Gå til innhold

Anbefalte innlegg

"Ambulansesjåførene i Alta jobber av og til over 24 timer i strekk. Enkelte ganger har sjåførene nektet å stille på jobb i frykt for ulykker.

-Vi har hatt sjåfører som nekter å gå på jobb i frykt for ulykker. Når de har vært over 24 timer på vakt uten pause har de dratt hjem, sier tillitsvalgt blant sjåførene i Alta, Geir Jøran Sara til Finnmark Dagblad.

[...]

Helse Finnmark er oppdragsgiver for Ambulansetjenesten i Alta. Disse toer nå, ifølge Sara, sine hender.

-De henviser til at oppdraget er lagt ut på anbud, men de bør ha ansvar for å følge opp kontrakten, sier Sara.

Til Finnmark Dagblad sier Helse Finnmark at deres oppgave er å sørge for at publikum har et forsvarlig ambulansetilbud til enhver tid."

Kilde: http://www.aftenposten.no/jobb/article.jhtml?articleID=582331

Privatisering av helsetjenester er et flott konsept! [ironi til Frp-velgere dere ute]

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

De JOBBER nødvendigvis ikke, de har VAKT i 24 timer.

Hei,

Men når man er på vakt har man en tendens til å måtte jobbe. Og jeg kan godt tenke meg (hvis jeg først skulle trenge en ambulanse) en sjåfør som ikke har jobbet i opptil 24 timer - særlig hvis det var på veiene i Nord-Norge!

Med vennlig hilsen

Hei,

Men når man er på vakt har man en tendens til å måtte jobbe. Og jeg kan godt tenke meg (hvis jeg først skulle trenge en ambulanse) en sjåfør som ikke har jobbet i opptil 24 timer - særlig hvis det var på veiene i Nord-Norge!

Med vennlig hilsen

Kjenner en del til dette med ambulansevakter fra min karriære i Røde Kors. I min tidligere hjemkommune hadde Røde Kors ambulansekontrakt med fylket.

Stasjonen hadde til enhver tid to personer på vakt, og to personer med bakvakt. De to som hadde vakt bodde på ambulansestasjonen. Der hadde de soverom, bad, muligheter for matlaging, trening og Tv-titting osv. De hadde gjerne vakt fra fredag ettermiddag til søndag ettermiddag. De satt jo ikke oppe hele natta i påvente av en utrykning! Nå var dette et relativt lite sted hvor antallet utrykninger ikke var så stort, men det blir gjerne noen syketransporter og slik. Yrket som ambulansesjåfør er uforutsigbart, og man kan ha null eller fem utrykninger iløpet av en dag. Blir det mange, er det selvsagt en stor påkjenning om man skal ha 24-timers vakter. Men i de fleste tilfellene er det ikke snakk om slike ordninger der det er mange utrykninger pr. døgn!

Selvsagt høres det grovt ut slik det blir fremstilt i VG, men jeg trodde da at du av alle var utstyrt med litt kritisk sans???

Kjenner en del til dette med ambulansevakter fra min karriære i Røde Kors. I min tidligere hjemkommune hadde Røde Kors ambulansekontrakt med fylket.

Stasjonen hadde til enhver tid to personer på vakt, og to personer med bakvakt. De to som hadde vakt bodde på ambulansestasjonen. Der hadde de soverom, bad, muligheter for matlaging, trening og Tv-titting osv. De hadde gjerne vakt fra fredag ettermiddag til søndag ettermiddag. De satt jo ikke oppe hele natta i påvente av en utrykning! Nå var dette et relativt lite sted hvor antallet utrykninger ikke var så stort, men det blir gjerne noen syketransporter og slik. Yrket som ambulansesjåfør er uforutsigbart, og man kan ha null eller fem utrykninger iløpet av en dag. Blir det mange, er det selvsagt en stor påkjenning om man skal ha 24-timers vakter. Men i de fleste tilfellene er det ikke snakk om slike ordninger der det er mange utrykninger pr. døgn!

Selvsagt høres det grovt ut slik det blir fremstilt i VG, men jeg trodde da at du av alle var utstyrt med litt kritisk sans???

Hei,

Jeg forstår selvsagt at det ikke er slik hver dag, eller engang hver uke.

Poenget her var mer ansvarsfraskrivelsen i forbindelsen med privatiseringen.

Med vennlig hilsen

Hei,

Kilden er forøvrig Aftenposten, og ikke VG! :D

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest Daraan

De JOBBER nødvendigvis ikke, de har VAKT i 24 timer.

Her er det sannsynligvis prat om å -jobbe- i 24 timer,ikke bare henge på vakt! (selv om man da også noenganger faktisk jobber når man har vakt!!). For mange amb.sjåfører har ukesturnuser,altså har de vakt en uke på og en av!

Jeg kjenner til ikke-privatiserte AMK-sentraler der ambulansesjåførene har vakt 48 timer i strekk, så slikt som dette er ikke unikt for privatisering.

Jeg er uansett enig i at det er (teoretisk) uforsvarlig.

Hei,

Men hvis det er offentlig, så kan de ikke fraskrive seg ansvaret slik som skjer her.

Med vennlig hilsen

Hei,

Men hvis det er offentlig, så kan de ikke fraskrive seg ansvaret slik som skjer her.

Med vennlig hilsen

Apropos:

Er det ikke rart at kirurger (og andre sykehusleger) kan være på vakt 24 timer i strekk?

En kirurg som har vært på jobb i 20 timer, er ikke den jeg ville foretrukket tok seg av meg hvis jeg kom inn etter en bilulykke liksom....

Verden er gal!

Apropos:

Er det ikke rart at kirurger (og andre sykehusleger) kan være på vakt 24 timer i strekk?

En kirurg som har vært på jobb i 20 timer, er ikke den jeg ville foretrukket tok seg av meg hvis jeg kom inn etter en bilulykke liksom....

Verden er gal!

Du skriver: "Verden er gal!"

Og mange av beboerene er ikke helt bra de heller! ;-)

Med vennlig hilsen

Annonse

"*signerer for de gale* "

Posisjon som "sjefsgærning" på DOL? ;)

God natt til deg også!

Sov godt!

Nåja - sjef og sjef...

La meg heller si det sånn:

Hvis vi noen gang velger å lage De Gale DOLeres Forening, så føler jeg meg velkvalifisert for en plass i styret ;o)

Det er ille - alt for ille.

Og like ille som de leger og sykepleiere som jobber døgnet rundt i statlige og kommunale legesentre.....

(som et spark tilbake til deg Sør - som tror at det offentlig drevne er så mye bedre....og "riktigere")

Det er ille - alt for ille.

Og like ille som de leger og sykepleiere som jobber døgnet rundt i statlige og kommunale legesentre.....

(som et spark tilbake til deg Sør - som tror at det offentlig drevne er så mye bedre....og "riktigere")

Der sparket du bare deg selv i leggen - poenget med innlegget er selvsagt at det offentlige ikke kan fraskrive seg ansvaret slik som skjer nå:

"-De henviser til at oppdraget er lagt ut på anbud, men de bør ha ansvar for å følge opp kontrakten, sier Sara."

Med vennlig hilsen

Der sparket du bare deg selv i leggen - poenget med innlegget er selvsagt at det offentlige ikke kan fraskrive seg ansvaret slik som skjer nå:

"-De henviser til at oppdraget er lagt ut på anbud, men de bør ha ansvar for å følge opp kontrakten, sier Sara."

Med vennlig hilsen

Da er jeg enig med deg:-) Men det betyr igjen at det er ikke privatiseringen det er noe galt med - men oppfølgingen av dette fra de som skal/må ha det overordnede ansvaret og oppfølging.

Mange glemmer det når tjenester skal settes ut på anbud, og tror at da går alt av seg selv. Ikke minst fordi man jo skal spare så mye penger som mulig.

Men alle som har litt erfaring med overdragelse av denne og andre typer tjenester vet at det fremdeles krever innsats, ressurser og kostnader å følge opp disse kontraktene.

Desverre er det alt for mange som glemmer det i "regnestykkene" - og da blir regnestykket for hvor lønnsomt det er feil, og så mangler man de nødvendige ressurser for å kvalitetssikre at tjenestene blir levert i henhold til avtalen.

Hadde man bare gjort ting riktig når det gjennomføres, så hadde alt vært "så mye bedre". Desverre er det offentlige ikke spesielt dyktige til det....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...