte beinrangler på 35 kg en fettprosent som er høyere enn hva normalt slanke mennesker har."

Hvor har du det fra?

Hvis du mener de med anoreksi så har de(kvinnelige) feks ikke menstrasjon og det er pga de ikke har noe særlig med fett på kroppen(og ikke spiser noe særlig heller).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110318-slanking/page/2/#findComment-652800
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar! Så det er vekttrening først og step etterpå som er nøkkelen? Hvorfor i den rekkefølgen? Noen andre gode tips?

Den rekkefølgen kjører jeg fordi det skal en stund med trening til før kroppen har brukt opp sine energilagre og kan begynne å brenne fett. Mellom 30-45 minutter påstår de vise. Ergo er det flott med en styrkeøkt først, brenne opp energien, og så, når man har kvittet seg med denne, å stille seg på steppemaskinen (min favoritt, dog fungerer tredemølle og sykkel like godt. Det blir en smakssak) i ca 30 minutter og brenne fett. Man kan selvsagt steppe kortere og lengre også.

I tillegg vil mer muskler sørge for økt forbrenning generelt, altså er styrkeøkten i seg selv med på å få opp fettforbrenningen.

Et enkelt tips er å drikke veldig mye vann. Spesielt under trening, men også ellers. Vann sørger bidrar til å hjelpe kroppen med å skille ut avfallsstoffer.

Et annet tips, som jeg for øvrig aldri har prøvd på selv da jeg ikke fungerer så godt om morgenen, er morgentrening før frokost. Etter en god natts søvn så er energilagrene på bånn, og du vil gå rett fettet når du begynner å trene. Men denne økten bør isåfall foregå på lav intensitet. Dette skal være den beste måten å brenne fett på, og er sammen med aerobisk trening etter vekttreninga den beste måten å brenne fett på.

Etter dette spiser du selvsagt en god frokost.

Andre småting er å drøye treninga på kvelden til ca 2 timer etter matinntak.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110318-slanking/page/2/#findComment-652801
Del på andre sider

Annonse

"For eksempel har ofte beinrangler på 35 kg en fettprosent som er høyere enn hva normalt slanke mennesker har."

Hvor har du det fra?

Hvis du mener de med anoreksi så har de(kvinnelige) feks ikke menstrasjon og det er pga de ikke har noe særlig med fett på kroppen(og ikke spiser noe særlig heller).

Det har jeg lest.

Jeg kan prøve å finne noe om det i natt, og dette stemmer.

Men husk at vi nå snakker om prosent. Når musklene er så godt som helt borte og jenta veier svært lite, så er det selvsagt ikke mye fett som skal til for at fettprosenten går i været.

Det første kroppen vil sørge for å lagre når disse personene spiser er fettet, rett og slett fordi fett er svært viktig for at man skal fungere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110318-slanking/page/2/#findComment-652805
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet i dag

Det har jeg lest.

Jeg kan prøve å finne noe om det i natt, og dette stemmer.

Men husk at vi nå snakker om prosent. Når musklene er så godt som helt borte og jenta veier svært lite, så er det selvsagt ikke mye fett som skal til for at fettprosenten går i været.

Det første kroppen vil sørge for å lagre når disse personene spiser er fettet, rett og slett fordi fett er svært viktig for at man skal fungere.

Det er sant, det skal lite til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110318-slanking/page/2/#findComment-652809
Del på andre sider

petter smart

Jeg vet ikke hvordan du slanker deg, men gjør du som nordmenn flest og spiser som en idiot, eller rett og slett knapt spiser i det hele tatt, så er vel denne dagen i dag hvor du dyttet i deg 2 liter is den mest fornuftige dagen du har hatt i løpet av din slankeperiode.

Dersom du spiser som man skal når man vil bli kvitt litt fett, ergo har lagt opp kostholdet på en fornuftig og gjennomtenkt måte, så skal du ikke bry deg om hva du spiste i dag.

Denne dagen har tross alt null og si. Det som derimot har noe å si er hvordan du spiser generelt. Ikke hva du spiste idag.

Alle må ha lov til å unne seg en bøtte med is i ny og ne, og følger du et fornuftig opplegg (noe de færreste gjør) så har denne fråtsingen idag bare gjort deg godt.

Forbrenninga senkes tross alt som følge av et regelmessig sunt kosthold da kroppen ikke ser noen grunn til å forbrenne noe da det ikke er behov for det, men etter en dag som denne vil kroppen tenke at; heeey, nå må vi begynne å forbrenne litt igjen, og forbrenninga skrur seg opp igjen.

Ingenting er bedre enn det når du vil ned i vekt.

Dersom du derimot slanker deg som en idiot, noe de fleste gjør, så vil du aldri oppnå noe uansett, og dagen i dag har altså null å si.

Problemet er at kroppen lettere slår av forbrenningen enn på igjen. Derfor går folk opp igjen etter en "slanke"periode med lite mat.

Derfor vil kroppen heller ta opp alle kaloriene i isen enn å slå på forbrenningen igjen. For som du sier, det er ikke hva du gjorde i dag som er viktig, men hva du gjør hver dag. Hvis kroppen er vant til lite mat jubler den når den får mange kalorier og tar til seg alle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/110318-slanking/page/2/#findComment-652894
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...