Gå til innhold

dobbel trygd

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er mulig du synes det.

Likevel; Når man inviteres hjem til folk for å få mat og beskyttelse mot farer, gir man seg ikke til å stjele i vertskapets hus.

Gjør man det, må man regne med å tape all aktelse. Det kan også hende at huseierne blir litt engstelig, og venter med å invitere inn nestemann, selv om nestemann kan oppfatte det som urimelig.

Du tar denne enkle analogien?

Han/hun som jobber svart stjeler da like mye, og har ihvertfall intet behov for det.

Som sagt, begge er kriminelle, og at man er "i et annet land" gjør det verken bedre eller verre.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112535-dobbel-trygd/page/2/#findComment-671718
Del på andre sider

Ørkenvandreren

Siden du åpenbart må ha det inn med teskje:

Jeg skrev: "Hva er forskjellen mellom å ikke betale 1000 kr [...]"

Ergo - man unnslår 1000 kr man skulle ha betalt i skatt (ved at man arbeider for noen tusen kroner.)

Med vennlig hilsen

Neida, trenger langt i fra noen teskje.

Jeg leste det også slik, men tenkte at så dum er ikke Sør.

For du kan ikke spørre eller mene noe om hva som er forskjellen på de to økonomiske situasjonene, så lenge du sammenligner epler og bananer.

Skal du _sammenligne_, må nødvendigvis utgangspunktet være likt, dvs du må sammenlignede timeverk mot timeverk, dagsverk mot dagsverk, ukeverk mot ukeverk.

Og da blir mitt resonnement riktig, og ditt feil.

Sikkert tungt å svelge for toleransens og visdommens selvutnevne yppersteprest, men....

;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112535-dobbel-trygd/page/2/#findComment-671959
Del på andre sider

Neida, trenger langt i fra noen teskje.

Jeg leste det også slik, men tenkte at så dum er ikke Sør.

For du kan ikke spørre eller mene noe om hva som er forskjellen på de to økonomiske situasjonene, så lenge du sammenligner epler og bananer.

Skal du _sammenligne_, må nødvendigvis utgangspunktet være likt, dvs du må sammenlignede timeverk mot timeverk, dagsverk mot dagsverk, ukeverk mot ukeverk.

Og da blir mitt resonnement riktig, og ditt feil.

Sikkert tungt å svelge for toleransens og visdommens selvutnevne yppersteprest, men....

;-)

Jeg sammenligner å snyte staten for 1000 kr med å snyte staten for 1000 kr.

Det er fint liten forskjell på å unndra 1000 kr du skulle ha betalt, og på å få utbetalt 1000 kr du ikke skulle ha.

===

For øvrig ville det vært fint hvis du deltok med noe "tyngre". :)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112535-dobbel-trygd/page/2/#findComment-671965
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...