Sør Skrevet 14. juli 2003 Skrevet 14. juli 2003 det berettiger ikke rasisme mot ALLE innvandrere, synes bare det er litt mistenkelig at du aldri nevner dette i dine utallige innlegg om rasisme.... Nei, jeg nevner ikke det, fordi omfanget er svært lite sammenlignet med rasisme mot innvandrere. Innvandrere utgjør en liten del av befolkningen i Norge. Muslimer utgjør 1,3%. Mannlige muslimer utgjør 0,65% (grovt regnet). En liten brøkdel av disse oppfører seg slik du nevner. Å sammenligne å bli kalt "hore" (eller "pakkis") med å tape flere hundre tusen kroner blir for dumt. Og det vet du selvsagt godt. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 14. juli 2003 Skrevet 14. juli 2003 hva når både ALI OG ahmed gør det...? Men i praksis gjør verken Ali eller Ahmed det. Jeg bor midt blant "innvandrere" OG "etnisk (lyse) nordmenn", og har ALDRI noensinne hørt folk skrike etter hverandre slik du beskriver. Jadda, det forekommer nok, og det forekommer nok at "Kari" kaller "Ahmed" for "pakkis" også. Dette er selvsagt forkastelig, men i en helt annen kategori enn at det er praktisk talt umulig å få jobber man er kvalifisert til. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 14. juli 2003 Skrevet 14. juli 2003 er ikke enig i at de nører opp om rasisme, nei, de fører en realistisk politikk, er det noe galt med det?vi ser jo at politikken til andre partier ikke fønker... har du lest partiprogrammet dems, foresten? Hei, Det er ikke partiprogrammet deres som stemmer i Stortinget, men Stortingsrepresentantene. Og jeg vet utmerket godt hva de har uttalt. Inklusive CIH. === Å påstå at en politikk (som har gjort at vi har den høyeste levestandarden i verden) "ikke fungerer" faller på sin egen urimelighet. Velferdsstaten og sosialdemokrati har fungert bedre enn noe alternativ. Med vennlig hilsen 0 Siter
svinssvans Skrevet 14. juli 2003 Skrevet 14. juli 2003 Nei, jeg nevner ikke det, fordi omfanget er svært lite sammenlignet med rasisme mot innvandrere. Innvandrere utgjør en liten del av befolkningen i Norge. Muslimer utgjør 1,3%. Mannlige muslimer utgjør 0,65% (grovt regnet). En liten brøkdel av disse oppfører seg slik du nevner. Å sammenligne å bli kalt "hore" (eller "pakkis") med å tape flere hundre tusen kroner blir for dumt. Og det vet du selvsagt godt. Med vennlig hilsen hvis det absolutt skal være penger vi diskuterer, er det ikke mer rettferdig at kvinner ikke kommer inn på de studiene de ønsker(OG omvendt!) fordi de er kjønnskvotert, slik at en av det annet kjønn - med dårligere karakterer heller kommer inn. nei, jeg sier ikke at du har sagt det er ok, men det er ikke bare innvandrere som ikke kommer inn på det de ønsker... Når vi snakker om omfang - du aner ikke hva du snakker om!!du har nok ikke merket noe omfang du, nei, der du sitter i ditt lune hi og drømmer et fargerikt felleskap. prøv å være jente for en dag, i et nabolag som er "overtatt" av innvandrere... eller bli kjent med en innvandrerfamilie(som jente), bli sammen med en av mennene deres og se om du blir varmt velkommen i familien, eller bli venninne med en av jentene, og se om mødrene deres synes de er koselig at hun har fått seg en norsk venninne som kan lære henne mer om det norske samfunnet... dont think so... 0 Siter
svinssvans Skrevet 14. juli 2003 Skrevet 14. juli 2003 Hei, Det er ikke partiprogrammet deres som stemmer i Stortinget, men Stortingsrepresentantene. Og jeg vet utmerket godt hva de har uttalt. Inklusive CIH. === Å påstå at en politikk (som har gjort at vi har den høyeste levestandarden i verden) "ikke fungerer" faller på sin egen urimelighet. Velferdsstaten og sosialdemokrati har fungert bedre enn noe alternativ. Med vennlig hilsen jeg snakker om innvandringspolitikken, og den HAR spilt falitt!! 0 Siter
Grip Skrevet 14. juli 2003 Skrevet 14. juli 2003 Hei, Du skriver: "Grunnen til at slike holdninger får fotfeste er nettopp at det faktisk er for høy kriminalitet blant innvandrere, høyere enn blant nordmenn ellers." ...eh... hva så? Det er høyere blant menn enn kvinner også! "Argumentet" ditt baserer seg på at "de hører sammen i samme gruppe" basert på at de har samme hudfarge, osv. Hvis du betrakter dem som individer, blir hele teorien du her fremlegger totalt meningsløs. Slik det er nå forfekter du det OTTARS ekstremister forfekter "noen menn er voldtektsforbrytere, derfor skal alle behandles deretter", bare med "mann" byttet med "innvandrer". Med vennlig hilsen Jeg sier ikke at det objektivt sett er korrekt å vurdere det slik som jeg beskriver, men at det vurderes slik av svært mange nordmenn. Man kan ønske det annerledes, men det blir nok med ønskene. Man er nødt til å få asylindustrien under kontroll. Det er den eneste farbare vei. 0 Siter
Sør Skrevet 14. juli 2003 Skrevet 14. juli 2003 hvis det absolutt skal være penger vi diskuterer, er det ikke mer rettferdig at kvinner ikke kommer inn på de studiene de ønsker(OG omvendt!) fordi de er kjønnskvotert, slik at en av det annet kjønn - med dårligere karakterer heller kommer inn. nei, jeg sier ikke at du har sagt det er ok, men det er ikke bare innvandrere som ikke kommer inn på det de ønsker... Når vi snakker om omfang - du aner ikke hva du snakker om!!du har nok ikke merket noe omfang du, nei, der du sitter i ditt lune hi og drømmer et fargerikt felleskap. prøv å være jente for en dag, i et nabolag som er "overtatt" av innvandrere... eller bli kjent med en innvandrerfamilie(som jente), bli sammen med en av mennene deres og se om du blir varmt velkommen i familien, eller bli venninne med en av jentene, og se om mødrene deres synes de er koselig at hun har fått seg en norsk venninne som kan lære henne mer om det norske samfunnet... dont think so... *ler meg skakk* Det forekommer deg ikke at jeg faktisk har "ganske god" kjennskap til "innvandrere"? Med all sannsynlighet, langt bedre enn din. Med vennlig hilsen 0 Siter
Grip Skrevet 14. juli 2003 Skrevet 14. juli 2003 Hei, Nei. At en rasist velger å ha skylde på Per for det Pål har gjort er selvsagt kun hans egen feil, og evt. de som nører opp under fordommer mot innvandrere. I dette tilfellet Frp. Med vennlig hilsen Problemet med sørs argumentasjon er at den ekskluderer enhver mulighet til å sette i verk tiltak for å bedre situasjonen for innvandrere. Alle krimininelle handlinger utføres av enkeltpersoner, og selv om 99% av f.eks. asylsøkerne begikk kriminelle handlinger, ville sør aldri diskutere det fordi det var en eneste som ikke var kriminell. En slik tilnærming umuliggjør ethvert tiltak for å bedre forholdene. Så galt er det likevel ikke; Som sør påpeker utgjør innvandrerne en ganske liten gruppe i landet, sterkt økende riktignok, men fortsatt marginal. Til tross for dette begår de 27% av drapene i Norge, og over halvparten av voldtekter og voldtektsforsøk. Videre; I de største sakene som gjelder innførsel av narkotika hittil i år (heroin og amfetamin), er et tyvetall personer siktet. Én av disse er norsk. Resten er utenlandske borgere (etniske albanere, kurdere, bosniere og litauere). Hvis man ikke snart ser at dette er out of hand, vil det utvikle seg i en retning som vil bli meget ugunstig, spesielt for innvandrerne. 0 Siter
Sør Skrevet 14. juli 2003 Skrevet 14. juli 2003 Jeg sier ikke at det objektivt sett er korrekt å vurdere det slik som jeg beskriver, men at det vurderes slik av svært mange nordmenn. Man kan ønske det annerledes, men det blir nok med ønskene. Man er nødt til å få asylindustrien under kontroll. Det er den eneste farbare vei. Hei, Det var ikke mindre rasisme for 30 år siden i Norge. Og for 40 år siden var det også det samme, men mot "nordlendinger". === Jeg er glad for at du skriver: "Jeg sier ikke at det objektivt sett er korrekt å vurdere det slik som jeg beskriver, men at det vurderes slik av svært mange nordmenn." For det betyr nemlig at det er holdningene til "disse nordmennene" vi må arbeide med (akkurat som vi må "arbeide med holdningene" til menn som trakasserer kvinner). Selvsagt skal kriminelle fengsles (uansett opphav), men kriminalitet rettferdiggjør på ingen måte rasisme. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 14. juli 2003 Skrevet 14. juli 2003 Problemet med sørs argumentasjon er at den ekskluderer enhver mulighet til å sette i verk tiltak for å bedre situasjonen for innvandrere. Alle krimininelle handlinger utføres av enkeltpersoner, og selv om 99% av f.eks. asylsøkerne begikk kriminelle handlinger, ville sør aldri diskutere det fordi det var en eneste som ikke var kriminell. En slik tilnærming umuliggjør ethvert tiltak for å bedre forholdene. Så galt er det likevel ikke; Som sør påpeker utgjør innvandrerne en ganske liten gruppe i landet, sterkt økende riktignok, men fortsatt marginal. Til tross for dette begår de 27% av drapene i Norge, og over halvparten av voldtekter og voldtektsforsøk. Videre; I de største sakene som gjelder innførsel av narkotika hittil i år (heroin og amfetamin), er et tyvetall personer siktet. Én av disse er norsk. Resten er utenlandske borgere (etniske albanere, kurdere, bosniere og litauere). Hvis man ikke snart ser at dette er out of hand, vil det utvikle seg i en retning som vil bli meget ugunstig, spesielt for innvandrerne. ..eh... igjen, hvorfor "spesielt for innvandrere"? Hva har innvandrere (annet enn de som er innvolvert i kriminalitet) å gjøre med dette? Det blir akkurat som når jødene fikk skylden i Tyskland i 1930 årene. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 14. juli 2003 Skrevet 14. juli 2003 jeg snakker om innvandringspolitikken, og den HAR spilt falitt!! Hei, Sludder. Vi lever i en globalisert verden. Fra her jeg sitter kan jeg se kristne, muslimer, hinduer, ateister og andre, og mennesker fra et utall land og bakgrunner. Slik det skal være i et moderne land. Og heldigvis blir det aldri anderledes. Du kan like det, eller du kan flytte til en annen planet (eller Nord Korea, hvor du kanskje vil like deg?). Med vennlig hilsen 0 Siter
Grip Skrevet 14. juli 2003 Skrevet 14. juli 2003 ..eh... igjen, hvorfor "spesielt for innvandrere"? Hva har innvandrere (annet enn de som er innvolvert i kriminalitet) å gjøre med dette? Det blir akkurat som når jødene fikk skylden i Tyskland i 1930 årene. Med vennlig hilsen Fordi innvandrere fra ikke-vestlige land rett og slett har behov for spesielle tiltak slik at integrering kan skje. Da er vi nødt til å ta for oss denne gruppen, om du vil eller ikke. Først få størrelsen på innvandringen under kontroll, og dernest sette i gang med konkrete tiltak som f.eks. mulighet til arbeid, norskopplæring, fritidstilbud, unngå ghettoer etc. Jeg skjønner hva du mener i din argumentasjon, men jeg har ærlig talt problemer med å se hvordan du ønsker at norsk innvandringspolitikk skal utvikle seg. 0 Siter
Grip Skrevet 14. juli 2003 Skrevet 14. juli 2003 Hei, Sludder. Vi lever i en globalisert verden. Fra her jeg sitter kan jeg se kristne, muslimer, hinduer, ateister og andre, og mennesker fra et utall land og bakgrunner. Slik det skal være i et moderne land. Og heldigvis blir det aldri anderledes. Du kan like det, eller du kan flytte til en annen planet (eller Nord Korea, hvor du kanskje vil like deg?). Med vennlig hilsen Haleluja, sør. Du høres ut som en prest. Stikk fingern i jorda. Innvandringspolitikken svikter og vi bør være fokusert på løsninger, ikke på besvergelser. 0 Siter
Sør Skrevet 14. juli 2003 Skrevet 14. juli 2003 Fordi innvandrere fra ikke-vestlige land rett og slett har behov for spesielle tiltak slik at integrering kan skje. Da er vi nødt til å ta for oss denne gruppen, om du vil eller ikke. Først få størrelsen på innvandringen under kontroll, og dernest sette i gang med konkrete tiltak som f.eks. mulighet til arbeid, norskopplæring, fritidstilbud, unngå ghettoer etc. Jeg skjønner hva du mener i din argumentasjon, men jeg har ærlig talt problemer med å se hvordan du ønsker at norsk innvandringspolitikk skal utvikle seg. Hei, Hvis man ønsker integrasjon, så må alle behandles likt (altså, bli vurdert individuelt), ikke sant? Man kan ikke kalle det "integrasjon" hvis man har to klasser med borgere, en "hovedklasse", og en klasse som skal "integreres". Så hvis man, for eksempel, gir mer sosialhjelp til innvandrere som "går på skole", så bør samme ordning også gjelde nordmenn. Poenget er at kravene skal være så like som mulig, og ikke basert på hva en eller annen gærn sosial-kurator mener er den "etniske opprinnelsen" til en person født i Gamlebyen i Oslo. === Forresten: hvordan vil du unngå ghettoer? Skal vi ha en "klasse borgere" som ikke får bo hvor de vil? Ghettoer eksisterer også fordi de ikke føler seg velkommen i storsamfunnet. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 14. juli 2003 Skrevet 14. juli 2003 Haleluja, sør. Du høres ut som en prest. Stikk fingern i jorda. Innvandringspolitikken svikter og vi bør være fokusert på løsninger, ikke på besvergelser. Dette minner meg om Frps påstander om hvor ille de eldre har det. En undersøkelse (blant de eldre) ga eldrehjemmene 5,5 ut av 6 mulige. === Det ER problemer relatert til innvandring, og de går hovedsakelig på folk som vil lage en "oss" og "dem" problematikk. Så lenge disse folkene (bl.a. Frp) insisterer på å splitte mennesker på denne måten, vil det selvsagt gi problemer. Med vennlig hilsen 0 Siter
Grip Skrevet 14. juli 2003 Skrevet 14. juli 2003 Hei, Hvis man ønsker integrasjon, så må alle behandles likt (altså, bli vurdert individuelt), ikke sant? Man kan ikke kalle det "integrasjon" hvis man har to klasser med borgere, en "hovedklasse", og en klasse som skal "integreres". Så hvis man, for eksempel, gir mer sosialhjelp til innvandrere som "går på skole", så bør samme ordning også gjelde nordmenn. Poenget er at kravene skal være så like som mulig, og ikke basert på hva en eller annen gærn sosial-kurator mener er den "etniske opprinnelsen" til en person født i Gamlebyen i Oslo. === Forresten: hvordan vil du unngå ghettoer? Skal vi ha en "klasse borgere" som ikke får bo hvor de vil? Ghettoer eksisterer også fordi de ikke føler seg velkommen i storsamfunnet. Med vennlig hilsen Det blir nødvendigvis slik at de som kommer hit fra fremmedkulturelle land skal integreres i det norske samfunnet. Det er ikke omvendt, skjønner du. Det er også slik at disse trenger visse, målrettede tiltak som det er meningsløst å tilby nordmenn, og da tenker jeg ikke på fete ekstra-utbetalinger. Hele poenget er nettopp å gjøre innvandrerne bedre i stand til å bli en integrert del av samfunnet, slik at vi unngår a- og b-stempel på våre borgere. Jeg tror nordmenn flest ville akseptere slike tiltak, hvis bare innvandringen kom under kontroll. 0 Siter
Grip Skrevet 14. juli 2003 Skrevet 14. juli 2003 Dette minner meg om Frps påstander om hvor ille de eldre har det. En undersøkelse (blant de eldre) ga eldrehjemmene 5,5 ut av 6 mulige. === Det ER problemer relatert til innvandring, og de går hovedsakelig på folk som vil lage en "oss" og "dem" problematikk. Så lenge disse folkene (bl.a. Frp) insisterer på å splitte mennesker på denne måten, vil det selvsagt gi problemer. Med vennlig hilsen Du kan ikke bare mane folk om å endre holdninger. Det er i beste fall et meget langsiktig prosjekt. Du må heller ikke se bort fra at folks holdninger bunner i en vurdering av dagens politikk. 0 Siter
Sør Skrevet 14. juli 2003 Skrevet 14. juli 2003 Det blir nødvendigvis slik at de som kommer hit fra fremmedkulturelle land skal integreres i det norske samfunnet. Det er ikke omvendt, skjønner du. Det er også slik at disse trenger visse, målrettede tiltak som det er meningsløst å tilby nordmenn, og da tenker jeg ikke på fete ekstra-utbetalinger. Hele poenget er nettopp å gjøre innvandrerne bedre i stand til å bli en integrert del av samfunnet, slik at vi unngår a- og b-stempel på våre borgere. Jeg tror nordmenn flest ville akseptere slike tiltak, hvis bare innvandringen kom under kontroll. Det er ikke meningsløst å behandle folk mest mulig likt. Det er ikke meningsløst å kreve at arbeidsløse nordmenn skal ta "kurs" hvis man krever at arbeidsløse innvandrere skal gjøre det. == Det som er totalt meningsløst er å gruppere "innvandrere" sammen (det må da være den mest heterogene gruppen som eksisterer) og tro at man kan si noe "samlende" om dem. Individene i denne gruppen er langt mer variert enn noen annen. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 15. juli 2003 Skrevet 15. juli 2003 Du kan ikke bare mane folk om å endre holdninger. Det er i beste fall et meget langsiktig prosjekt. Du må heller ikke se bort fra at folks holdninger bunner i en vurdering av dagens politikk. Og hvordan ville du løst jødehatet i Tyskland på 1930 tallet? Gått med på at det var "OK å ofre noen få jøder" slik at befolkningen ble "beroliget"? Egentlig et interessant spørsmål. Med vennlig hilsen 0 Siter
magnus Skrevet 15. juli 2003 Skrevet 15. juli 2003 Det blir nødvendigvis slik at de som kommer hit fra fremmedkulturelle land skal integreres i det norske samfunnet. Det er ikke omvendt, skjønner du. Det er også slik at disse trenger visse, målrettede tiltak som det er meningsløst å tilby nordmenn, og da tenker jeg ikke på fete ekstra-utbetalinger. Hele poenget er nettopp å gjøre innvandrerne bedre i stand til å bli en integrert del av samfunnet, slik at vi unngår a- og b-stempel på våre borgere. Jeg tror nordmenn flest ville akseptere slike tiltak, hvis bare innvandringen kom under kontroll. Du slår meg som en tålmodig kar, Grip. Det er beundringsverdig at du orker å prøve å forklare noe til noen som av prinsipp ikke vil forstå, eller være enig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.