Gå til innhold

Noen erfaringer? Hvordan er det med jobbing og rehabiliteringspenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan fortelle deg at jeg har en kronisk funksjonshemning med en haug psykiske tilleggsproblemer ved siden av i tillegg ut i fra det som står i papirene mine.

Har vært på yrkesrettet attføring fra januar 2001,og har vært under disse tiltakene som er arbeidstreningssenter og under Arbeid med bistand.

Har vært skrevet ut på rehabiliteringspenger en gang før,så det er den 2gangen som jeg blir skrevet ut på nå.Har fått tilbud om ufør den første gangen jeg gikk på rehab,og da jeg var på arbeidstreningssenteret men takket nei pga jeg ville jobbe.

Det var egentlig meningen at jeg skulle bli skrevet ut på rehab.penger tidligere i dette året,men jeg satte meg på bakbeina da også....Fikk nå tilbud igjen, og fikk også beskjed om jeg var helsemessig for dårlig til jobbe.

Føler nå at jeg ikke kommer noen vei i attføringen,og begynner motvillig å gå for ufør,men fikk da beskjed at jeg skulle på rehab.nå for å så gå tilbake til attføring igjen etter en kort periode.....Det var best at jeg takket ja til det, så jeg ikke endte opp med det jeg egentlig ikke vil ha; uføretrygd....

Min mening er at du skal gå over på uføretrygd og så kan du jobbe og tjene 1 G i året etter å ha gått på uføretrygd et år.

Eller du kan jobbe som frivillig et eller annet sted slik at du kommer deg litt ut i arbeidslivet.

En uføretrygd betyr ikke at du skal gå på det resten av livet men du kan ta det med ro en periode og deretter finne ut om du er i stand til å jobbe. Det er ingen skam å være syk/funksjonshemmet og arbeidlivet er dessverre lagt opp til at du skal være 100 % til stede de dagene du er på jobb.

Vi er mange som kunne jobbet hvis jobben var tilrettelagt etter vår sykdom/funksjonshemming. Men slik er ikke arbeidslivet dessverre, Da må man stå på for fullt hele tiden og det er det faktisk en del av oss som ikke orker.

Lykke til

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

10

• tiliti

2

• era

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg bare lurte på en ting til Dorthe.I og med at du har gjennomgått attføring,var du innom noe som heter arbeidsrådgivningskontoret for å ta en ARK-test.Det ble nemlig foreslått hvis jeg skulle tilbake igjen til attføringen.... Da ble jeg nemlig veldig nysgjerrig på hva det gikk ut på av diverse ting......

Jeg vet hva slags interesser jeg har, så hvorfor ta den testen og hva er årsaken til at man tar den testen.Ho på Aetat ga meg ingen info om den testen bortsett fra at dem skulle teste folk hva slags interesser dem hadde til å jobbe som....

Den testen har jeg tatt. Det er mange sider med spørsmål og du må svare ærlig. De kan se av testen hva du egner det til. Men den testen tar ikke hensyn til din sykdom/funksjonshemming kun hva de synes du passer til å jobbe med. Jeg fikk beskjed om at jeg ville passe best til å jobbe med regnskap, noe jeg absolutt ikke er interessert i.

I steden tok jeg et legesekretær kurs og jobbet som legesekretær et år før jeg ble uføretrygdet 100%

Gjest Felicia24
Skrevet

Min mening er at du skal gå over på uføretrygd og så kan du jobbe og tjene 1 G i året etter å ha gått på uføretrygd et år.

Eller du kan jobbe som frivillig et eller annet sted slik at du kommer deg litt ut i arbeidslivet.

En uføretrygd betyr ikke at du skal gå på det resten av livet men du kan ta det med ro en periode og deretter finne ut om du er i stand til å jobbe. Det er ingen skam å være syk/funksjonshemmet og arbeidlivet er dessverre lagt opp til at du skal være 100 % til stede de dagene du er på jobb.

Vi er mange som kunne jobbet hvis jobben var tilrettelagt etter vår sykdom/funksjonshemming. Men slik er ikke arbeidslivet dessverre, Da må man stå på for fullt hele tiden og det er det faktisk en del av oss som ikke orker.

Lykke til

Synes Dorte foklarte det veldig bra..Vil bare tilføye det at hvis du velger ufør kan du også etter 1 år ta en pause på opptil 3 år fra uførtrygden for å gå ut i jobb. Hvis det ikke fungere å jobbe, kan du gå tilbake til uføretrygden uten å søke på nytt. Så som Dorte sa, så er ikke ufør den endelig avslutningen.

Gjest Svar til Dorhte
Skrevet

Lykke til

Takker igjen for fine svar!

Det at jeg kunne velge ufør for å så slippe alt det styret om å veksle fra attføring og rehab.,har det vært flere bekjente av meg som også har sagt til meg at jeg kunne gjøre.Dem regnet med at det kom til å bli urolig for meg å gå fram og tilbake i systemet....

Det som jeg synes er så merkelig er at de på arbeid med bistand ville ha meg over på rehab.penger,og likevel så sa dem at jeg i realiteten trengte for lite tilrettelegging til å være under deres tiltak,noe som jeg ikke skjønte helt,mens dem mente på at jeg helsemessig var for syk til å være under attføring i det hele tatt.

Kom ut på en nevropsyk test på sykehuset 2001 at jeg oppfylte kriteriene for å få ufør,men likevel vil IKKE min behandler ha meg uførtrygdet uansett....

Ikke har jeg noe lyst til å være under arbeid med bistand en gang til pga jeg følte at jeg bare ble syket ned enda mer etter at jeg begynte der,noe som kan være en av årsakene til at jeg har nesten gått ned 30kg under på et år....Har på følelsen av at dem rakker ned på meg og at alle slags papirer dem har på meg blir brukt mot meg.

Fortalte dem at jeg kranglet ofte med min mor og da sa dem til meg at det var bare noe jeg følte.Hallo,hvordan kan dem si noe sånt når det er høylytt krangling mellom meg og min mor nesten daglig hjemme...

Jeg vil heller ikke ha ufør egentlig,men jeg orker IKKE mer å fly fram og tilbake i systemet i hele tiden.

Ho saksbehandleren min på Aetat sa at vi ikke skulle gi opp helt ennå,og jeg skulle bare vite at jeg ikke var den eneste som gikk fram og tilbake i systemet sånn for det har til og med vært flere folk som har vært i 6 - 7 år under attføring med avbrudd innimellom,noe som jeg syntes var en mager trøst å få....

Gjest Vi har visst noe til felles du og jeg
Skrevet

Den testen har jeg tatt. Det er mange sider med spørsmål og du må svare ærlig. De kan se av testen hva du egner det til. Men den testen tar ikke hensyn til din sykdom/funksjonshemming kun hva de synes du passer til å jobbe med. Jeg fikk beskjed om at jeg ville passe best til å jobbe med regnskap, noe jeg absolutt ikke er interessert i.

I steden tok jeg et legesekretær kurs og jobbet som legesekretær et år før jeg ble uføretrygdet 100%

Har selv legesekretærutdanning, så da har vi visst noe til felles.Gikk det på videregående skole....

Skrevet

Takk igjen for flere gode tips og råd!Vil også kopiere inn et svar til deg som jeg ga til ho som brukte nicket uføretrygdet med litt jobb:

Jeg kan fortelle deg at jeg har en kronisk funksjonshemning med en haug psykiske tilleggsproblemer ved siden av i tillegg ut i fra det som står i papirene mine.

Har vært på yrkesrettet attføring fra januar 2001,og har vært under disse tiltakene som er arbeidstreningssenter og under Arbeid med bistand.

Har vært skrevet ut på rehabiliteringspenger en gang før,så det er den 2gangen som jeg blir skrevet ut på nå.Har fått tilbud om ufør den første gangen jeg gikk på rehab,og da jeg var på arbeidstreningssenteret men takket nei pga jeg ville jobbe.

Det var egentlig meningen at jeg skulle bli skrevet ut på rehab.penger tidligere i dette året,men jeg satte meg på bakbeina da også....Fikk nå tilbud igjen, og fikk også beskjed om jeg var helsemessig for dårlig til jobbe.

Føler nå at jeg ikke kommer noen vei i attføringen,og begynner motvillig å gå for ufør,men fikk da beskjed at jeg skulle på rehab.nå for å så gå tilbake til attføring igjen etter en kort periode.....Det var best at jeg takket ja til det, så jeg ikke endte opp med det jeg egentlig ikke vil ha; uføretrygd....

Vil nevne at jeg tok en nevropsykologisk test den første gangen da jeg gikk på rehab.og var på sykehuset.Der kom jeg ut med at jeg oppfylte kriteriene for å få ufør pga alvorlige nedsatte kognitive svikt.Hva enn det måtte innebære for noe????

Jeg aner ikke hva kognitiv svikt er for noe. Selv er jeg funksjonshemmet, noe som i utgangspunktet ikke er grunn nok til å få uføretrygd. Men jeg har endel tilleggsproblematikk som gjorde at det ble for vanskelig for meg å jobbe. Men jeg har prøvd.

Og jeg har aldri vært så glad for at jeg fikk den uføretrygda for da fikk jeg mye mer tid til å ta meg av hus og unger. Ikke vær så negativ til den trygda. Du trenger den tydeligvis. Jeg kan godt prøve å hjelpe deg men da må jeg vite litt mer og da får du maile meg så kan jeg se om jeg kan hjelpe.

[email protected]

Skrevet

Har selv legesekretærutdanning, så da har vi visst noe til felles.Gikk det på videregående skole....

Jeg har tatt utdannelsen privat men kan ikke vite nå om det er en jobb som passer for deg.

Gjest uføretrygded
Skrevet

Det at jeg kunne velge ufør for å så slippe alt det styret om å veksle fra attføring og rehab.,har det vært flere bekjente av meg som også har sagt til meg at jeg kunne gjøre.Dem regnet med at det kom til å bli urolig for meg å gå fram og tilbake i systemet....

Det som jeg synes er så merkelig er at de på arbeid med bistand ville ha meg over på rehab.penger,og likevel så sa dem at jeg i realiteten trengte for lite tilrettelegging til å være under deres tiltak,noe som jeg ikke skjønte helt,mens dem mente på at jeg helsemessig var for syk til å være under attføring i det hele tatt.

Kom ut på en nevropsyk test på sykehuset 2001 at jeg oppfylte kriteriene for å få ufør,men likevel vil IKKE min behandler ha meg uførtrygdet uansett....

Ikke har jeg noe lyst til å være under arbeid med bistand en gang til pga jeg følte at jeg bare ble syket ned enda mer etter at jeg begynte der,noe som kan være en av årsakene til at jeg har nesten gått ned 30kg under på et år....Har på følelsen av at dem rakker ned på meg og at alle slags papirer dem har på meg blir brukt mot meg.

Fortalte dem at jeg kranglet ofte med min mor og da sa dem til meg at det var bare noe jeg følte.Hallo,hvordan kan dem si noe sånt når det er høylytt krangling mellom meg og min mor nesten daglig hjemme...

Jeg vil heller ikke ha ufør egentlig,men jeg orker IKKE mer å fly fram og tilbake i systemet i hele tiden.

Ho saksbehandleren min på Aetat sa at vi ikke skulle gi opp helt ennå,og jeg skulle bare vite at jeg ikke var den eneste som gikk fram og tilbake i systemet sånn for det har til og med vært flere folk som har vært i 6 - 7 år under attføring med avbrudd innimellom,noe som jeg syntes var en mager trøst å få....

Få jeg spørre deg, hva er grunnen til at du ikke vil bli ufør?

Skrevet

Arbeidmarkede er ikke tilrettelagt for annet enn 100 % friske mennesker som kan stå på alle døgnets timer. Og har du vært under arbeid med bistand er det nesten umulig for deg å få en normal jobb etterpå. Selvfølgelig vil arbeidsgiver heller ha en frisk person som står på hele arbeidsdagen. Og i disse tider er det vanskelig nok å få jobb for friske mennesker.

Nei, ta i mot trygda og tenk deg godt om hva du har lyst til og er du heldig finner du en jobb som passer deg.

Skrevet

Spør du meg? Jeg er 100 % ufør jeg og trives med det.

Gjest Svar til Dorthe
Skrevet

Arbeidmarkede er ikke tilrettelagt for annet enn 100 % friske mennesker som kan stå på alle døgnets timer. Og har du vært under arbeid med bistand er det nesten umulig for deg å få en normal jobb etterpå. Selvfølgelig vil arbeidsgiver heller ha en frisk person som står på hele arbeidsdagen. Og i disse tider er det vanskelig nok å få jobb for friske mennesker.

Nei, ta i mot trygda og tenk deg godt om hva du har lyst til og er du heldig finner du en jobb som passer deg.

Jeg fikk nettopp beskjed da jeg jobbet i ca 50% i en hospitering på et apotek som var under arbeid med bistand at jeg stod på hele tiden,men jeg følte at jeg ble behandlet som jeg var helt dum i og med at jeg var under arbeid med bistand.

Har faktisk havnet i en del uenigheter som har resultert i noen krangler med tilretteleggere på AB ,kanskje det var derfor dem ville skrive meg ut der i fra.....

Ho saksbehandleren skjønte ingenting,men mente på at jeg burde bli prøvd ut mer i attføring før dem ga helt opp.ut i fra det jeg har prøvd så mente ho på aetat at vi ikke kunne gi oss helt ennå selv om jeg begynner å miste lysta på å prøve noe nytt og får stadig større negativt syn på det hele

Gjest Svar til uføretrygdet
Skrevet

Grunnen til at jeg ikke vil bli ufør:

1.

Pga jeg vil ha en vanlig jobb ute i det ordinære arbeidsmarkedet slik som de fleste mennesker har.

2.

Pga min mor har sagt til meg at hvis jeg får ufør,så vil hun ikke ha meg boendes i huset og kommer seg antageligvis til å skamme seg over meg....

3.

Pga jeg ikke vil gjøre skam på familien min osv...,men jeg føler stadig at jeg ikke har mer krefter igjen å kjempe for....

Skrevet

Jeg fikk nettopp beskjed da jeg jobbet i ca 50% i en hospitering på et apotek som var under arbeid med bistand at jeg stod på hele tiden,men jeg følte at jeg ble behandlet som jeg var helt dum i og med at jeg var under arbeid med bistand.

Har faktisk havnet i en del uenigheter som har resultert i noen krangler med tilretteleggere på AB ,kanskje det var derfor dem ville skrive meg ut der i fra.....

Ho saksbehandleren skjønte ingenting,men mente på at jeg burde bli prøvd ut mer i attføring før dem ga helt opp.ut i fra det jeg har prøvd så mente ho på aetat at vi ikke kunne gi oss helt ennå selv om jeg begynner å miste lysta på å prøve noe nytt og får stadig større negativt syn på det hele

Det er masse forskjellige legesekretærjobber og mange forskjellige oppgaver. Siden jeg ikke vet hva som er ditt problem er det vanskelig å svare deg.

Dessuten er alle arbeidsplasser ulike og du kan sikker finne en jobb som passer deg hvis du leter litt. Jeg sluttet å jobbe rett og slett fordi jeg ikke klarte å kombinere jobb og hus og hjem. Det gikk ut over ungene, selvfølgelig ble jobben prioritert fordi den var først på dagen. Men etter arbeidsdagen var jeg helt utslitt og hadde ikke mer overskudd til ungene. Det ga meg en svært dårlig følelse.

Skrevet

1.

Pga jeg vil ha en vanlig jobb ute i det ordinære arbeidsmarkedet slik som de fleste mennesker har.

2.

Pga min mor har sagt til meg at hvis jeg får ufør,så vil hun ikke ha meg boendes i huset og kommer seg antageligvis til å skamme seg over meg....

3.

Pga jeg ikke vil gjøre skam på familien min osv...,men jeg føler stadig at jeg ikke har mer krefter igjen å kjempe for....

Du må slutte å bry deg om hva andre mennesker syner og mener. De er ikke i din situasjon og kan ikke sette seg i ditt sted.

Selvfølgelig vil du helst fungere slik alle gjør, men slik er det desverre ikke. Noen av oss vil falle utenfor og de må vi bare godta. Vi vil lalle være som alle andre men er du ikke det er det det første du må jobbe med at du er like mye verdt som alle andre selv om du har en sykdom/funksjonshemming.

Jobb litt med det over tid. Selv om andre ser på deg som et B-menneske så blås i det. Det er ditt liv og du skal ha mest mulig ut av det etter dine egne forutsetninger.

Gjest uføretrygded
Skrevet

1.

2.

3.

Ja, jeg kjenner meg mye igjen i det du skriver. Jeg også vekslet mye mellom rehabilitering og attføring før jeg ble ufør. Var lenge veldig motvillig til å bli ufør, selv om jeg fylte kritierne for det. Trodde det var slutten for arbeidsmarkedet. Og skam spilte en viss rolle også. Var redd for hva andre skulle mene osv. Jeg ville bli barneverndspedagog. Det vil jeg fortsatt, men har innsett at jeg må ta litt om gange. Har fått god støtte fra familie og venner, Du kan jo også jobbe litt når du har ufør.

Gjest uføretrygded
Skrevet

Jeg kjenner mange både på uføretrygd og attføring som jobber svart og full uke og det irriterer meg grenseløst.

Det ødelegger for dem som ikke er i stand til å jobbe for det er alt for mange som mottar uføretrygd/attføring urettmessig. Folk planlegger og ljuger for å få trygd og etterpå jobber de svart. Det er misbruk

Ja, det er sant det. Er helt sikkert enkelte som misbruker systemet. Men det er vel unødvendig å dømme en person hvis du ikke kjenner til hele historien eller??

Gjest Svar til Irritert
Skrevet

Unødvendig å skrike.

Dette er ikke vanskelig. Er du for syk til å jobbe og er under behandling så har du krav på rehab.penger.Det er derfor du får dem. Drit i hva familiemedlemmer sier.

Er du frisk nok til å jobbe har du IKKE krav på rehab.penger. Hvis AETAT og arbeid under bistand sier at du er for syk til å jobbe så er du det. Greit? Fortell det til de som maser.

Ja,det er unødvendig å skrike,men det ER jo du som legger opp til det selv og framprovoserer det med å skrive et svar med fullt av kritikk under mitt hovedinnlegg.....

Er helt enig med det at hvis man kan jobbe når man er ufør,så er det misbruk,men jeg fikk beskjed å velge mellom enten rehab.eller ufør.Da valgte jeg rehab.penger.....

Skrevet

Du kan ha graderte rehabiliteringspenger.

f.eks 50% rehab, 50% jobb.

Skrevet

Jeg skrek bare fordi jeg ble så irritert.Har faktisk gått inn på den linken som Dorthe la inn til meg i sitt innlegg som svar til meg og printet ut siden som jeg har tenkt å vise til familiemedlemmene som prater om det å jobbe samtidig som man går på rehab.penger....

Jeg har fortalt dem begge at jeg IKKE kan jobbe når jeg er under rehab.pga når man har rehabiliteringspenger får man når man er under aktivt behandling med utsikt til bedring av arbeidsevnen,men det virker IKKE som om dem vil høre på det.Dem bare fortsetter å nevne med det at jeg skal og må gå å undersøke litt det med jobber osv....

Det er nok kanskje ikke rart i at INGEN av dem hører etter i og med at de to er søsken og har noen felles likheter...

døve og dumme? hihi.

Gjest Håpløse etater
Skrevet

Du kan gå inn på trygdeloven og lese reglene for rehabiliteringspenger. Jeg tror ikke du har lov å jobbe ved siden av. Før kunne man tjene 1/2 G men det tror jeg det er slutt på.

Søk på Google så finner du sikkert reglene. Jeg har aldri hatt krav på rehabpenger fordi jeg ikke kan bli bedre med behandling så jeg har bare gått på yrkesmessig attføring og uføretrygd.

Det nytter jo ikke hva som står på Trygdeetatens sider, når det ikke blir praktisert slik!

Det STÅR bl.a. att attføring og rehab. skal gi lik brutto utbetaling. Men slik virker det ikke i praksis. Selv så har jeg ca 3000 mer brutto i rehab enn på attføring. Det samme gjelder for ei venninne og andre bekjente jeg har forørt meg med.

Så HVORFOR det ikke er lik praksis er jo en godt spørsmål!!

Det er jo ikke mye moro å gå tilbake til attføring fra rehab når en vet at en taper flere 'lapper' hver måned. Økonomien betyr en del når en er syk også faktisk.

Og så kan en jo lure på om det er Trygdekontoret eller aetat som beregner feil. De skal jo bruke samme grunnlaget. Så enten har jeg fått for mye utbetalt, eller så har jeg tusenvis til gode.

Men jeg har ikke orket å ta det opp. Prøvde å ta opp noe med aetat og barnetilleg (som jeg mener jeg ble snytt for),m en de var jo totalt uvitende virket det som. Måtte høre her og der, og svare kom jo aldri. Nei, uff....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...